Cei care aveti SRL, ce cheltuieli/achizitii decontanti prin firma?

Benzina, laptopuri … ?

Shaorma și vagaboande

Revenind, orice ar fi o necesitate eligibilă pentru activitatea firmei la un eventual control.

Chiar si un telefon? exemplu: iphone 12

Daca scrii cod si il folosesti pt testare, e un motiv destul de serios.

1 Like

Da, doar ai nevoie să vorbești cu clienții

Telefoanele și tot ce ține de IT e perfect deductibil. Chiar și mobilier gen scaun, birou, în general nici un inspector nu se va stresa pentru așa ceva.

Inclusiv la mașină parcă era 50% din cheltuieli și altele.

1 Like

Exista cumva pe undeva o lista cu toate cheltuielile deductibile? Intreb pentru ca am auzit de tot felul de cheltuieli deductibile pe care nu le-am intuit ca fiind deductibile. De exemplu, iti poti cumpara pe firma un costum motivand ca trebuie sa ai o tinuta impecabila atunci cand te intalnesti cu clientii.

Daca laptopul imi este necesar in activitate si-l pot achizitiona pe firma, inseamna ca si mancarea imi este necesara pentru a-mi putea desfasura activitatea, deci as putea deconta pe firma servicii precum Lifebox pentru a-mi livra mancarea saptamana de saptamana?

Cred că ține și de cel care vine în control cât de îngăduitor este. Nu e normal dar… nah.

Am auzit caz - nu știu cât de adevărat e - în care i-au zis că un du,lap nu se încadrează, în condițiile în care:

  1. Firma era pe un domeniu ce implică multe acte (contabilitate, jurist, ceva de genul);
  2. Dulapul era chiar în fața inspectorului, plin de acte, pentru firmă.

S-ar putea ca serviciile de genul lifebox să intre ori la protocol (deși trebuie să încadrezi în… nu știu, parcă 2% din venit?) ori la cheltuieli de genul bonuri de masă & co (un articol din 2018 zice de cheltuială socială).

Ce misto ar fi sa fie un serviciu unde platesti, nu stiu, 10 lei pe luna, si ai toate datele astea actualizate cu trimiteri la monitorul oficial (daca vrei sa citesti in limbaj de lemn).

Eventual color-coded pentru chestii care sunt la “mica intelegere” cu controlorul.

1 Like

înainte de a face o achiziție pe firmă de care nu ești sigur dacă se încadrează la cheltuieli deductibile sau nu, întreabă persoana care se ocupă de contabilitate. va fi cea mai în măsură să-ți răspundă.

Poți liniștit spune că TOATE sunt la mica înțelegere, nu există nicăieri în lege o listă cu cheltuieli pe bază de CAEN sau coduri de activitate. E doar o definiție generală relativ vagă care zică că trebuie să contribuie la produsul sau serviciul care-l facturezi.

Iar de aici ești tu vs inspector.

E adevărat că în ultimii ani s-au mai maturizat și ei, au angajați mai tineri, dar nu există lista aia nicăieri.

Tocmai de asta evit sa bat contabilul la cap, asa cum sugera @saramon :smiley:

1 Like

Si ce se intampla in situatia in care ai o cheltuiala care de fapt nu e deductibila?
Platesti o amenda?

Nu, te pune doar să plătești cât ar fi trebuit dacă nu deduceai, plus dobânzi și penalități la zi.

1 Like

Eu decontez doar ce tine de activitatea firmei (adica echipament hardware, licente software, hosting, domains), fara a apela la “loopholes”.
Prefer sa pierd 5% (impozit pe dividende) si sa cheltui banii dupa bunul plac, decat sa trebuiasca sa justific fiecare cheltuiala la un eventual control.

3 Likes

Problema mare (si tematica de control) cu cheltuielile deductibile este la firmele platitoare de impozit pe profit. Acolo esti tentat sa deduci rahaturi ca sa reduci baza de impozitare. La micro impozitul pe venituri il platesti la fel indiferent de cheltuieli, asa ca as evita orice nu tine strict strict de activitatea firmei. Noi am renuntat sa mai deducem si chestiile care tin de masini.

1 Like

Deductibile sunt cheltuielile care produc, in functie de obiectul de activitate al firmei. Cum imi zicea contabila mea, ai grija doar la TVA, ca aici se uita statul. Daca il extragi pentru o cheltuiala care nu aduce profit firmei in mod direct, ti-i taie controlul si te pune sa platesti dobanzi la suma. Daca nu deduci TVA-ul si pui totul pe cheltuieli, iesi mai bine ca nu ai treaba cu controlul atata vreme cat are sens cheltuiala. Poti cheltui si pe mancare si o treci ca protocol, dar nu mai mult de 1% parca din cifra de afaceri.

Doar hardware si software si cateodata ceva consumabile (gen hartie de imprimanta, toner, etc).

La hardware nu intra telefoane si alte chestii folosibile si personal, ci doar strict ce pot demonstra ca imi folosesc activitatii.

Fara benzina, calatorii, etc. Chiar cand a fost nevoie sa merg in Strainezia la intalniri ‘de afaceri’, am mers pe cheltuiala proprie + cheltuiala firmei din Strainezia.

Pur si simplu n-am chef de discutii pe tema asta la un eventual control.

Eu doar am zis ca e o aplicatie cu potential de castig. Chiar o singura persoana cu SRL care trece prin doua controale strange suficiente date pentru a face o lista cu ce e agreat si la ce au strans verificatorii din nas.

Desigur, sa adere cat mai multi trecuti prin controale si astfel sa se faca “a heat map” cu ce e acceptat si ce nu pe zone geografice ar fi si mai fain.

Personal mi se pare foarte periculos sa iti deschizi o afacere pentru ca te trezesti dupa multi ani cu penalitati de platit. Sau controale unde totul e ok dar tot trebuie data o amenda pe ceva. Si astea le zic doar din experienta celor apropiati.

1 Like

E subiectiv de tot acel heat map și nimeni nu va sta pe banii lui să-ți ofere ție gratis acele date.

E subiectiv pentru că inspectorii din Cluj pot da alte soluții față de cei din București. Sunt total diferiți pentru că e în funcție de om și de ce zice horoscopul în ziua aia că e deductibil.

Și eu evit să deduc TVA, încă am TVA de recuperat care e 100% ok, gen pentru calculator, laptop, telefon, licențe, dar nu le-am recuperat și nici compensat pentru că nu facturez deloc în România deci n-am cum compensa.

Așa recomand și eu, cât timp nu ești plătitor de tva și ești pe micro, n-ai nici o treabă, șansele unui control tind către zero.

Cel mai simplu lucru de inspectat e TVA-ul și cam acolo se bagă, știu că acolo am avut probleme în trecut. De când lucrez doar cu SUA și practic nu facturez cu TVA deloc, de prin 2013 de când e firma nu m-a întrebat nimeni de sănătate, nici nu mă va întreba curând pentru că la ei declarația TVA e practic zero, nu încasez deloc.

1 Like