Contabila tocmai mi-a povestit o treabă tare interesantă: o firmă a avut un control din partea gărzii financiare și au luat la puricat cheltuielile. Au tăiat o grămadă de chestii, inclusiv niște rafturi și dulapuri ce erau în fața agenților și care foloseau în mod clar la desfășurarea activității.
Prin urmare ea nu îmi poate spune în mod cert ce cheltuieli aș putea face și ce nu, fiind și o chestie de noroc la mijloc.
Pentru că nu exclud și posibilitatea ca alte contabile să aibe mai multe informații, vă întreb pe voi: ce este deductibil în mod sigur pentru codurile CAEN 6311, 6201, 6202, 6209, 6311, 6312?
Bingo! Aici se vede avantajul impozitului pe venit (microintreprindere) fata de impozitul pe profit. Dupa mine si o bere foloseste la “desfasurarea activitatii” daca te ajuta sa intrii in flow.
Chiar daca esti la impozit pe venit, daca esti platitor de TVA tot ce cumperi trebuie sa fie deductibil, ca doar platesti un impozit mai mic in functie de ce achizitionezi.
In legatura cu controlul, nu e neaparat o chestie de noroc, e vorba de venit la spaga sau nu. Ca orice amenda se poate contesta.
Legat de amenzi și contestații am mai auzit o poveste cu contabilitate ținută de un angajat al ANAF-ului, venit în control (același angajat!) și îi zice: nu pot să nu îți dau amendă, că bate la ochi; uite aici o amendă pentru nu-știu-ce-registru lipsă.
Daca nu vrei probleme mai grave ar fi bine sa nu faci contestatie
In orice caz, daca nu vreti un control garantat de la garda, nu faceti niciodata cerere de rambursare TVA (pt. platitorii de TVA, evident). Se face intotdeauna un control inainte de rambursare.
Cum rezolvați plățile prin Paypal sau plățile cu cardul?
Contabila mi-a zis că nu prea poate adăuga facturile alea pentru că nu prezintă date de indentificare fiscală sau că facturile vor trebui traduse.
Fiind cheltuieli ce au legătură 100% cu funcționarea PFA-ului (cursuri și/sau cărți, hosting, servicii gen Slack, Crashplan etc) nu prea-mi vine să nu le bag pe cheltuieli…
Deducerile le ai aici -> http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=52436 Art. 45 si 49, parca. Pe acolo pe undeva.
Iar pentru ultimul post nu inteleg ce vrei sa zici. Ti se emite factura daca ceri… ori daca ai cumparat de la PF faci borderou de achizitie, e mai complicat, dar de asta probabil si platesti contabil.
Caz concret: cumpăr o carte electronică (e cam slăbuță, btw). Primesc un invoice specific americanilor, fără date fiscale „acceptate” în România (i.e. CUI). Cum o trec în contabilitate? Cum trec în contabilitate cei $70 cheltuiți pe licența de sublime (vândut de o companie din Australia)? Șamd.
Cum adică mi se emite factura dacă cer? Cum cer? CE trebuie cer (cum îi spune în engleză)?
Le trimiti mail si le spui sa-ti faca o factura cu informatiile de care ai tu nevoie pentru contabilitate. Eventual le trimiti si un model de factura si le traduci si termenii sa inteleaga despre ce este vorba sa nu-ti dea date gresite.
“Facturile” alea pe care le primesti din cate stiu eu sunt notificari de plata, nici la ei nu sunt valide, ar trebui ca dupa plata sa ti se emita factura.
CIF - VAT number;
CUI - Tax id number.
Cat despre traducere:
72. (1) Factura prevăzută la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal va fi întocmită în orice limbă oficială a statelor membre ale Uniunii Europene, dar la solicitarea organelor de control trebuie asigurată traducerea în limba română. Baza de impozitare poate fi înscrisă în valută, dar dacă operaţiunea nu este scutită de taxă, suma taxei trebuie înscrisă şi în lei. Pentru înregistrarea în jurnalele de vânzări, baza impozabilă va fi convertită în lei utilizând cursul de schimb prevăzut la art. 139^1 din Codul fiscal.
Tot invoice ceri, dar mai complet. Ma gandesc ceva de genul:
In order for my accountant to be able to write off the payment I made to you on [data la care e emis invoice-ul] as a business expense, my country’s legislation requires all invoices to include certain mandatory details about your company and mine, like:
tax codes
addresses
[etc, scrii lista cu tot ce e obligatoriu in codul fiscal (art 155, alin. 19)]
Could you please include these details in invoice # [numarul invoice-ului] and send it back to me?