De azi încerc un nou model de business

De ceva vreme tot construiesc proiecte SaaS pentru clienți. Am observat că, indiferent de logica specifică business-ului efectiv, care e unică pentru fiecare proiect (gen, făcutul de gogoși, în cazul unei gogoșerii), toate SaaS-urile au foarte multe componente comune: pricing plans, recurring subcriptions, upgrades, downgrades, integrare cu procesator de plăți, tranzacții automate pentru reînnoirea subscription-urilor, etc etc etc.

Acum, cu vremea, cu fiecare client nou, am tot implementat un număr foarte mare de astfel de features, care merg refolosite, a căror dezvoltare de la zero e super costisitoare, atât în bani cât și în timp. Iar pentru cei care vor să își valideze ideile cu un MVP, ăla e timp pe care nu și-l permit.

Mi-a venit așadar recent ideea să promovez chestia asta, așa că am dat ieri sus cu TurboMVP. Basically promovez și vând o chestie formată din două componente:

  1. Platforma schelet, la fel cum ai vinde o platformă de ecommerce.
  2. Servicii de dezvoltare pe respectiva platformă, pentru restul MVP-ului (mașina de făcut gogoși, în exemplul gogoșeriei de mai sus).

Pe lângă asta, îmi tot bat creierii cu cum aș putea să reduc cât mai mult componenta de servicii (punctul 2 de mai sus), și să transform asta într-un produs cât mai independent (doar punctul 1). O platformă ecommerce are avantajul că orice business care vinde ceva pe net are cam aceleași nevoi, și deci cu feature-urile incluse în platformă poți să lansezi o afacere întreagă, fără să mai fie nevoie de custom development, decât dacă vrei cine știe ce feature care nu e inclus. Dar aici e mai delicată treaba, că fiecare om vine cu ideea lui de business, care trebuie implementată unic, pentru că cel mai probabil nu e ceva generic.

Ceva păreri? Credeți că există o piață pentru așa ceva? Mă rog, de existat sigur există, că am văzut cu ochii mei mulți oameni care caută dezvoltatori pentru MVP-uri, dar sunt curios atât de dimensiunea pieței respective, cât și de mijloacele de a o accesa.

7 Likes

Pai imho, cam toate proiectele de pe la noi sunt MVP (fiindca clienti zgarciti)
Pe de alta parte cam tot in ziua de azi este *aaS sau e in curs de devenire.
Acuma, ce vad eu sa atraga clienti la tine ar fi costuri foarte foarte scazute si/sau limbajul/framework pe care construiesti

Cum vad eu treaba… cam orice soft ce nu e inceput pe stilul minimun viable, e cam un soft mort. Hell, era zicala aia cu “fail fast” in web. Daca nu-i gata in 6 luni, nu-ti mia bate capu… ceva de genul

Ce vinzi tu, practic ar cam trebui sa fie consultanta/project management/arhitectura. Tu trebuie sa ii explici clientului ca nu-i trebuie excavator din prima, merge si la lopata. Si ca folosind cu metodele tale, poate iesi ieftin daca esueaza si daca nu esueaza, are ceva pe care poate construi in continuare
Am vazut multe MVP-uri care au prins la public si dupaia au trebuit rescrise repede ca erau facute cu picioarele
Gen, Wordpress nu e silver bullet

Concluzie, da bineinteles ca merge, in functie de cum stii sa vinzi :slight_smile:

1 Like

Victor, daca poti detalia mai mult, care este publicul tau tinta ?

Din cate am inteles, acesta ar fi micii intreprinzatori care doresc sa vanda online intr-un timp cat mai scurt, cu minim de cheltuieli.
Daca asa este, atunci ce i-ar face sa aleaga platforma ta in loc de ShopMania BIZ care mai e si gratuita pana in 50 produse ?

WTF man? ce treaba are shopmania cu un SAAS?

Daca urmaresti mai atent link-ul iti vei da seama ca este un SaaS pentru Ecommerce.

um. no it’s not. face comparatie cu o platforma de ecommerce. Jeez.

Nu are nici o legătură cu ecommerce și shopmania man, am făcut comparația cu platformele de ecommerce pentru că ele sunt un produs pe care îl poți vinde ca atare, fără să fie necesară prestarea de servicii de development suplimentare, și că în direcția aia mi-ar plăcea să merg (de produs, nu serviciu), dar că îmi este greu pentru că platforma mea are un set de features de care orice SaaS are nevoie, dar care reprezintă doar o fundație pe care construiești, nu o soluție completă.

1 Like

Stai stai, pagina e în engleză cu un motiv. Nu mă adresez clienților români. Decât dacă au buget, bineînțeles. Dar mai rar.

Doar dacă “costuri scăzute” este relativ la prețurile cerute de dezvoltatorii din țările clienților. Adică costuri scăzute pentru ei, nu pentru noi. Că altfel nu îmi bat capul :smile:

În 10 ani de activitate cred că m-am lovit doar de vreo două ori de potențiali clienți pe care să îi doară la bască de stack-ul folosit, și atunci doar pentru că erau enterprise / instituții publice care folosesc Oracle / MSSQL Server / Java. Clientul vrea doar ca soluția ta să îi aducă profit man. Dacă face profit, poate să fie scrisă și cu fum de lumânare pe pereții unei peșteri.

Înțeleg ce spui, dar nu genul ăla de clienți mă interesează. Mă interesează clienți care știu ce vor, știu ce-i ăla un MVP, știu de ce e nevoie de el, etc. Am renunțat de mult de tot să mai fiu eu ăla care educă clienții man.

Exact, ăsta e un selling point, că pe platforma mea faci un MVP pe care poți bine mersi să îți faci apoi toată afacerea dacă merge, pentru că e o platformă scrisă bine și flexibil. Hmm, poate ar trebui să scriu și asta pe acolo, mulțumesc! :smiley:

1 Like

Eu as avea cateva recomandari:

  • sa folosesti “we” si sa evidentiezi cumva ca sunteti o echipa, 2-3 persoane, chiar daca esti one-man-show la inceput, ajuta la credibilitate si mentenanta / support pe viitor, despre care nu ai precizat nimic

  • pune un buget nimin, in felul acesta vor stii de la ce nivel pleci, din experienta cei care opteaza pt. outsourcing arunca bugete foarte mici in discutii chiar daca sunt dispusi sa ofere dublu

  • mi-ar fi de folos o sectiune “a few scenarios where clients were super happy”, cateva exemple pt. 3-4 cazuri generale unde consideri ca este best fit, iar apoi “Not down your alley? Send us a message, we’ll be more happy to help! Did we mention consultancy is free?”

  • in screenshot se vad mai multe features despre care nu mentionezi nimic: CMS, Reports, Users (Groups?) - in mare parte vorbesti despre pricing models, fiecare client vine cu un context propriu ar fi util sa inteleaga ca oferi o gama mai larga de features out-of-the-mvp-box

5 Likes

Neah. Nu am de gând să mint man, nu mi-e rușine de faptul că sunt solo dev. Dacă un client nu vrea să lucreze direct cu mine, îi doresc mult succes în continuare.

Hopa, corect. Am tot zis să pun și ceva legat de suport, dar am uitat. 10x!

Problematic, pentru că nu m-am gândit încă nici eu :smiley: Oricum, prefer să îmi scrie chiar și oameni care nu au buget, eu răspund la început oricum pe baza unui template. Îmi ia 20 de minute să scriu un canned response pentru cei cu buget mic și să îl salvez apoi să îl tot adaptez și refolosesc.

Da, înțeleg ce zici, ar face toată treaba mai explicită și mai clară. O să mă gândesc la o soluție.

Hei hei, să nu exagerăm :smiley: Doar estimarea e gratuită.

Știi că nu ești primul care mi-a spus asta? Într-adevăr, am pus cam mult accent pe toată partea de pricing, în detrimentul celorlalte, și până la urmă așa e, fiecare client pune preț mai mare pe altceva. Dacă îți vine să crezi, chiar am mai scos din chestiile legate de pricing pe care le aveam acolo inițial :blush:

Mulțumesc pentru feedback!

“Neah. Nu am de gând să mint man, nu mi-e rușine de faptul că sunt solo dev.”

Marketing fail.

Antena3 e un proiect de succes man! Nu e vorba de rusine aici.

1 Like

Unii apreciaza sinceritatea si in general raporturile de business sunt mai bune cu acestia. Daca scopul tau final e sa faci cat mai multi bani prin orice mijloace, da, poti minti ca Ponta.

4 Likes

Mă lipsesc de succes atunci :smile:

5 Likes

Stiti amandoi ce am vrut sa zic, nu faceti pe naivii. Sau, poate chiar e vorba de naivitate.

Pana una alta aia va dicteaza viata, prieteni. Get it?

Normal ca e mai gigea cu aia care apreciaza sinceritatea, again, besides the point.

Daca ai fii o specie (si nu un individ) ghici ce ar insemna propozitia asta :slight_smile:

Mie viața nu îmi dictează nimic.

Dar nu sunt. Și nu e vorba de a te lipsi de succes complet, ci de genul de succes pe care îl sugerezi tu. Cine se face că nu a înțeles ce am vrut să zic acum?

Anyway, am înțeles punctul tău de vedere, iar tu l-ai înțeles pe al meu. Așadar, o să te rog să nu continuăm discuția în direcția asta în acest thread. Dacă vrei să pornești o discuție mai lungă despre principii versus succes, și cum pot fi ele împăcate, ești mai mult decât binevenit să creezi un thread nou.

3 Likes

Dude, ideea e beton, eu vorbeam de asta cu un coleg pentru un proiect open-source. Practic problemele astea cu pricing schemes, recurring schemes, si payment intergration le au toti la inceput.

Ar trebui sa incepi cu schemele pe care le suporti si nu vad niciunde detalii despre produs. Nu pornesti de la Produs -> Pricing Groups -> Pricing Options -> Pricing Configurations ?

Btw, numele TurboMVP e mega piesa.

Hmm, nu cred că înțeleg tot ce întrebi.

Zici de tipurile de pricing? Am scris acolo:

Practic modul cum sunt configurabile pricing plan-urile îți permite să le combini în ce schemă de pricing vrei. Dacă vrei poți să lași tot serviciul free. Dacă vrei poți să îl faci freemium (plan free + planuri plătite). Dacă vrei poți avea doar planuri plătite, și poți seta un free trial (la care poți chiar să adaugi și o perioadă de grație, să lași oamenilor șansa să facă upgrade. Sau le poți combina pe toate (free plan + free trial + paid plans).

Sau nu înțeleg eu la ce te referi?

si nu vad niciunde detalii despre produs. Nu pornesti de la Produs → Pricing Groups → Pricing Options → Pricing Configurations ?

Aici chiar m-ai pierdut :smiley: Ce produs? Zici de platforma în sine, ca produs? Așa cum o vând eu? Sau de produsul / serviciul clienților cărora le construiesc un SaaS pe ea?

Btw, numele TurboMVP e mega piesa.

Serios? Eu mereu am avut dificultăți mari de tot în a alege nume pentru chestii. Începând de la variabile :smiley: Mă bucur că am nimerit și eu o dată bine!

Confuziile cred ca pleaca de la acronimul MVP, iata cate intelesuri are, tu la care te referi ?
http://www.acronymfinder.com/MVP.html

Păi stai așa, că nu am scris “MVP” fără nici un fel de context. Am scris “SaaS MVP” fix în heading, iar în contextul unui SaaS, “MVP” îmseamnă “Minimum Viable Product”.

1 Like