Lidl software disaster another example of Germany’s digital failure

links
retail

(cosmos) #1

Desi atinge si zona de retail, totusi este o lectura interesanta de citit :slight_smile:


(Adrian) #2

“Who’s actually to blame?”

Lidl. La cati bani au aruncat catre SAP, puteau sa angajeze o echipa puternica de softisti (si nu numai) care sa faca treaba mult mai buna.


(Adrian Stanculescu) #3

Sap e o floare de colt.
Scria la un moment dat pe o brosura romaneasca o traducere de o valoare inestimabila , citez pasaj “database (date de baza)”


(Ionuț Staicu) #4

Am aprecia dacă ți-ai controla un pic limbajul în viitor. Mulțumim.


(Emanuel) #5

Pai hai sa vedem.
Sa zicem ca esti CTO la Lidl si trebuie sa oferi o solutie si incepi sa cauti softisti sa creezi o echipa puternica.
Ce ar trebui sa stie?
Pai sa realizeze un sistem asemanator SAP.
Ce faci?
Pai incepi sa cauti CV-uri pe diverse platforme, Linkedin. Probabil oamenii care au experienta si ar putea crea un sistem asemanator sunt chiar cei care lucreaza la SAP.
Ce vei face intr-o astfel de situatie? Risti si angajezi alti oameni care nu au experienta, doar ca sa vezi peste 7 ani ca nu ai realizat nimic? Ii angajezi pe toti de la SAP si realizezi un sistem concurent, de la 0? Sau, poate… vorbesti cu SAP sa-ti realizeze ei sistemul?


(Adrian Stanculescu) #6

Sap a vrut sa implementeze la fosta firma la care am lucrat.
Costurile erai de 1 mil de euro. Si nu ofereau nimic custom. Trebuia sa se plieze firma pe modulele lor.
Si avand foarte multe module modificate de la stocuri, materii prime, pana la vitrine frigorifice pe locatie, au renuntat pentru ca o noua dezvoltare implica si mai multi bani.


(Red) #7

Nu prea înțeleg ce e așa complicat. Aveau nevoie de ceva soft de gestionare a stocului. Angajezi „un băiat” care știe scrie soft în general, vorbești cu el două-trei luni despre cum merge treaba în afacerea ta prima dată la nivel de magazin de cartier și ajungi la nivel de mapamond, și apoi băiatul ăla va ști pe cine să angajeze, cum să fie scris soft-ul și următorii băieți care vin în echipă nu ar avea nevoie de experiență pe ceva anume.

Adică și eu lucrez cu baze de date de zeci de milioane de intrări, frate-miu lucrează cu baze de date de miliarde de intrări (și pe de 10 ori mai mulți bani, that bastard!), nici unul nu are vreo problemă.


(Adrian Stanculescu) #8

Tot de la firma cu stocurile:
Trebuia sa facem un liant in erpul nostru si agentii de vitrine frigorifice. Era ceva banal de facut in android.
Totusi au optat pentru o solutie (de la o firma maricica din ro) care era defapt un formular html embedded intr-o aplicatie. Care stiam numai sa trimita date. Oamenii nu puteau face nicio interogare, atat de proasta era aplicatia. Si totusi au cumparat-o pe bani multi. Si care a dat dureri de cap tot noua pt ca datele din formulare erau aruncate buluc intr-o tabela raw si date care trebuiau mutate pentru ca nu aveau niciun sens.


(cosmos) #9

In general sistemele din retail au reguli de business bine stabilite. Am lucrat in domeniul IT-retail si am observat ca sistemele sunt cam legacy si inflexibile.
Cel putin asa am observat eu.

La locul actual de munca folosim produse sap. Interfata grafica este oribila… Asta ca o paranteza


(Adrian) #10

Pai hai sa vedem: imediat ce am terminat facultatea, m-am angajat la o firma mare (cu acoperire pe toata tara, de la fabrici, la transport, depozite si vanzare). In mare parte firma folosea niste programe facute de altii, fie ‘standard’, fie usor modificate, fie ceva porcarie de program facut de o firma mica.

Asa ca eu cu experienta zero pe domeniu (dar cu teoria de la baze de date stapanita binisor), cu o echipa cu experienta tot zero, ne-am pus pe lucru si am facut ceva adaptat pe nevoile firmei. Avantaj: ni s-a putut spune zi de zi ce se doreste. Cand au inceput sa foloseasca programul, feedbackul a fost imediat. Nu printr-o comunicare greoaie intre doi mamuti diferiti.

Au fost oferte si de la firme mari. Niste sume astronomice, cu tot felul de blablauri, care probabil s-ar fi finalizat cu fiasco dar multi bani aruncati. Firma insa a ales calea cea mai buna in acel moment. Nu am fost angajat mult timp acolo, am plecat pentru ca nu mi-a placut stilul si nici nu iubesc deloc birocratia si povestile cu facturi/avize/receptii si alte porcarii. Am auzit ca au folosit programul respectiv foarte multi ani dupa aceea…

Am avut ocazia sa analizez un pic ce au incercat sa foloseasca inainte. Nu ceva de la SAP, dar ceva cu nume destul de sonor ca sa te astepti la ‘oameni cu experienta’. Ce experienta? Horror. Indivizii aia iti aruncau in fata cu tupeu (daca aruncai o privire prin structura bazei de date) ca normalizarea e o chestie demna de dispret. Si daca tot e asa, e normal sa ai ceva redundanta a datelor, nu? Asa ca tineau unele date in doua locuri (nu in trei, pentru cunoscatori). Normal, daca erau in doua, aceeasi valoare nu trebuia sa fie aceeasi. Asa ca stocul figura intr-o tabela cu 100 de whatever, intr-o alta cu 200, cand in realitate erau 300 de bucatele (conform documentelor operate). Asa ca povestile cu ‘firma cu nume sonor are specialisti’ sunt deseori doar povesti.


(George Calianu) #11

Multinationalele care folosesc SAP sau similar in primul rand integreaza locatii noi in sistemul existent iar in fiecare tara customizeaza modulele standard in functie de legislatia locala. Poate ar iesi mai ieftin si chiar mai bine cu o solutie custom dar cand esti o companie sa zicem transcontinentala, care sa fie solutia aia? Asa ca se ia un schelet de la un furnizor mare gen SAP si se implementeaza 1-2 ani. La unii le iese mai bine la unii chiar foarte prost. Stiu companie unde pe SAP si acum se lucreaza la nivel de comanda sql pentru ca implementarea s-a facut destul de prost. Ideea in sine de ERP e buna mai ales peste un anumit nivel dar trebuie sa o faci cu oameni cu multa experienta in zona.
In plus idea ca luam niste baieti iuti de mana carora le explicam cum sta treaba si ne fac ei un soft e oarecum gresita. Un ERP are de regula module de genul contabilitate,trezorerie,productie (particularizat pe industrii),comercial,retail,unii au si horeca,unii au si pos,administrare,raportari,integrare cu ika, etc, fiecare in sine fiind o meserie. Well, nu prea vad niste baieti ca ar putea asa simplu sa faca lucrul asta de la zero.


(Adrian) #12

Eu vad. Nu ‘simplu’, dar in 7 ani si cu 500 milione euro (sa nu uitam de unde am plecat cu discutia), e foarte posibil. E foarte posibil chiar si in timp mai scurt cu mai putini bani.


(George Calianu) #13

A nu se intelege ca subestimez capacitatea de intelegere sau competenta colegilor din discutie sau a altora. Ceea ce vreau sa subliniez este ca fiecare industrie are particularitatile ei unele foarte subtile (nu vorbesc aici de programare in sine ci de analiza si consultanta) pe care daca nu le stii, pentru ca initial nu ai cum, realizarea unui astfel de produs complex poate fi chiar dezastruoasa. De regula firmele mari care fac ERP-uri au consultanti pe diverse domenii care nu sunt programatori dar care iti spun cum sa abordezi diverse situatii. Consider ca acest tip de complexitate depaseste cu mult o firma de software mica.


(Adrian) #14

Pe care niste indivizi care viziteaza sporadic industria respectiva pentru ‘documentare’ nu le prind, spre deosebire de cei care sunt angajati acolo si pot interactiona cu oamenii si urmari procesul zi de zi.

Aici discutam pe un fapt experimental care arata clar ca expertii aia de la firma mare au dat gres fatal. Nu e o idee buna sa vii cu teorii contrare faptelor experimentale.

Pana la urma intrebarea se pune asa: Vrei ceva facut specific pentru tine, care sa tina cont de toate particularitatile, sau vrei un sistem gata facut pentru altul (eventual la modul generic), care sa fie carpacit/adaptat ca porcu’ (o sa-ti explice expertii de la firma aia mare ca porcu’ ala zboara superluminic, ca sa fii linistit) la necesitatile tale, eventual sa trebuiasca sa te adaptezi tu la sistem, si nu sistemul la tine? Esti sigur ca vrei sa dai 500 milioane de euroi pe un porc zburator, chiar superluminic? :slight_smile:


(Adrian Tufă ) #15

Sistemele ERP mari SAP, Microsoft AX, Oracle EBS au si limbaje de dezvoltare proprii (ABAP, X++, PL/SQL) care permit modificarea codului existent sau adaugarea de cod custom nou.
Pe de alta parte, o aplicatie dezvoltata “in house” de ani de zile raspunde mai bine cerintelor decat un ERP nou, cel putin in prima faza, inainte de integrarea cerintelor specifice.
Cred ca aici s-a gresit la Lidl, s-a subestimat efortul integrarii cerintelor specifice cu care se obisnuisera la aplicatia “in house”. In final renuntarea la SAP si revenirea la aplicatia veche mi se pare o mare eroare.

Ca fapt divers, stiti ce sistem ERP foloseste Microsoft ? Raspuns: SAP. Au fost intrebati cum de se poate asta cand ei vand ERP-ul AX in anumite cazuri considerat mai bun ca SAP. Raspunsul a fost ca in decursul anilor au fost dezvoltate atat de multe extensii specifice pe langa SAP incat riscul migrarii este foarte mare.


(Floki) #16

Problema la Lidl este generata de politica lor de resurse umane. In general, in grupul Schwarz, la fel ca in majoritatea lanturilor de retail, conducerea provine din vanzari, unde politica este de a pune presiune pana la extrem pentru rezultate. Managerii operationali nu au o pregatire extraordinara, promovarea lor fiind rezultatul a ceea ce “au demonstrat” in cadrul companiei. Oamenii nu conteaza, chiar daca oficialii pot pretinde altfel. Un mod de abordare pe partea de operatiuni, unde o casiera, un lucrator comercial sau un picker poate fi inlocuit relativ repede (chiar in cateva ore), este gresit sa fie aplicat in dezvoltare IT.


(Adrian Mos) #17

Oare? Un sistem gargantuan care are propriul limbaj de programare, extensibilitate care nimeni de pe planeta asta nu o va putea folosi realmente la mai mult de 30% intr-un proiect, care necesita specialisti de nisa in domeniu, si care a devenit propriul sau ecosistem?

Sau un ERP facut pentru tine? Daca tot iti faci gestiunea intr-un mod altfel fata de ceilalti (articolul scoate asta in evidenta), oare nevoia ta nu este tocmai ceva diferit fata de ce exista pe piata?

Poate ca exact o astfel de analiza a fost si calcaiul lui Ahile din afacerea asta. Mandria specifica Executive Officer-ilor, combinata cu spiritul german se vor asigura ca nu vom afla niciodata cine a dat cu mucii-n fasole.

Intr-adevar, relativ la acele cifre ne raportam. Cu siguranta, la orice nivel ai fi, daca esti dispus sa investesti atati bani si atata timp, in sine a alege o solutie “standard” din piata ar trebui sa ridice niste semne de intrebare la nivelul CEO-ului. Intrebarea este de ce nu a facut-o.

Cred ca timpul si costul acestui proiect ne spun ca nu a fost cazul de o astfel de mentalitate. Pe langa faptul ca vorbim, totusi de SAP, nu de Lidl.

Legat de asta, citind despre “afacere”, am dat peste urmatorul paragraf:

Just think about it really carefully: You have a team of 1200 people, working for 7 years (apparently) on a new ERP implementation, and after all the work done you still find that is better to go back and continue to further develop a system that is almost 30 years old. Something has deeply gone wrong with this project.

Sunt curios, totusi, exact cat de mare a fost buba daca au luat o astfel de decizie, in special dupa ce anumite locatii au avut un roll-out de succes.

Pentru ca, intr-adevar, pare o eroare extraordinara. Si ajungi sa iti pui intrebarea care parte din stire ar trebui sa te mire mai mult? Faptul ca SAP nu a reusit sa livreze sau faptul ca Lidl a zis “screw it, era mai bine inainte”?


(Adrian Tufă ) #18

Se pare ca nu SAP ar fi blamat ci implementatorul KPS:


(Bogdan Ciubotariu) #19

Din experiența mea (limitată) cu astfel de integratori/implementatori/whatever:

Înainte de implementare: Da, boss, se poate, facem să zboare!
În timpul implementării: Păi să vezi, că sistemul nu permite sau este extrem de complicat să X…

:slight_smile:


(Georgiana Gligor) #20

Desigur ca s-a gasit cuiul lui pepelea.

Eu voi formula astfel parerea mea legata de acest topic: s-a incercat folosirea unui off-the-shelf solution intrun context care avea mare nevoie de o solutie custom. Exact cum zicea @Bogdan_Ciubotariu mai sus, dupa ce s-a semnat contractul si a fost clar ca vor incepe sa curga banii, s-a inceput aratarea limitelor solutiei off-the-shelf. Este in primul rand un bad business practice sa soliciti clientului sa isi modifice procesele de lucru doar pt ca tu nu stii sa scrii software care sa le indeplineasca. Lidl nu a ajuns la dimensiunea actuala folosind modelul batut in cuie de SAP, ci folosind propriile notiuni de a face business, iar ele au avut in mod clar succes daca ne uitam pe istoricul lor ca afacere. Ei nu au cerut consultanta de business, ci de software. :slight_smile: I rest my case.