Platforma de "socializare" gen FB, special pentru .ro?


#1

Salutare, mă bate gândul să realizez o platformă de socializare pentru .ro, asemănătoare FB, dar cu niște filtre de conținut mult mai utile utilizatorului pentru a putea citi conținutul dorit + secțiune de raportat mult mai complexă și rapidă în a soluționa probleme cu conținutul. Partea de video (doar youtube) și live video nu cred că le-aș putea implementa.

Doresc să dezvolt site-ul cu Laravel și Vue.js. Aș fi mers cu Django, dar sunt noob în python.

Aș dori să știu de ce nu merită investiția și timpul în așa ceva, fiindcă numai asta aud de la majoritatea amicilor. Înțeleg că FB este peste tot, dar e multă cenzură, s-au creat bule, conținutul afișat este aiurea, filtre nu există, s.a.m.d.


(Red) #2

Ya know, dezvoltarea propriu-zisă (indiferent că durează o săptâmână sau 10 ani și costă peste un miliard de dolari), e cea mai mică problemă.

Cum atragi lumea să o folosească? Personal nu-mi pasă de Facebook. Îl folosesc să vorbesc cu soția. Iar soția se uită la poze cu insule tropicale, deci nu face mare lucru nici ea.

Nu știu facebook să aibă conținut. Adică sunt doar link-uri adăugate de utilizatori. Majoritatea sunt știri de pe site-urile mari, iar o parte sunt de pe diferite blog-uri mai puțin cunoscute.


#3

M-am gândit cum să atrag utilizatori, dar e de durată: prezentarea avantajelor, feedback frecvent de la utilizatori și dezvoltatori, atragerea formatorilor de opinie, sistemul de reputație vizibil fiecărui utilizator + customizarea interfeței. Mai sunt niște secțiuni care se pot dezvolta ulterior.
Puține site-uri au avut trafic enorm din prima zi, nici FB nu a fost mare lucru la început.
Anyway, eu zic că avantajul platformei este că va fi orientat mai mult spre utilizator, adică se va permite dezvoltarea site-ului în regim open-source.


(Red) #4

Majoritatea habar nu au și nici nu-i interesează ce face un site în fundal. Sincer să fiu, nici eu nu știu la ce e bun, ce filtrează, ce elimină, ce adaugă, etc. Am văzut doar că toată lumea are cont și că le poți scrie mesaje text. La fel cum a fost cu ICQ, MSN, Yahoo Messenger, etc.

Procesul pe care îl descrii e de educare. Vrei să educi utilizatorul? Dar chiar vrea utilizatorul să fie educat? Eu nu m-aș stresa. Și cum atragi formatorii de opinie? De fapt, cine sunt ei și de ce ar trebui să ascult părerea lor? Pot foarte bine să-mi formez eu singur o opinie. Și deseori aceasta e: Niște proști. Înțelegi unde bat.

O altă întrebare e: Cine vrea să-și facă publicitate pe un site plin de oameni formați? Că presupun că va fi gratis pentru plebe. Cine vrea să vândă ceva aspirator mediocru adus din China când știe că acolo unde-și face reclamă va fi mirosit din prima din 99% din utilizatori?

Validarea informației este un vis irealizabil. Și puțin relevant. Totul este dual. Au crescut pensiile, s-a mărit impozitul. E rău? E bine? Nope, e the same sh#t. Ce e bine pentru mine, e rău pentru tine. Faptul că unul recomandă ceva tablete din ceva ciupercă japoneză care e apă de ploaie e rău? Not really. Efectul placebo e puternic și se prea poate chiar să ajute pastila de „vise” pe cei care o cumpără. E așa de rău că unii oameni nu-și vaccinează copiii? Cinic, dar chiar vrem acești oameni să aibă urmași? Da, copilul e nevinovat, dar apoi de când nevinovăția a fost un argument? Poate unii copii afectați ar putea face mai mult decât părinții lor ușor influențabili, adevărat. Nu știu, nu am un răspuns. Cum nu am nici un răspuns la problema inversă: Suntem mai câștigați dacă asemenea informații sunt filtrate?


(Eugen) #5

Intrebarea este: de ce consideri tu ca merita?

O platforma sociala trebuie sa ofere un avantaj pragmatic utilizatorilor.

DevForum este o platforma sociala cu un anume scop, majoritatea dintre noi nu am oferii nici macar $1 / an daca de maine se transforma in paid subscription based membership. Pare absurd cand te gandesti cat de putin valoreaza $1 in domeniul nostru. Dar perspectiva valorii oferite este destul de mica pt. majoritatea dintre noi.

De ce? Pt. ca majoritatea suntem membri pasivi, intram pe DevForum din motive personale, nu avem un scop comun bine definit. Aici intervine partea cu valoarea, daca motivele mele nu sunt cat de cat satisfacute, eu nu cred ca valoreaza acel $1, ba’ mai mult, daca sunt nemultumit de ceva postat pe DevForum, de-al naibii n-o sa dau acel $1.

Ca si comparatie, dev.to are cam aceeasi idee cu DevForum:

Where programmers share ideas and help each other grow

Cam aceeasi idee dar implementata diferit, membrii sunt incurajati sa ofere nu sa ceara.

Acum, revenind la ideea ta, de ce vrei sa faci o retea sociala?
Este o nevoie cu scop comun, sau este o nevoie de-a ta?

PS – nu este un rant pt. DevForum, ci doar un exemplu.


(Florin Matincă) #6

Dupa cum a spus si @navaru trebuie sa vezi daca exista o nevoie pentru ceea ce vrei sa construiesti.

Incearca sa validezi ideea, este destul de easy si nu trebuie sa ai un produs functional - Buffer au un articol la obiect pe tema asta.


(Horia Coman) #7

Bag și eu în corul că nu e o idee buna asta. In general “rețelele” sunt greu de bătut. See “network effects” / “rich get richer effects”. In special că om solo in Romania, in 2018, la 10 ani după celelalte rețele sociale gen Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest etc.
Poți încerca ceva nisat unde poate mai e loc : comunități pentru anumite activități gen sporturi (MyFitnessPal, Edomondo), gaming (Twitch), fotografie (Flickr, Instagram), dating etc.

Sa faci o comunitate însă e mai ușor : un forum, un canal de Slack, o instanță de Mastodon, in mailing list etc sunt mult mai achievabale.


#8

Special pentru .ro merge gaming-ul daca vrei sa tinzi spre social. Gen, acuma foarte multi cu rasnite de PC vor face upgrade spre ceva mai performant ca sa le ruleze un GTA 5 sau Fortnite.

Deci, faci un sistem special conceput pt. games cu donatii, bitcoin & stuff. Unde poti include iteme, conturi VIP, bla bla. Dar si aici sunt de bagat bani. Mai putini decat in ceva ca un proiect social via Facebuci.


(Tudor) #9

Suntem în 2018. Facebook a devenit plictisitor pentru majoritatea utilizatorilor săi. În zilele noastre, Instagram este noul Facebook. Instagram funcționează după același principiu după care funcționa și Facebook în primii ani de existență, acela de a vedea ce fac prietenii tăi în timp real (pentru că da, cu toții suntem niște stalkers, unii mai mari, alții mai mici). Facebook a deviat mult de la rolul său primar. Acum este mai mult un fel de forum cu discuții politice, memes, etc. Mai pe scurt, Reddit.

Dacă vrei să ai succes, fă o clonă de Instagram și pornește pe un model asemănător cum a pornit și Facebook. (vezi filmul The Social Network)


(Tudor) #10

Ce spui tu se numește comunitate de gaming. Există nenumărate comunități de gaming în RO. Precum freakz.ro, bugged.ro, b-zone.ro, linkmania.ro, egaming.ro, ș.a.m.d.

Doar că acele comunități se axează mai degrabă pe servere de jocuri, nici pe departe pe componenta de forum.

Investiția e mică, undeva la 500 de lei pentru domeniu, găzduire forum, găzduire servere, promovare. Doar că ai ceva de muncă, iar câștigurile nu sunt așa de mari încât să lași responsabilitatea pe seama altora.


#11

Ce am spus eu e mult mai complex si partial e integrat pe comunitatile alea pe care le-ai enumerat. De exemplu, freakz-ul nu are asa ceva.

Ca idee, voiam sa spun ca tot ce inseamna forum, panel-urile cu statistici si voturi, statistici individuale luate de pe un server anume sa fie integrate intr-o singura platforma ca la erp-uri.

Ce ar mai merge asa pe social in Romania ar fi o platforma cocalareasca cu actiuni specifice acestei rase plina de valoare. Acolo poti organiza si concursuri cu lautari si topuri cu pitipoance.


(Tudor) #12

Gen bluepanel.bugged.ro / rpg1.b-zone.ro?


(Bogdan Ciubotariu) #13


#14

Iti inteleg dragostea pentru comunitate si chiar ii apreciez pe Bobo si pe Shad0w, asta chiar daca ambii storc bani de pe copii cu carul pentru niste update-uri ce le gasesti luate moca de la rusi, dar hai sa nu exageram.

Panel-ul acela e departe de ce am zis eu sau e doar o mica particica din ceea ce am precizat. Inclin in continuare sa cred ca singura nisa in tara de creare a unui proiect social gen Facemuci este cea de gaming. Asta pentru ca “youtubereala” romaneasca din asta se hraneste.

Daca dai o fuga pe trendind-ul in clipareala vei da numai de live-uri de omegle, gaming, mumble rap “amatoricesc-cringist” si fotbal Liga 1. Despre cum se behaie Becali si despre ce iteme si-a cumparat X-ulescu in Minecraft. Rog a se intelege ironia mea. Efectiv nu ma pot abtine cand vad atata cancer pe YT romanesc. Sunt si exceptii, dar foarte rare.

P.S. Vreau like la aceasta postare.


(Tudor) #15

Problema e că pe bugged n-am jucat niciodată (da, contul de forum e al meu), am jucat pe RPG3 B-Zone după ce s-a închis Redzmax :))

Sunt curios totuși, ce username ai folosit pe SA:MP (dă-mi pm)


Cred că am înțeles ideea ta, dar cred că va fi greu de implementat, mulți oameni ce au în grijă astfel de servere neștiind a scrie o linie de cod, dar să știe ce e ăla un API.


(Serghei Amelian) #16

Hehe, bănuiesc că vrei să ai mai mult de 10 utilizatori. Realizezi că o să ai nevoie de o armată de moderatori care să analizeze continutul şi să decidă ce e bun şi ce e rău? Din ce bani o să plăteşti moderatorii? Cum o să procedezi cu protecţia datelor personale (DGPR)?

Întrebarea corectă şi pe care te fereşti s-o pui este aşa: “de ce merită investiţia şi timpul în aşa ceva?”. Întrebări derivate din prima: “cum o să câştig bani din asta?”, “de ce ar folosi cineva platforma mea”, “de unde o să afle lumea de platforma mea”.

De menţionat o problemă cu care se confruntă astfel de platforme (sociale, de anunţuri, forumuri etc): este extrem de greu să o “amorsezi”. Nu se înscrie nimeni pentru că nu există utilizatori, nu există utilizatori pentru că nu se înscrie nimeni. Deci, de ce m-aş inscrie pe platforma ta, din moment ce niciun prieten de-al meu nu e prezent acolo?


(Claudiu Constantin) #17

Dacă aș avea timp de investit în ceva non-Facebook aș investi mai degrabă în ceva existent precum Diaspora. Problema rămâne: utilizatorii nu-s interesați de alternative. Și pot înțelege asta, așa funcționează realitatea.


#18

Fiecare user poate participa la moderare, iar dacă a dat soluții acceptate de moderatori primește un fel de reputație ca fiind bun “moderator”, în viitor soluțiile acestora fiind acceptate mai rapid. Raportările se filtrează treptat până ajung la moderatorii care decid acțiunea ce se va lua.

Nici o platformă nu are din prima utilizatori, dar există metode de a-i atrage pe care nu le voi dezvălui aici, unele fiind știute, altele fiind unice platformei.


#19

Mi-am făcut cont, dar sincer, platforma e învechită rău de tot ca funcționalitate.


(John Jhon) #20

o sa incep cu un plus pentru “de ce merita”:
este evident ca tu ai convingerile si dorintele tale, iar investitia de timp / efort / resurse de orice fel in acest proiect iti satisfac dorinta de a incerca.
chiar si pentru atat… si asta e un argument foarte bun pentru “da”.
un alt argument pentru “da” e ca o sa inveti foarte multe lucruri din asta (uneori invatam mai multe dintr-un proiect esuat decat din unul reusit, conditia evidenta fiind sa ne dorim sa invatam).

un argument puternic pentru “nu” ar fi ca nu ai reusit sa convingi pe nimeni ca e o idee buna.
asta se traduce in cel putin doua feluri de nu:

  • cand suficient de multi iti spun ca esti beat… poate e bine sa te duci la somn
  • este evident ca ai o problema in a atrage utilizatori, iar o platforma social depinde foarte tare de asta.

un alt “nu” este ca lupta de acum se duce pentru a fi “deconectat”.
starea normala este de online / conectat / etc, iar dorinta utilizatorilor este a reduce cat de mult din conectare (cel putin a utilizatorilor din publicul comercial / ocupat / etc).
facebook a pornit pe valul invers (cand a fi online era o dorinta a multora).

oricum ar fi… e un proiect foarte mare… si e “destul de imposibil” de implementat cu resurse / oameni putini.

sper ca te ajuta feedbackul (daca tot l-am scris).
succes!