Care sunt prețurile pentru un site/aplicație?

În ultimele două zile am … intrat în două discuții pe Facebook referitoare la prețuri și la cât ar trebui să plătească un client pentru un site (de prezentare, aplicație, magazin online). Și s-au vehiculat niște sume… cel puțin ciudate:

  • „cu 500€ optimizezi un OC3” (presupun open cart; nu știu în ce constă optimizarea asta)
  • 2000€ un site dezvoltat în 25 de zile (fără detalii despre natura site-ului, dar discuția generală era tot despre magazine online). Adică 80€/zi, înainte de taxe. (10€/h)

Eu sunt destul de detașat de piața românească și nu prea știu ce se tarifează. Mă puteți ajuta cu un vot? (e anonim, dacă vreți să dezvoltați într-un comentariu, și mai bine)

  • 5€ sau mai puțin
  • 5-9€
  • 10-19€
  • 20-49€
  • 50-99€
  • peste 100€

0 participanți

Tariful pe oră, înainte de taxe și este și pentru firme și pentru freelanceri.

Nu mă interesează cât ați încasat min/max ci mai mult o medie a ultimelor 6-12 luni.

3 Likes

20-49E - mi se pare plaja cam largă. Nu trăiesc din freelancing dar când mai fac câte ceva tarifez cu 25E/ora. Am ajuns la suma aceasta plecând de la un calcul grosier de genul 25 x 8(h/zi) x 20(zile/lună) => 4000E/lună.

2 Likes

Probabil au fost lucrări de cosmetizare - adică luat platforma, instalat tema, optimizat din click.
Pentru software development nu ai cum să găsești ceva la 80EUR / zi, aceea fiind o rată pe oră :slight_smile:

Aha. Realizezi ca cu o asemenea rata orara, chiar si cu tine singur angajat pe firma ai intra in top 20 pe codul CAEN 6201, in multe judete din tara? Functie de judet, cu putin noroc si efort, chiar in top 10?

De curiozitate m-am uitat la o asemenea firma care are un profit comparabil si e pe locul 10 intr-un judet, are 14 angajati.

Este vorba despre freelancing, nu despre lucrul ca angajat, și despre software development, nu despre cosmetizare / instalare platforme e-shop.
Da, poți ajunge în top 10 cu o astfel de rată, dacă lucrezi un an întreg (și chiar cunosc pe cineva care a făcut asta, având SRL-ul înregistrat într-un județ relativ sărac)
Dezvoltare software de la zero, după cerințe, ca și freelancer, unde ai riscuri, ai taxe, ai bătăi de cap, nu văd cum poți face la rate de 25 EUR pe oră în condițiile în care în unele orașe mari poți ajunge la suma aia ca și angajat intern, net, după taxe.

2 Likes

Este extrem de volatilă piața din România. Se ofertează fără argumente, prețuri de la 2-300 de euro până la zeci se mii pentru același brief.
Piața e needucată și în același timp indusă în eroare de acest mod de a oferta.

3 Likes

Am actualizat. Întrebarea se referă indiferent de organizarea prestatorului.

Sigur ca ‘poti’, dar tu vorbesti de exceptii, nu de regula. Asa, ‘poti’ castiga cat Bill Gates din software.
Sau, dupa cum am aratat in alta parte, poti castiga peste 90000 de dolari in 6 luni facand in principiu copy/paste la (foarte putin) cod si modificandu-l pe ici pe colo.

Excepția de la regulă e chiar piața românească.
Ca și prestatator, de ce aș accepta să lucrez cu un client român care nu își permite să plătească atât cât e piața prin Europa centrală sau SUA?
Dacă cineva consideră că e bun, că livrează soft de calitate, și că ar fi capabil să presteze pentru o firmă din afară pe rate OK, dar totuși lucrează pe rate de 3 ori mai mici pentru clienți români, nu face decât să ne coboare ratele în jos :slight_smile:
Din nou, mă refer doar la dezvoltarea de aplicații, nu la prelucrarea unor platforme gata făcute, și nu la programarea după ureche.
La partea asta de Gigel din colț care-și deschide un magazin și-l vrea și online, și merge la cineva să întrebe “cât costă să-mi faci și mie un site?”, chiar nu aș ști să-mi dau cu părerea cât să coste.
În principiu, you pay peanuts, you get s**t.

Absolut, toti sunt in top 10 ala.

asta e la fel cu intrebarea “cat ar trebui sa plateasca pentru o casa sau pentru o masina”.
marimea (casei / masinii /siteului / etc) nu e singurul factor care determina pretul (si de multe ori nu e nici macar cel mai important), deci tariful orar “pe care ar trebui sa il plateasca” un client depinde foarte tare de ce are nevoie.

tariful orar e de obicei relavant la outsourcing unde se vinde de fapt mana de lucru (calificata) la metru (ora adica) si nu un produs complet cu proiectare, management, garantie, etc.
acolo il calculezi in functie de costul resursei (cat te costa efectiv salariul programatorului + celelalte chestii necesare) si il ajustezi cu cererea (cand ai comenzi ridici pretul si / sau angajezi oameni noi daca ai de unde, cand nu ai comenzi concediezi si / sau scazi pretul).

costul unui site / aplicatie / etc pe care o cumperi ca produs intreg (chiar daca e dezvoltata la comanda pentru tine dupa specificatiile tale) e mult mai mult afectat de alti factori: ce nevoie reala are clientul + ce disponibilitate e in piata pentru nevoia respectiva.
si aici amintesc:

  • bugetul clientului - pentru unii e important sa se incadreze intr-un buget limitat, chiar daca nu bifeaza toate specificatiile. poti face treaba si cu un magazin online simplu cu functii de baza daca ai marfa buna / cautata decat sa te imprumuti peste puteri si / sau sa astepti 2 ani pana e gata super-magazinul si intre timp ti-au luat altii nisa.
  • termenul de livrare - uneori e mai important ca un produs sa fie cata la un moment anume decat sa aiba anume specificatii sau un anume buget.
  • garantia / incredea clientului ca primeste un produs pe care se poate baza
  • specificitatea nevoii - uneori e nevoie de o anume tehnologie sau de rezolvat o problema nu foarte comuna cu care un programator uzual nu are experienta.
  • ce se livreaza efectiv - in constructia siteului sunt incluse si contruirea specificatiilor (documente de tot felul), design (e nevoie de echipa multidisciplinara), optimizari de tot felul (e nevoie de specialisti / seniori - care au alt cost orar decat cei care scriu efectiv codul), etc?

in plus, in ofertarea unui produs intreg intra si un procent de neprevazut (asta e natura meseriei, se construiesc lucruri creative care nu merg 100% dupa norme si proceduri ca asamblarea unui auto) pe care trebuie sa il consideri, procent pe care nu il ai atunci cand tarifezi orar.
pana la urma cred ca totul porneste de la modelul de tarifare cu care lucrezi si atata vreme cat toate partile au aceleasi asteptari si te pricepi la ce faci… rezultatul e satisfacator.

ps. incerca sa ceri o oferta pentru un site de prezentare de la zitec si alta de la 6201 srl infiintat ieri si o sa vezi diferenta (pentru aceleasi specs), fara sa vorbim de situatii de nelivrare sau produse neconforme cu cerinta.

ps2. prea multe cuvinte, dar la asa intrebare asa raspuns

2 Likes

Oricine (freelancer, firmă) tarifează, de cele mai multe ori, la oră. Conștient sau nu, direct sau nu. Chiar și cei care tarifează „la proiect” cum calculează un preț? Nu urmează un raționament de genul „este destul de complex => deci o să lucrez X ore => voi încasa Y€”? :slight_smile:

În rest, sunt de acord cu tine. Întrebarea este (oarecum) ambiguă iar intervalele de tarife sunt destul de largi ( @stl ) tocmai pentru că voiam să aflu dacă tarifele sunt sub/peste o anumită sumă :slight_smile:

3 Likes

da, pentru ca resura principala (programatorul) e de obicei aceeasi.
dar in acelasi timp oricine doreste sa isi maximizeze profitul, iar asta inseamna sa introduca in ecuatie si factori de oportunitate si alte cele.
bine, primul pas pentru profit e sa minimizezi riscul de pierdere, de aici tarifarea directa la ora.

later edit: cea mai evidenta situatie pe care majoritatea o fac (constient sau nu) e cand oferteaza tarife mai mari cand au programul incarcat si tarife mai mici cand nu prea au de lucru.

1 Like

Cateva lucruri (pe care noi le stim deja).

Programarea nu e la vrac. Nu poti lua un om, freelancer, oarecare sa continue un produs software. Inafara de softul didactic, unde ai specificatii sa zicem clare, proiectele din viata reala se bazeaza pe multe API-uri, au implementari mai bune sau mai proaste care pot sa nu fie acceptate de noul programator sau care pur si simplu dureaza o perioada pana omul se obisnuieste cu ele.

Freelancing-ul rezolva o singura problema: mareste plaja de unde poti recruta oameni. Nu este un mecanism de a gasi oameni mai bine pregatiti, nu este un mecanism care sa iti micsoreze costurile, nu are nimic de-a face cu a-ti furniza un produs software mai rapid/bine/ieftin.

Pur si simplu daca nu gasesti oameni care sa-ti vina la birou pe nici o suma de bani => cauti freelanceri. Nici nu se pune problema de bani daca te intereseaza soft-ul tau si faci bani recurent cu el (si ai nevoie de oameni in plus fiindca efectiv ai ceva nou de adaugat - si nu e vorba ca soft-ul tau curent e scris prost si trebuie sa tot faci damange control). Ca te costa un om 1000, 5000 sau 100 000 de euro pe luna, chiar nu conteaza.

M-am cam saturat de tot felul de tergiversari ca nu avem buget, ca numai x ore pe saptamana. Dar apoi ca de ce nu e totul gata. Vrei software sau nu? Iti iei un om, ii dai cat iti cere si iti vezi de profit. Simple as that.

8 Likes

Nu se poate taxa constructia unui site pe ora, si sa-ti pastrezi integritatea ta personala. Ori stii ce va fi in situl ala / webshopul ala, si in cat timp stii sa il faci, ori habar nu ai si dai cu batul in balta si vezi tu apoi cum iese. Adica te minti prima data pe tine insuti - bye bye, integritate - si dupa aia clientul.
Daca vrei sa ramai integru, fata da tine insuti in primul rand, ceri toate detaliile necesare construirii unui webshop performant, sau unui site care indeplineste nevoia de target a clientului tau (brief complet), si-i spui cat costa din start.
Fara taxe ascunse, ore suplimentare si alte minuni.
Ori stii meserie, ori nu.

Cam pe aici bat si alte comentarii, vad ca, dar eu o spun raspicat.

Ex.: Webshop multilanguage pe wordpress + woocoomerce, cu tot dichisul, de la potential tracking funnel de la adwords/fb ads/social media si pana la checkout si remarketing tracking integrat, seemingly GDPR (adica de fapt doar cookie notice, ca asa fac ~ toti), cu pagina si prezenta social media pentru fiecare platforma mai importanta, 2500 euro, esalonabil 3 rate

Ex: https://generationfurniture.eu

Webshop mai simplist care vinde doar cateva produse, aceleasi chestii de tracking / marketing / social media, dar fiind numarul de produse redus, si nisa mai ingusta, bilingv, 600 euro, exemplu https://sifonoxigen.ro

Webshop SUPER simplist, doar cateva produse si fara chestii de remarketing si SMM, doar efectiv basic webshop woocommerce, 350 euro, exemplu https://metanora.ro

Site super complex, tot dichisul cum s-ar zice, mii de produse, opencart sau prestashop, modalitati diverse plata online, cupoane, dar 1 singura limba, 1200 euro, esalonabil in rate.
Exemple https://theledstore.co, https://lacasadelled.do

Cam asa zic eu ca e ok.

1 Like

Nu , nu taxezi la ora. E posibil ca acelasi proiect, exact acelasi site, (same engine, 100 de produse sa zic, aceleasi chestii de implementat), sa il faci intr-unul din cazuri in 6 ore, alta copie a “same shit, different day”, o faci in 6 zile.

Sa recunoastem ca asa e, si am facut un pas in fata, atat ca programatori, cat si ca parteneri de business reliable.

ori clientul nu stie ce vrea si se modifica de zece ori pe parcurs, ori conditii obiective dicteaza modificari pe parcurs, ori etc.
de prea putine ori au specificatii complete si fixe pentru a oferta si asuma un pret per proiect.
de asta uneori se merge pe tarif orar, alteori pe niste estimari + corectari in functie de ce se intampla in realitate si de alte ori pe un pret per set de specificatii existente (atatea cate sunt) + tarif orar pentru completari si modicifari (inevitabile).

si tot de asta difera si tariful orar in functie de modelul de billing.
cand ofertezi tarif orar si atat… poti calcula costuri + profit si aia e, riscul fiind in totalitate la client (deci e platit de el, nu intra in tariful tau).
cand ofertezi pret per proiect… tot riscul e la furnizor, deci trebuie inclus in pret => alt tarif orar (chiar daca oferta e per proiect, tot se calculeaza numarul necesar de ore).
cand ofertezi un model combinat… riscul e impartit si in functie de cat din el ramane la furnizor tariful e in consecinta (mai mult risc => tarif mai mare).

integritatea nu sta in modelul de tarifare ci se regaseste in interiorul omului, independent de jobul / taskul necesar.

7 Likes

Multumesc ca ai confirmat, elaborat, ce am insumat in doar cateva propozitii :slight_smile:

Taxezi la oră indiferent că-ți place sau nu. La fel cum TOȚI angajații sunt plătiți la oră dar refuză să accepte. Nu înțeleg de ce ți-ar lua mai mult să faci același lucru. Nu e mai simplu să extragi chestiile duplicate? :slight_smile:

Ah, că durează șase zile să reimplementezi același lucru pentru că ai plecat la pescuit primele cinci zile? E altă poveste, dar nu tarifezi timpul ăla. Eu am plecat de la premisa că tarifezi corect și cinstit.

Uite câteva exemple de la ultimele proiecte la care am lucrat:

  1. Un Woo la care trebuia doar să fac mici fix-uri ici-colo (responsive, ceva js). După două zile, omu’ își dă seama că are nevoie de un tool intern cu care poate da rating la comenzi. Gen cum s-a înțeles cu clientul, chestii de genul. După ce am implementat asta, și-a adus aminte că are niște probleme la o hartă google. Și tot așa. Din cele 4h estimate inițial am ajuns la 35+.
  2. Un simplu site de prezentare cu o singura zonă dinamică unde adminii puteau adăuga chestii. După ce termin tot, s-a răzgândit: vrea integrare cu salesforce, pentru că aplicatia lor desktop functioneaza cu salesforce și… na. De la 10h am ajuns la 40h.
  3. Un Buddypress implementat cu picioarele. Comunități, etc. Trebuia să fac niște fix-uri la logica ce ținea de flow-ul de sign-up. După ce am făcut asta, a vrut fix-uri pentru responsive, apoi să-i rezolv problemele de compatibilitate cu serverul (a făcut upgrade la la 5.x => 7.x). Moment în care descopăr că cine a lucrat înainte a făcut modificari în core-ul WP și a modificat și plugin-uri. Dă-i cu diff, dă-i cu extragere, distracție maximă. Între timp, observ și că majoritatea datelor de la user ($_GET sau $_POST) nu au nici un fel de validare, curățare & co. Apoi i-a venit ideea să faca un marketplace unde membrii buddypress să-și poată vândă chestii. 6h inițial => 50-60h lucrate. And counting.
  4. Am aflat la un proiect abia când trebuia să facem deploy că are php 5.x pe server iar eu folosisem features din 7.x în cod. Am pierdut o oră (dacă nu mai bine) rescriind chestii. (ăsta e client vechi iar modificările nu au fost majore, a fost un bonus; dar e un exemplu de neprevăzut)

Cum ai fi tarifat tu?

Iar la magazine online… Să fim serioși, nu sunt toate chiar la fel.

  • Poate vrei integrare cu un anumit CRM.
  • Poate vrei un sistem de filtrare ce nu e disponibil ca plugin (e.g. eu încă vreau să văd magazine care implementează filtre de genul: vreau să văd toate produsele non-asus, singura variantă este să selectez toate brandurile mai putin asus)

Când tarifezi la proiect ai o estimare foarte grosieră. Specificațiile complete nu le poți avea decât dacă ai totul implementat deja. Ai niște specificații aproximative și/sau detaliate să-ți faci o idee.


După trei-patru click-uri pe produse:

2 Likes

:slight_smile: Colegu’, respect si opinia ta.
Iara la generation furniture… n-am zis ca le fac si mentenanta de banii aia :slight_smile:

Am dat un exemplu.
Da’ ai si tu dreptate.
Aici in chestia asta cu preturile, cred ca toti cei care am comentat, avem in felul nostru dreptate, dar nu toti deodata
:smiley: