Cum atingi masa critica la un business nou?

Eu sunt interesat si de discutii parctice despre business in general, SaaS in particular.

Contrar la ce crede lumea, developmentul nu e partea cea mai grea la un proiect. Partea cu adevarat grea e sa gasesti acea masa critica de platitori care sa iti permita dezvoltarea in continuare.

Voi, daca ati mai pornit proiecte online (sau offline) cum ati ajuns la acea masa critica?

5 Likes

ditto.

In primul rand sunt curios cum definim masa critica de clienti? Evident minimul ar fi macar sa iti poti platii resursele fizice (VMs, domains etc.) si/sau umane (devs, designers, marketing, etc.).

Eu ma gandeam mai mult la o masa de useri care sa iti ofere feedback si sa-ti dea bani sa-ti confirme business-ul, nu musai sa iti plateasca toate cheltuielile. Urmatorul pas ar fi acoperirea cheltuielilor curente lunare si apoi break-even-ul. Cam asa vad eu pragurile.

Ma intreb daca @domnulnopcea considera ca a atins aceasta masa cu:

http://devforum.ro/t/platforma-ubirimi-open/701/4

sau poate ne da putin feedback in felul cum a crescut si cat a durat pana sa ajunga la ei.

3 Likes

Și pe mine ma interesează mult acest aspect. Partea de development știu sa o rezolv și mai ales ca acum doresc sa dezvolt primul meu produs ca serviciu m-ar ajuta enorm.

Cred ca sfaturile nu sunt destul. Eu caut mentoring.

O resursa care poate sa ajute

Visual guide to selling software as a service by @prezly from Prezly

3 Likes

Poate ne împărtășește @flaviusmatis câte ceva din experiența lui la moqups :wink:

Masa critica e usor de gasit pentru ca e matematica pura. De exemplu, daca ai de gand sa vinzi un produs cu 50$/luna si estimezi o cheltuiala de 20.000$ cu intretinerea, suportul, salariile etc. vei avea nevoie de minim 8000 de utilizatori. Pentru majoritatea produselor rata de conversie e undeva intre 1 si 10%. Estimand un 5% ca sa nu fim foarte pesimisti, obtinem 400 de utilizatori platitori care pot genera cei 20.000$ de care ai nevoie.

In ceea ce priveste feedback-ul, nu cred ca e necesar sa aduni o masa critica. Daca ai reusit sa strangi 100 de oameni care folosesc produsul si feedback-ul e 90% pozitiv, cel mai probabil ai un produs de succes. E foarte important sa afli de la cei care iti dau feedback daca sunt dispusi sa plateasca pentru acel produs, si daca nu, ce anume mai trebuie sa ofere produsul tau ca sa convinga un client. E posibil ca oamenii sa-l foloseasca doar pentru ca e gratis in versiunea beta si nu vrei sa fii intr-o astfel de situatie.

Probabil ce am scris mai sus pare mult prea simplist si asemanator cu ce poti citi in prezentari ca cea data de @hydrarulz, insa cam asta e tot. Nu exista retete de succes pentru antreprenori care pornesc de la zero. Fiecare produs e diferit si depinde doar de tine daca o sa faci fata provocarilor si daca o sa gasesti o metoda prin care sa-l scoti din anonimat.

4 Likes

@flaviusmatis a sintetizat în două paragrafe cam ce a zis DHH aici:

http://devforum.ro/t/david-heinemeier-hansson-cum-sa-faci-bani-online/601

:wink:

As mentiona ca, din experienta, natura si obiectul feedbackurilor se schimba destul de mult cand oamenii platesc serviciul. Atunci cand esti platitor perceptiile si pretentiile se schimba, la fel si prioritatile.

3 Likes

Am citit recent o carte Crossing the chasm, este un “must read” pt. cei interesati de partea de marketing al unui produs.

O problema des intalnita (de mine) cand stau de vb cu developeri este ca nu si-au definit produsul. Cateva intrebari la care formuleaza raspunsul destul de greu:

A. cum iti descrii produsul in 30 de secunde? (the elevator pitch)
B. care sunt beneficiile produsului tau?
C. care sunt alternativele produsului tau?
D. ce dependinte are produsul tau?

Motivatie:

A. imagineaza-ti ca o sa creezi un landing page pt. produs, ce informatii vor fi prezente? Daca in 30 de secunde nu poti capta atentia utilizatorului vei pierde cea mai mare masa de consum (o sa revin cu un articol cu exemple, nu-l gasesc)

B. o lista care prezinta valoare produsului, nu features, ci beneficii directe - atentie aici intervine si ideea de “perceived value” in care accentul se pune pe valoare nu pe pret; daca serviciul tau este o alternativa la ceva pe care eu folosesc deja la $10 / luna si tu imi oferi ceva la $7.5 / luna cu mici imbunatatiri, efortul pe care eu trebuie sa-l depun sa ma mut la serviciul tau este posibil sa nu merite acei $2.5 / luna economisiti.

C. majoritatea produselor nu reprezinta ceva inovator, ci o serie de iteratii pt. a imbunatatii / usura aumite procese. Daca-ti cunosti foarte bine alternativele si le poti studia, iti vei putea da seama daca ai un produs care ofera valoare - atentie la “perceived value”

D. In toate proiectele in care am fost implicat partea legislativa si fiscala mereu a fost sub evaluata - mare atentie la calcule inainte sa consultati pe cineva care are experienta cu partea fiscala. Daca ai un venit de 10.000 E lunar nu inseamna ca ii poti cheltuii pe toti, in multe cazuri mai mult de 20% plecau catre fiscal / legislativ - (management de risc)

2 Likes

Daca cartea aia nu avea “disruptive” in titlu ar fi fort un pic mai credibila.

1 Like

@navaru o sa-ti raspund desi postul tau cu cartile a fost sters.

Tot ce voiam eu sa zic e ca este foarte, FOARTE greu sa gasesti informatie utila despre business si antreprenoriat pentru ca mai nou scrisul de carti despre asta e un business in sine si e foarte mult bullshit inutil pe piata. Pe internet nu mai zic. Toata lumea care in cel mai bun caz a fost lovita de un val de oportunitati si a fost la momentul potrivit in locul potrivit scrie carti despre cum sa faci succes in business. Ba unii n-au construit nimic la viata lor si tot ii invata pe ceilalti. Si cartea de care zici tu cred ca n-avea nevoie de un buzzword in titlu ca sa se vanda, decat daca, you know, avea.

Ca sa-mi fac si datoria, o sa recomand o carte destul de valabila (recomandata si mie de @victorstanciu ), despre bootsraping:

2 Likes

S-a propus o carte, pt. simplul fapt ca contine in titlu cuvantul “disruptive”, inainte sa te informezi despre autor sau despre carte, ai decis ca este constructiv sa-ti expui o parere critica.

The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge

In unele cazuri, ai dreptate, sunt si carti care sunt scrise de autori care nu au experienta practica, dar asta nu inseamna ca nu au nimic de valoare. In 2007 am citit prima data o carte de Robert Kiyosaki - “Tata bogat, tata sarac”, pt. experienta mea dea atunci mi s-a parut extraordinara cartea, imediat am citit si “Cadranul banilor”.

Acum dupa multe alte carti citite, nu sunt cele mai excelente carti, dar tot sunt valoroase in comparatie cu nimic sau parerile altora.

Revenind la carte, initial a fost publicata din 1991 - “Crossing the chasm”, in 2014 a fost republicata cu exemple mai utile.

2 Likes

revenind. nu exista niste reguli care sa functioneze pentru orice business. in mare parte tine si sa apari la momentul potrivit cu produsul potrivit.

daca produsul tau e complet inovativ adica fara concurenta directa, iti trebuie pur si simplu vizibilitate cat mai mare in piata. asta se rezuma la adwords, aparitii in newslettere cu multe mii de abonati, guest post-uri pe blogurile altora, participari la diverse competitii. in pasul asta trebuie sa ai ceva bani la ciorap pe care sa fii dispus sa-i pierzi 100% si sa nu te bage prea mult la fund daca se intampla. practic asta e heirup-ul dupa munca constanta la produs in ultimele x luni si daca dureaza mai mult de 6 luni probabil l-ai lansat prea devreme. toata treaba nu e musai sa se faca cu un om de vanzari pentru ca sunt mici cazurile in care comunici direct cu omul.

daca produsul consta intr-o idee reiterata, cel mai simplu e sa mergi direct la utilizatorii competitiei dar vei avea nevoie de un om specializat pe vanzari pentru asta.

“Tata bogat, tata sarac” si “Cadranul banilor” stiu ca erau lectura obligatorie pt Amway si MLM. De fapt le si vindeau.

1 Like

Acest thread poate fii adaugat in categoria antreprenoriat, mi se pare foarte interesant.

1 Like

Salut,

Cred ca orice metodologie de tip “lean”, “customer development” este relevanta.
Este important sa iti validezi MVP-ul cat mai repede posibil

Ca si carti, recomand - Steve Blank - Four steps to epiphany, Eric Ries - The Lean Startup, Peter Thiel - From zero to one

Iar pentru cei din Bucuresti, se organizeaza intalniri lunare pe www.meetup.com/lean-startup-bucharest pentru popularizarea metodologiei “lean startup”, mentorat si gasire co-fondatori.

Nu castiga produsul cel mai bun lupta mereu… :smile: