Cum să scrii o carte pentru PacktPub

TL;DR Fii activ pe Github/StackOverflow; “don’t call me I’ll call you”; iți ia 8-9 luni să termini o carte de 360 de pagini.

Salutare,

Recent am scris o carte despre Mastering Web Application Development with Express pentru PacktPub, Express find un web framework de Node.js. O puteți găsi pe PacktPub, Amazon sau O’Reilly:



https://www.amazon.com/Mastering-Web-Application-Development-Express/dp/1783981083

Cum și eu eram curios înainte cum se desfășoara acest proces de a scrie o carte, m-am hotarat să va descriu și vouă experiența asta.

Pentru un pic de background, trebuie să menționez următoarele:

Datorită profilului meu de StackOverflow am avut diverse oportunități: proiecte freelance, un interviu online de angajare pentru Facebook, etc. Și în situația asta s-a întâmplat la fel: prima dată am fost întrebat daca vreau să fiu reviewer pentru o carte legată de Mongoose, tot pentru PacktPub ( https://www.packtpub.com/web-development/mongoose-application-development ), și am acceptat. Apoi am fost contactat din nou pe email de către cei de la PacktPub pentru a mă întreba dacă doresc să scriu o carte legată de Express.

Lucrurile la început se întâmplă în felul următor:

  1. Te gandești la un cuprins și îl trimiți celor de la editură. De asemenea trebuie să specifici și câte pagini are fiecare capitol. Ei se uită pe el și ori îl acceptă, ori îți trimit sugestii legate de ce ai putea să schimbi/îmbunătățești.

  2. Ei îți trimit un tabel cu timpul alocat fiecărui capitol (numărul de zile). Dacă iți convine accepți, altfel propui schimbări la acest ‘timeline’.

  3. Înainte de a semna un contract se specifică avansul pe care îl vei primi, și in ce etape (după ce termini X capitole primești suma Y, după ce le termini pe toate primești alta suma, etc). De menționat faptul că tu vei câștiga un procent din profitul fiecărei carți vândute (cred că 16%, însă se găsește informația pe site-ul lor pentru autori), iar acest avans se va deduce din sumele pe care lei vei încasa pe viitor. Semnezi un contract (de bun simț, fără clauze dubioase) în care sunt specificate toate aceste lucruri asupra cărora ați convenit.

  4. Înainte de a te apuca de treabă, cei de la editura îți vor trimite materiale ajutatoare: în ce format trebuie să scrii capitolul in Word, ce setări trebuie să aplici în Word, ce să nu faci etc.

Apoi urmează scrisul efectiv și trimiterea capitolelor. Pentru fiecare capitol îți vor face un review scurt legat de gramatică și cum să reorganizezi unele lucruri (de exemplu să nu scrii paragrafe prea mari, ci să spargi în mai multe idei, etc). Tu vei ‘integra’ sugestiile lor și vei retrimite aceste capitole.

La un moment dat vei avea și review-uri tehnice pentru fiecare capitol. Poti decide să ții cont de unele sfaturi și de altele nu, dar trebuie să adaugi comentarii în Word cu deciziile tale.

O primă mare etapa se încheie în momentul în care vei termina cu toate review-urile și vei preda toate capitolele. Urmează partea a 2-a, cu altă echipa de editori care se uită și mai atent la conținut și îți vor da ultimele sugestii înainte de acceptarea conținutului pentru publicare.

Cartea pe care am scris-o a fost de aproximativ 360 de pagini, iar întreg procesul a ținut din decembrie 2013 până la finele lui august 2014. De menționat că nu numai scrisul în sine ia timp, ci și nenumăratele exemple de cod pe care trebuie să le faci/“inventezi” (https://github.com/alessioalex/mastering_express_code).

Dacă aveți întrebări, vă răspund cu placere.

Disclaimer: am încercat să fiu obiectiv, sper că am reușit.

14 Likes

Ar fi interesant sa ne spui ce format si ce setari trebuie facute in Word pentru o carte.

Tinand cont de durata, daca poti sa ne dezvalui ca ordin de marime (sute, mii, zeci de mii) cat ai castigat pana acum pe carte si estimativ cate ore ai investit. Sa ne dam seama daca scrisul unei carti poate fi rentabil sau este mai mult pentru palmares.

Legat de format ti se da un template in care sunt stilurile proprii editurii deja incluse, tu doar trebuie sa le folosesti cand e cazul. De exemplu stiluri pentru heading, cod, information box etc.

Legat de bani singur nu e rentabil, dupa cum am zis castigi 16% din profitul fiecarei carti. Ti se dau cateva mii de $ avans, iar restul se calculeaza automat la fiecare 4 luni cred (in functie de numarul de copii vandute). Tinand cont ca pretul cartii este de exemplu 22 lire, iar din asta profitul nu mai retin exact cat reprezinta, calculul arata ca iti revin maxim cateva lire per carte (2-3 … cred).

2 Likes

Fiind vorba de mii de $ avans nu e rau deloc, tinand cont ca o carte publicata da foarte bine in CV.

1 Like