Documentele de procedura pe care le trimiti clientului ca parte din procesul de acceptare a unei prestatii lunare si plata a facturii trebuiesc semnate si stampilate?
lucrurile astea (de procedura) se stabilesc intre parti de obicei, nu exista o cerinta legala in sensul asta.
in mod normal nu mai esti obligat nici macar sa ai o stampila.
Mersi de raspuns. Auzisem de asta cu stampila(ca e recomandata dar optionala).
M-ar interesa sa aflu cum procedeaza alte persoane care lucreaza pe SRL in domeniul dezvoltarii software. Le trimit nesemnate? Au avut vreodata probleme cu vreo factura din acest punct de vedere?
eu am un srl la care nu am stampila, deci nu stampilez chestii.
procedez in functie de client si de intelegerea cu el.
daca iti e teama ca nu te va plati… trebuie sa ai grija la contract.
contractul e punctul de plecare si tot acolo ajungi in caz de problema.
obisnuiesc sa semnez si ceva hartii (gen pv predare primire, raport de testare, tot felul de specificatii si alte tehnice in caz ca apar pe parcurs, etc), dar nu mereu si nu obligatoriu unele anume.
contractul e baza (pentru ce ne-am inteles), iar factura (plata ei) certifica livrarea / aprobarea.
clientii mai mari vin de obicei cu procedurile lor.
Asta este un aspect foarte bun de tinut minte: Daca te plateste recunoaste ca i-ai livrat ceea ce se astepta/ceea ce i-ai scris in raport. Ceea ce este si foarte logic acum ca ma gandesc.
Sunt sigur ca procedurile/documentele variaza in functie si de tipul colaborarii. De exemplu daca livrezi un proiect complet sau daca lucrezi ca parte dintr-o echipa mai mare si faci doar ‘bucatele’ tale. Nu ai ce proces verbal de predare-primire sa trimiti/semnezi cand lucrezi ca parte dintr-o echipa
Plata facturii nu reprezinta acceptarea. Dpdv legal trebuie proces verbal de acceptanta care, din cate stiu, este necesar si pentru intocmirea normelor pentru amortizare, lucru care se intampla in cele mai multe cazuri de prestari servicii pentru servicii informatice.
Dar banuiesc ca daca nu iti cer, problema este a lor.
La fel si eu, am un SRL la care nu mai am stampila. Pentru un client emit rapoarte de activitate intr-un excel (sau mail), iar totalul orelor le pun intr-un proces verbal de acceptanta pe care il semnez digital. Ulterior, daca totul e in regula, primesc si eu de la ei acelasi PV de acceptanta semnat digital. Toate astea au fost stabilite la inceputul colaborarii.
Adica nu are niciun impact asupra mea?
depinde ce scrie in factura si in contract.
evident ca daca e o factura de avans atunci plata nu reprezinta acceptarea livrarii.
dar pentru servicii in care factura are o anexa cu un timesheet sau cu niste taskuri / milestones… e cam echivalenta cu acceptarea.
in plus, clientii de tipul asta (care lucreaza cu nota de comanda si tarif orar) au niste proceduri de acceptare (ale lor) inainte de a plati, deci in caz de problema cu livrabilul or sa ceara clarificari inainte.
daca ai banii in cont inseamna ca ai trecut deja de restul verificarilor.
Poate sa iti ceara stornarea unei facturi?
in teorie e posibil, dar trebuie sa si existe motivul respectiv.
eu am raspuns mai sus considerand ca lucrurile se intampla normal si tu livrezi ce te-ai angajat sa livrezi, iar clientul plateste ce i-ai facturat.
caz care e mai greu de atacat ulterior.
daca ai incasat o factura pentru care nu ai trimis livrabilul sau in care ai scris altceva decat era agreat atunci e normal sa returnezi banii.
pana la urma sunt situatii in care totul se intampla doar cu o factura la final si totul e in regula.
asta e de evitat pentru ca o neintelegere poate aparea oricand (si contractul te poate salva aici), plus ca nu e legal sa facturezi servicii fictive (deci orice dovada / hartie / etc care arata ca munca s-a intamplat poate ajuta)
orice poate fi contestat, chiar si facturi platite si agreate. daca nu va intelegeti amiabil, decide un judecator cine are dreptate. probabil nu vrea nimeni sa ajunga acolo