De ceva vreme tot construiesc proiecte SaaS pentru clienți. Am observat că, indiferent de logica specifică business-ului efectiv, care e unică pentru fiecare proiect (gen, făcutul de gogoși, în cazul unei gogoșerii), toate SaaS-urile au foarte multe componente comune: pricing plans, recurring subcriptions, upgrades, downgrades, integrare cu procesator de plăți, tranzacții automate pentru reînnoirea subscription-urilor, etc etc etc.
Acum, cu vremea, cu fiecare client nou, am tot implementat un număr foarte mare de astfel de features, care merg refolosite, a căror dezvoltare de la zero e super costisitoare, atât în bani cât și în timp. Iar pentru cei care vor să își valideze ideile cu un MVP, ăla e timp pe care nu și-l permit.
Mi-a venit așadar recent ideea să promovez chestia asta, așa că am dat ieri sus cu TurboMVP. Basically promovez și vând o chestie formată din două componente:
- Platforma schelet, la fel cum ai vinde o platformă de ecommerce.
- Servicii de dezvoltare pe respectiva platformă, pentru restul MVP-ului (mașina de făcut gogoși, în exemplul gogoșeriei de mai sus).
Pe lângă asta, îmi tot bat creierii cu cum aș putea să reduc cât mai mult componenta de servicii (punctul 2 de mai sus), și să transform asta într-un produs cât mai independent (doar punctul 1). O platformă ecommerce are avantajul că orice business care vinde ceva pe net are cam aceleași nevoi, și deci cu feature-urile incluse în platformă poți să lansezi o afacere întreagă, fără să mai fie nevoie de custom development, decât dacă vrei cine știe ce feature care nu e inclus. Dar aici e mai delicată treaba, că fiecare om vine cu ideea lui de business, care trebuie implementată unic, pentru că cel mai probabil nu e ceva generic.
Ceva păreri? Credeți că există o piață pentru așa ceva? Mă rog, de existat sigur există, că am văzut cu ochii mei mulți oameni care caută dezvoltatori pentru MVP-uri, dar sunt curios atât de dimensiunea pieței respective, cât și de mijloacele de a o accesa.