Ori de cate ori am treaba cu site-ul ANAF ma simt ca soricelul ala din labirint care incearca sa gaseasca o iesire, si nu orice labirint ci unul cu surprize dupa fiecare colt. Inca nu i-am dat de cap, dar e de povestit.
Context: din iunie nu se mai pot trimite facturi catre organele statului decat prin noul sistem e-factura, care presupune inscrierea intr-un registru inainte de a putea emite facturi.
Acum, asteptari vs realitate:
Pentru trimitere electronica trebuie certificat digital, ceea ce e ok. Doar ca trebuie sa cumparat, trimis la anaf pentru inregistrare, asteptata confirmarea, logare in Spatiul Virtual Privat si… stop, ca nu ai acces decat la cateva optiuni, nici vorba de formulare (cont de firma, btw).
e un formular (084), trebuie sa fie pe site-ul ANAF, nu? Nu. Se gasesc referinte la instructiuni de completare, dar nu un formular HTML.
instructiunile spun “se completeaza formularul si se trimite prin mijloace electronice”. Ghici ce: nu se da niciunde o adresa de email, o pagina, orice care sa indice cui trebuie trimis. Am gasit in final form-ul de contact general, la care se poate trimite orice, probabil si acest 084. Atentie, cei cu inima slaba nu accesati linkul, riscati efecte adverse.
bun, urmatorul pas ar fi sa completezi un Word/PDF ceva pe care sa il trimiti, nu ? Doar ca nu exista asa ceva descarcabil, nici din contul meu, nici de pe vre-un site. Sau poate aveti voi vre-un link, ca eu nu am gasit. Cu alte cuvinte, hai sa cream cate un formular toti cei x mii de contribuabili.
banuiesc ca dupa inscriere si acceptare voi avea meniuri noi in cont, ca sa pot trimite facturile. Va tin la curent. Pana una-alta pare ca e o magie acolo la ei care nu permite folosirea registrului decat dupa data de 1 a lunii urmatoare. Cred ca atunci vine femeia de serviciu si duce documentele in biroul alaturat.
factura se va trimite ca xml,gasesti aici detalii tehnice sau aici ceva documentatie
nu este nevoie sa te inscrii sau sa faci vreo declaratie speciala,poti trimite facturi folosind un token generat pe baza unei semnaturi digitale cu acces la spv-ul tau,adica poate contabilul sa genereze acel token si poti trimite fara sa ai fizic semnatura digitala (vezi Oauth_ANAF.pdf din linkul cu documentatia)
sau poti incarca manual xml-ul in spv(doar cu semnatura digitala)
Eu nu înțeleg cum noi ca programatori avem pretenția să fim plătiți pentru munca noastră, fiecare tastă apăsată, și când vine vorba de plătit un contabil stăm și facem chițibușuri din astea și despicăm firul în patru pe o chestie care nu aduce nici o plus valoare vieții noastre.
Adică serios, atât de puțin valorează timpul tău că nu poți da câteva sute de lei la un contabil să le pună toate la punct, le faci tu toate?
din 2024 Anaf vrea ca toate facturile sa trebuiasca trimise asa,cel mai ok e sa trimita cel care le intocmeste,contabilul nu cred ca poate face el asta pentru toti clientii sai.daca ai un soft pus la punct trimiti din cateva click-uri
Nu este o idee buna sa te inscrii in sistem. Te inscrii doar daca, de buna voie, vrei sa trimiti toate facturile prin eFactura.
Trebuie sa trimiti facturile doar daca ai una din situatiile de mai jos:
B2B (Business to Business - Vanzare la firme) - produse cu risc: Cateva din produsele cu risc sunt: legume, fruicte, bauturi alcoolice, apa minerala naturala, nisip, pietris, imbracaminte si incaltaminte.
B2G (Business to Government - Vanzare la institutii publice) - ci doar cele ca urmare a unor contracte de achizitii publice
Voucher Vacanta: Facturi incasate cu vouchere de vacanta
@Emanuel_Gug : Ca sa-ti raspund, ca esti prea pornit, aici nu e vorba de chitibusuri. Nu instalez Apache pe Raspberry ca sa salvez 2 lei. Am luat-o pe calea asta pentru ca:
oficialii spun ca asa trebuie (cu rezerva ca acum aflu ca se poate si altfel)
pare logic si usor sa te inscrii intr-un registru daca asa vrea ANAF
Problema mea e ca informatiile sunt jalnice si contradictorii pe alocuri, procedura e mai complicata decat trebuie, organele pe care le platim nu se gandesc “cum sa le fac viata mai usoara contribuabililor”, lipsa de cunostinte IT la nivel guvernamental in tara cu 7% din venit generat chiar de IT, si in general ANAF, care e cel mai prost administrator de bani din moment ce ograda lor arata asa.
Mersi @mrapi pentru informatii, pare ca e o solutie, desi pare complicata pentru ce ar trebui sa fie.
@StelianTrandafir ma pui pe ganduri. Te rog dezvolta, e chiar “cu sens unic”, adica odata inscris trebuie sa trimit TOT prin eFactura? Mi se pare aiurea (nu ca m-ar mai surprinde)
si eu stiam ca daca te inscrii trebuie sa le trimiti pe toate,sfatul meu este sa nu te grabesti cu inscrierea,poti trimite si fara.momentan nu am auzit de amenzi,eu cred ca este o perioada de testare si pt Anaf si pentru dezvoltatorii de soft.documentatia si detaliile tehnice date mai sus,sunt doar pentru cazul in care vrei sa iti faci propria solutie sau sa o integrezi cu o aplicatie proprie de facturare,altfel nu te complica nici sa incarci manual in spv,cauta un soft de facturare si rezolvi simplu problema
Aventura a continuat asa: nu am gasit niciunde ca poti trimite facturi in eFactura fara a fi inregistrat in registru asa ca mi-am acceptat soarta si am zis ok, asta e.
Aveam certificat digital, puteam sa intru in cont la anaf dar nu vedeam meniurile de eFactura, asa cum apareau prin diverse documentatii pdf. Am zis ca ignor asta si merg in platforma de facturare si aleg acolo “integrare cont cu eFactura”, dar am primit doar access_denied. Am sunat la suport, mi-au zis sa mai incerc ca serverele anaf mai prezinta intarzieri.
Le-am scris la Anaf, mi-au raspuns ca NU sunt inscris in SPV, desi eu intram cu certificat. Ok, merg la inscriere persoane juridice, un formular care printe altele cerea atasarea a 2 fisiere: dovada semnaturii digitale si o arhiva zip cu “documente justificative”, asa cum scria intr-un mic popup. Am trimis copie dupa actul constitutiv ca document justificativ si, cum lucrurile nu sunt asa simple, mi s-a refuzat cererea a doua pentru ca nu am pus copie dupa CI. Am gasit in alta documentatie (pdf bineinteles) ca trebuia si asta. Asa ca iar am trimis formularul, cu CI cu tot, si dupa inca o zi am fost aprobat.
Ca urmare am putut intra in SPV, am avut acces la meniul eFactura, a functionat si integrarea platformei de facturare. Totul minunat, dar eu NU am completat formularul 084!
Am reusit insa generarea facturii si trimiterea catre Anaf. End of story. Sper.