Ce vrei să știi despre freelancing?

Testimoniale și portofoliu

Cred că o chestie nasoală este că tot timpul oamenii așteaptă să fie nevoie de un portofoliu pentru a… face un portofoliu.

Am căutat un designer acum ceva timp și din cinci, trei au început să adune - în timp ce vorbeam cu ei - ce au lucrat. „că am și pe 99d, am și acolo, am și dincolo, am făcut și aia”.

E 10$/an un domeniu. Folosește-l.

Pe măsură ce termini proiecte, adaugi în portofoliu. Cu detalii de 1-2 paragrafe, fără înflorituri exagerate, mai ales că astea se „miros” destul de ușor:

  • Am optimizat X, înjumătățind astfel timpul de încărcare, rezultând în Y (e.g. numărul fișierelor procesate)
  • am crescut valoarea coșului cu peste 50% după ce am schimbat design-ul
  • Brought over 20 million euros in additional yearly revenue by successfully designing and launching a module

Ultimele două sunt, cel mai probabil, BS (detalii vagi, nemăsurabile altfel decât circumstanțial), mai ales dacă în restul portofoliului sunt proiecte… meh.

Înfloriturile sunt utile dacă mergi pe vrăjeală și, dacă sunt exagerate, ies la iveală ori la interviuri ori în primele săptămâni. Dacă ești capabil nu ai nevoie de înflorituri.

Testimonialele au valoare doar dacă sunt pe o platformă 3rd party, unde tu nu le poți edita/altera. Altfel sunt două probleme:

  • veridicitatea testimonialului (i.e. dacă autorul există)
  • imparțialitatea (sau… lipsa acesteia). E clar că nu vei folosi un review ce nu te va lăuda :slight_smile:

Cu toate astea, nu aș evita să folosesc testimoniale de la persoane cunoscute. E.g. dacă i-aș face blogul lui zoso, aș pune testimonial de la el.

5 Likes