Cheltuieli deductibile

Contabila tocmai mi-a povestit o treabă tare interesantă: o firmă a avut un control din partea gărzii financiare și au luat la puricat cheltuielile. Au tăiat o grămadă de chestii, inclusiv niște rafturi și dulapuri ce erau în fața agenților și care foloseau în mod clar la desfășurarea activității.

Prin urmare ea nu îmi poate spune în mod cert ce cheltuieli aș putea face și ce nu, fiind și o chestie de noroc la mijloc.

Pentru că nu exclud și posibilitatea ca alte contabile să aibe mai multe informații, vă întreb pe voi: ce este deductibil în mod sigur pentru codurile CAEN 6311, 6201, 6202, 6209, 6311, 6312?

1 Like

Bingo! Aici se vede avantajul impozitului pe venit (microintreprindere) fata de impozitul pe profit. Dupa mine si o bere foloseste la “desfasurarea activitatii” daca te ajuta sa intrii in flow. :smile:

1 Like

@atufa eh, vezi tu… berea aia intră la protocol. Adică 2% din profit.

Nu sunt sigur unde e avantajul impozitului pe venit.

ce vrea sa zica e ca nu vine nimeni sa te purece la cheltuieli daca esti la impozit pe venit

1 Like

Chiar daca esti la impozit pe venit, daca esti platitor de TVA tot ce cumperi trebuie sa fie deductibil, ca doar platesti un impozit mai mic in functie de ce achizitionezi.

In legatura cu controlul, nu e neaparat o chestie de noroc, e vorba de venit la spaga sau nu. Ca orice amenda se poate contesta.

@AdrianBasalic: tind să cred că amendă + bătaia de cap înseamnă mai puțin decât impozitul pe venit :smiley:

@neamtua: Sunt neplătitor de TVA.

Legat de amenzi și contestații am mai auzit o poveste cu contabilitate ținută de un angajat al ANAF-ului, venit în control (același angajat!) și îi zice: nu pot să nu îți dau amendă, că bate la ochi; uite aici o amendă pentru nu-știu-ce-registru lipsă.

Cum procedezi cu o contestație în cazul ăsta? :dash:

Daca nu vrei probleme mai grave ar fi bine sa nu faci contestatie :smile:
In orice caz, daca nu vreti un control garantat de la garda, nu faceti niciodata cerere de rambursare TVA (pt. platitorii de TVA, evident). Se face intotdeauna un control inainte de rambursare.

2 Likes

Pai in mod normal, daca nu faci export, n-ai avea de ce sa rambursezi TVA. Mi se pare normal sa te verifice inainte sa-ti dea bani.

Cum rezolvați plățile prin Paypal sau plățile cu cardul?

Contabila mi-a zis că nu prea poate adăuga facturile alea pentru că nu prezintă date de indentificare fiscală sau că facturile vor trebui traduse.

Fiind cheltuieli ce au legătură 100% cu funcționarea PFA-ului (cursuri și/sau cărți, hosting, servicii gen Slack, Crashplan etc) nu prea-mi vine să nu le bag pe cheltuieli…

Deducerile le ai aici -> http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=52436 Art. 45 si 49, parca. Pe acolo pe undeva.
Iar pentru ultimul post nu inteleg ce vrei sa zici. Ti se emite factura daca ceri… ori daca ai cumparat de la PF faci borderou de achizitie, e mai complicat, dar de asta probabil si platesti contabil.

Caz concret: cumpăr o carte electronică (e cam slăbuță, btw). Primesc un invoice specific americanilor, fără date fiscale „acceptate” în România (i.e. CUI). Cum o trec în contabilitate? Cum trec în contabilitate cei $70 cheltuiți pe licența de sublime (vândut de o companie din Australia)? Șamd.

Cum adică mi se emite factura dacă cer? Cum cer? CE trebuie cer (cum îi spune în engleză)?

Le trimiti mail si le spui sa-ti faca o factura cu informatiile de care ai tu nevoie pentru contabilitate. Eventual le trimiti si un model de factura si le traduci si termenii sa inteleaga despre ce este vorba sa nu-ti dea date gresite.
“Facturile” alea pe care le primesti din cate stiu eu sunt notificari de plata, nici la ei nu sunt valide, ar trebui ca dupa plata sa ti se emita factura.

CIF - VAT number;
CUI - Tax id number.

Cat despre traducere:
72. (1) Factura prevăzută la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal va fi întocmită în orice limbă oficială a statelor membre ale Uniunii Europene, dar la solicitarea organelor de control trebuie asigurată traducerea în limba română. Baza de impozitare poate fi înscrisă în valută, dar dacă operaţiunea nu este scutită de taxă, suma taxei trebuie înscrisă şi în lei. Pentru înregistrarea în jurnalele de vânzări, baza impozabilă va fi convertită în lei utilizând cursul de schimb prevăzut la art. 139^1 din Codul fiscal.

1 Like

Asta e problema nr. 1: nu știu cum să le cer. Dacă „invoice” este fițuica aia ce mi-o trimit automat, cum îi spune facturii normale ? :smiley:

Tot invoice ceri, dar mai complet. Ma gandesc ceva de genul:

In order for my accountant to be able to write off the payment I made to you on [data la care e emis invoice-ul] as a business expense, my country’s legislation requires all invoices to include certain mandatory details about your company and mine, like:

  • tax codes
  • addresses
    [etc, scrii lista cu tot ce e obligatoriu in codul fiscal (art 155, alin. 19)]
    Could you please include these details in invoice # [numarul invoice-ului] and send it back to me?
2 Likes

si cel mai probabil n-o sa te bage in seama.

Unii din Rusia mi-au cerut factura si declaratie ca suntem platitori de taxe IN ORIGINAL.

Digitalocean mi-au zis să-mi trec CUI în același câmp cu numele firmei. Să vedem dacă, ce și cum se rezolvă în felul acesta :slight_smile:

La Laracasts ai un camp text in care iti pui tu ce informatii vrei sa apara in plus pe factura si iti apar exact cum le-ai scris tu :smile:

1 Like

Mda, sunt ok pentru asta dar la datele vanzatorului au trecut doar Laracasts. Contabila ma tot intreaba de datele lor.

I-am intrebat de vat id, adress - nimic. Am pus pe cineva din state sa imi caute info despre firma - nimic.