Cum va gasiti clienti?

Nu reprezintă un răspuns chiar la obiect dar cred că răspunde și la câteva întrebări :smile:


Cred că există mai multe feluri de freelancing, depinde cum privești situația:

  • este freelancing-ul clasic, în care ești un fel de mercenar: proiectul și clientul;
  • mai este și freelancing-ul în regim de semi-angajare, în care stabilești un fel de relație de amiciție și încredere cu clientul și lucrezi cu el ani de zile (lucrez cu un client din 2009, cu un altul din 2008 șamd);

Fiecare fel are avantaje și dezavantaje. Prima categorie are ca dezavantaj major faptul că ești în căutare continuă de clienți și că există riscul (mic, ce-i drept) să ai o perioadă moartă, în care nu găsești nici un client (de exemplu, iulie-august este o perioadă destul de slabă); pe de altă parte, în a doua categorie există riscul de plafonare (un client ce oferă constant de lucru va oferi, cel mai probabil, același fel de proiecte).

Avantajul primei categorii este că un client cu care nu te înțelegi va fi, în curând, un fost client. Avantajul colaborării pe termen lung este că ajungeți să vă înțelegeți foarte bine pe plan profesional (angajatorul începe să-ți cunoască limitările, ajungi să știi cam ce deadline și buget are pentru proiecte șamd).

Cum găsești clienți?

Toată introducerea asta am pus-o pentru că, în funcție de modul tău de colaborare ai mai multe variante: unele directe, altele indirecte.

Ca să îți găsești clienți poți încerca Toptal, Freelancer, UpWork șamd. Pentru designeri există 99designs. Astea sunt modalități directe de a-ți găsi clienți

Dacă vrei doar să lucrezi - fără să-ți pese prea mult ce sau pentru cine - probabil ești în prima categorie. Caz în care ai nevoie ca absolut fiecare lucrare să ajungă în portofoliul tău. Asta înseamnă că toate proiectele luate vor fi prin intermediul platformelor mai sus menționate.

Cum găsești clienți long term? Păi pe aceleași rețele de mai sus, dar într-un mod indirect! Adică nu îi cauți tu, te găsesc ei pe tine. Toți clienții cu care am colaborat pe termen lung m-au abordat ba pe Skype, ba pe Y!M, găsindu-mă pe Elance, Rentacoder actualul Freelancer.com) și blog.

Cum te promovezi?

Dacă ești programator: fii activ pe Github (ori un pet project ori colaborări la diverse proiecte open source). Ține un blog (în 2008-2009 cât am fost activ pe blogul în engleză primeam zilnic cel puțin o ofertă de colaborare).

Fii poliglot! (da, știu că ești cel mai tare în PHP dar încearcă să scrii ceva și în Ruby, Python etc; arăți posibililor clienți că ești dispus să înveți, că ai potențial!). Un prieten scria PHP pentru muncă și NodeJS în timpul liber; a primit o ofertă de muncă ca programator Node în baza a ceea ce avea pe github; n-a mai scris o linie de PHP de vreo doi ani.

Dacă ești designer, fă rost de o invitație pe Dribbble (sau ce e hot la momentul curent). Oferă diverse freebies, postează câteva lucrări pe Graphic River și Behance, mai ales dacă nu ai un portofoliu foarte bogat.

Fă-ți un cont de twitter pe care urmărești diverse subiecte (am scris aici despre cum să faci asta) și încearcă să îi ajuți pe alții; într-un podcast cineva zicea că folosește twitter pentru a lua job-uri rapide, de câteva ore; ar fi o modalitate rapidă de a face 10-20-50$.

Dar pe acest cont inspiră seriozitate. Știu că-ți plac mâțele (la o adică, internetul a fost inventat de mâțe pentru auto-promovare!), știu că vrei să te lauzi zilnic cu cana ta de cafea, dar nu o face dacă scopul este să agăți clienți pe rețelele de socializare. Fii decent, fii respectuos.


Concluzie

Promovează-te în toate mediile în care poți, chiar dacă nu crezi că în acel mediu vei găsi clienți. Dacă lucrezi cu clienți locali, fă-ți niște cărți de vizită bune, de preferat care ies în evidență într-un mod subtil (m-am întâlnit cu un ghid turistic acum o vreme și mi-a dat cartea ei de vizită: o treabă făcută foarte bine, din plastic semitransparent cu scris embosat; dintre toate cărțile de vizită pe care le am este singura pe care mi-o aduc aminte în detaliu după mai mult de o oră).

Ca designer, fă-ți o mapă de prezentare cu cele mai bune lucrări ale tale. Printează-le pe hârtie bună, glossy. Da, și hârtia de 80g* este bună, dar nu pentru a te promova.


Fun fact: știai că cele 80g reprezintă fix masa unei foi A0 (care are fix un metru pătrat) și că fiecare nivel înseamnă jumătate din nivelul anterior? Într-un A0 intră două A1 (40g fiecare), într-un A1 intră două A2 (20g) etc. O coală A4 are 5g.

5 Likes