Relatia Perfecta cu Programatorul


Eu inca astept si ghidul.
Cum vi se pare?

2 Likes

Se pare ca ghidul ar fi aparut aici:
http://ecompedia.ro/

Cand am spus ca il astept, era vorba de inbox-ul meu. Are o procedura mai laborioasa pana la download.

2 Likes

Cine sunt vorbitorii? Mi se pare o predică de genul NLP :smiley:

Cel care are prezentarea este Liviu Taloi, Co-founder ECOMpedia, Community manager @GPeC – Gala Premiilor eCommerce, iar gazda nu stiu cine este.

LE: l-am primit. Mulțumesc!

Voi fi leneș și voi evita să completez tot formularul ăla ca să descarc ceva gratuit.

Îmi poate trimite cineva vă rog PDF-ul?

Aș vrea să arunc si eu o privire pe el, că sunt interesat cum au gândit problema, mai ales că eu sunt cumva omul care se află la intersecția celor 2 domenii (business & dev), am fost marketer timp de 5 ani, acum sunt developer.

Stai să vezi cum începe ghidul.

Deci ebook-ul se numește “Relatia perfecta cu o firma de programare / dezvoltare cand lansez un magazin online”.

În primul paragraf important intră: “Raspunsul scurt pentru cei grabiti: nu exista o relatie perfecta, exista in principal probleme in comunicare, termenele se depasesc in mod sigur si este bine sa construiti o relatie de lunga durata pe baza principiului „Expertiza costa, experienta isi spune cuvantul si fiecare isi cunoaste meseria lui cel mai bine” (nu am vazut personal pana acum pe cineva sa se priceapa la toate, si eu invat din relatiile pe care le am contractual cu clientii si partenerii mei). Nu exista magazin online perfect. Lucrul la un magazin online nu se termina niciodata. Un magazin online nu este doar o pagina web, este un proiect complex.

No shit Sherlock…

1 Like

Eu am încercat să completez formularul sufletului. Am primit un mail, am primit confirmarea după vreo zece minute, am mai completat un formular și încă n-am primit confirmarea confirmării :slightly_smiling:

Prin urmare, dacă PDF-ul ăla nu conține nici o notă anti-distribuire, îl poate posta cineva aici?

2 Likes

Eu l-am primit manual,dar iti pot face un share aici Ebook_ECOMpedia-v04.02.2016.pdf (651.8 KB)

2 Likes

Cati de aici care lucrati cu platforme de comert aveti peste 100 livrate?

1 Like

Bun, acum să comentăm minunăția :smiley:


Sa aiba minim 100 de proiecte de e-commerce

Există firme care au 100 magazine în portofoliu? Este de preferat o firmă care a făcut 100 e-commerce folosind woo commerce (sau prestashop) fără nici un fel de customizare (alta decât vizuală) sau o firmă care a făcut cinci-zece e-commerce customizat la sânge?

Timp pentru testarea functiilor site-ului – deseori acest lucru nu apare pe factura, nu este prevazut in contractul de prestari servicii cu firma de programare

Deci… pe factură/în contract ar trebui să taxez și testarea aplicației? (tind să cred că nu e vorba de unit testing ci de testarea manuală…). Nu pot să nu fac o paralelă cu un croitor: 50% din preț este pentru măsurat, 25% din preț pentru cusut și 25% pentru probat :smiley:

Auditarea codului, preluarea lui, este deseori o operatiune anevoioasa si chiar costisitoare, deseori se prefera scrierea sau implementarea de la zero a unui nou magazin online, pentru ca nu stii ce surprize iti rezerva codul scris de colegul de breasla acum cateva luni. Nu stii nici care a fost gradul lui de expertiza, cat de clar a comentat codul si daca a scris cu nume inteligibile principalele module si functii din spatele magazinului online.

Da, hai să scriem un sistem nou care va avea FIX aceleași probleme peste câteva luni, când un alt coleg de breaslă va prelua proiectul! :smiley:

La un calcul foarte simplu, la 15 euro/ora (un tarif mic pentru programare sau mare pentru unii), la un cost de 3.000 de euro pentru tot proiectul constructiei unui magazin online, rezulta 200 de ore de lucru, 6 ore pe zi, 33 de zile de lucru (atentie, zile lucratoare!). Daca avem alocata o echipa de 3 oameni […], vor rezulta 10 zile/om (fiecare din acesti 3 oameni petrece 10 zile lucratoare ocupandu-se de proiectul nostru)

Adică nouă femei vor naște un copil într-o lună. Și sper că cei 3000€ sunt doar un exemplu de dragul exemplului; mă îndoiesc că firma aia de mai sus care are 100 magazine în portofoliu taxează 3000€…


Nu am lucrat la prea multe magazine online, dar tot ghidul ăsta mi se pare… hai să nu zicem inutil, dar nici exagerat de util nu este. Se recomandă schimbarea platformei la fiecare doi ani, schimbarea programatorilor ca pe ciorapi (am citit în diagonală și am prins de câteva ori ideea că „dacă nu-ți convine, poți căuta altă firmă”) șamd.

Nu se recomandă în schimb angajarea unor programatori sau a unor desingeri, pași ce, de la un anumit punct în existența unui magazin, sunt firești.

6 Likes

Ebook-ul în esență, nu este despre o relație cu compania de dezvoltare, ci mai degrabă “Chestii pe care să le ai in vedere atunci când vrei să îți faci un shop online”.

Spun asta că e scris total din punctul de vedere al unui “patron” sau eventual persoana desemnată să caute contractori pt un shop.

Ca idee, mi se pare super super general, chestii pe care le poti descoperi f ușor online din câteva search-uri. M-aș fi așteptat la chestii ceva mai tehnice, dar se pare că a atins doar chestii superficiale, ușor birocratice aș spune eu. E bine că le-a atins, dar cam atât, tehnicul mi s-a părut 99% ignorat sau mai degrabă trecut rapid în revistă.

Ideea e una bună… execuția și titlul mi se par delăsătoare.

2 Likes

Zicea ca astea sunt costuri ce ar trebui sa se plateasca suplimentar. Sau cel putin eu asta am inteles.

Despre ce automatizari ar fi vorba?

In clasificarea pe care o fac eu clientilor mei, ii asez pe o curba Gauss, in functie de numarul de
comenzi. Undeva sus pe varful acestei curbe se afla trecerea cu mari dificultati de la un numar de
aproximativ 30-50 de comenzi/zi la 90-100 de comenzi/zi. Este un moment definitoriu in viata acelui
magazin online, cand trece de la dezvoltarea pe orizonatala (angajarea de oameni in echipa la
fiecare stagiu de viata), la dezvoltarea pe verticala (cand incepe sa investeasca intr-o platforma automatizata,
se apleaca spre procese si proceduri, platforma incepe sa isi spuna cuvantul). Pentru ca
altfel va urma un declin rapid, din cauza costurilor mari legate de salarii si sustinerea logistica, care
nu sunt optimizate.

Tot asa, pe acelasi Gauss, cam o data la 1,5 ani (ceea ce eu uneori leg de numitul „ciclu de vanzare a
produselor majoritare din site” – un cel putin 2x e de dorit, adica 2 sezoane si 2 extrasezoane), este
bine sa schimbati platforma. Asta pentru ca, teoretic, ar trebui sa va permiteti sa o faceti, in fiecare
etapa de viata a magazinului veti invata alteva, veti dori altceva. Si unele echipe de programatori nu
au trecut prin suficiente cicluri de viata ale magazinelor online: unele sunt potrivite la inceput, altele
cand incepeti sa automatizati fluxurile de vanzare.
Pagina 20 - 21

Exact asta zice!

Eu am înțeles că e vorba de teste manuale, de genul:

  1. intri pe site
  • de pe site intri pe diverse pagini
  • plasezi o comandă
  • te autentifici
  • etc.

Adică testele pe care trebuie să le faci, altfel nu ai cum să știi dacă merge sau nu ce ai făcut.

Ceea ce e ridicol, nu ai cum să facturezi asta separat de dezvoltarea propriu-zisă…

2 Likes

Si asta este singura testare pe care o faci?

Poate este din cauza diferentei de nivel, dar eu dupa ce dezvolt aplicatia si evident fac testarea de care zici tu mai fac o testare mai amanuntita in care nu de putine ori am mai gasit nereguli.

1 Like

Păi nu e vorba de testarea făcută de mine. În ghidul de mai sus spune că testarea asta trebuie trecută pe factură, în contract etc. Când, de fapt, ar trebui să fie o chestie implicită și subînțeleasă.

Lipsea să spună că ar fi bine să existe în contract și faptul că magazinul va fi programat folosind litere sau alfabet latin… :smiley:

3 Likes

Nu mi se pare evident pentru ca tu faci o testare superficiala, verifici doar daca functioneaza, pe cand testarea ar trebui facuta luand in calcul mai multe posibilitati si scenarii. Situatie in care nu se verifica doar aplicatia ci si logica.

1 Like

(Si) eu sunt de parere ca tipul se referea la un fel de Penetration Testing, cand a mentionat testarea sa fie trecuta in factura. Adica incerci sa-ti spargi prorpia aplicatie, iar daca reusesti, ai de peticit. Normal ca, in mod normal, PenTesting-ul nu este inclus in pachetul prestabilit.

E un material de marketing pentru a se pozitiona pe sine in piata si pentru a influenta unele decizii ale clientilor finali prin crearea iluziei ca stapaneste foarte bine subiectul. Per ansamblu, un bun material de sales. Intentia autorului este de a se pozitiona intre clienti si softisti, ca sa isi taie si el o felie de tort, cerand ca softistii sa ii mai si puna la dispozitie un project manager pe care el sa dea cu biciul.

Din pacate pentru bransa noastra, continutul efectiv nu are o mare tangenta cu realitatea din piata romaneasca. Faptul ca permitem o mare discutie despre asta ne face cu atat mai vulnerabili pe noi, cei care trebuie sa lucram cu clientii care citesc intamplator asa ceva si apoi petrecem multe ore in a-i educa spre realitatea “adevarata”, ca mai apoi o parte din ei sa impuna dezvoltatorilor software unele decizii eronate.

Mie mi-a sarit in ochi lejeritatea cu care se trateaza sarirea de la un provider de servicii software la altul, ascunzand sub pres costurile de familiarizare cu businessul respectiv, identificarea elementelor care dau plus-valoare impreuna cu clientul, nu inghitirea pe nemestecate a unor cerinte tip Gigi Becali care azi sunt, maine nu-s, si timpul scurs se acopera financiar de ITsti ca deh, nu s-a livrat nimic. Cand spun ca materialul nu e conectat la realitatile zilei ma refer aici la cateva perspective:

  1. a specificului activitatii de dezvoltare
  • e surprinsa cu carente majore in acest text
  • textul fiind orientat spre cel care plateste banii, se elimina f multe informatii utile din interiorul echipelor care dezvolta soft
  • agile nu e un mod ideal de livrare a produselor software, dar e ideal pt modelul “ia banii si fugi” pentru ca permite facturarea la intervale regulate
  1. a costurilor implicate de un proiect software
  • da, se lucreaza cu project manager si tester, dar @iamntz a atins corect problemele textului
  • as vrea sa imi arate si mie cineva un beneficiar roman care rezista la Black Friday si cand are avantajul propriei echipe in-house (eu ma uit in zona de dimensiune emag, nu a florariilor online care de black friday vand cu 5% mai mult ca de obicei), d’apoi platforme facute pe outsourcing
  • a lipsei de explicatii legate de gazduire si mentenanta pe termen mediu si lung
  • a simplificarii la nivel de ore totale de lucru, distribuite absolut nediscriminatoriu intre dezvoltatori si managerul de proiect si testeri (lansez o provocare sa se faca un shop online reliable cu o echipa de 3 seniori + 3 juniori la pretul ala, fara sa se piarda bani)
  1. a specificului financiar
  • desi sumele vehiculate in IT sunt mari, riscurile asociate executiei sunt la fel de mari
  • autorul mentioneaza textual chestiuni de genul facturilor de penalitati, ori ideea materialului era construirea unei relatii de incredere si selectarea cuiva care livreaza, nu a cuiva caruia sa ii emiti factura de penalizare ca nu isi face treaba
  • “Clientul nu isi doreste banii inapoi sau reducerea sumei de plata, el isi doreste produsul.” Mi se pare fantezist. Eu una m-am confruntat doar cu situatii in care se doreste racheta spatiala la pret de tricicleta. Nu exista intelegerea dimensiunii de business data de dezvoltarea pe baze solide a unui produs software, care trebuie sa constituie parte integranta din core-ul afacerii, nu o chestie pe care sa o schimbi ca pe sosete in fiecare an.
8 Likes

Conform propriilor spuse, chiar domnul autor are 120 clienti in toata cariera sa. Asta in conditiile in care se pozitioneaza singur, salvatore della patria, nu specifica dimensiunea clientilor sau a proiectelor, si e evident ca el e doar un intermediar care nu face delivery, doar interpreteaza numere din analytics.

Eu sunt dev cu inclinatie spre munca in-house, adica stau si lucrez din interiorul firmei care are nevoie sa isi rezolve problema cu ajutorul softistilor. Sunt colega cu oamenii care au probleme, nu vin, iau banii si plec, iar cand sunt probleme ii las cu buza umflata. Stiu ce inseamna sa identifici problemele avand avantajul nemasurat al mersului impreuna la cafea / lunch / teambuilding, si voi spune mereu cu mana pe inima ca e o alta lume, mai buna, mai aplicata, mai ancorata in realitatile economice ale zilei. Daca oamenii aceia nu isi fac treaba din cauza departamentului IT, incasarile firmei scad, securitatea jobului propriu se clatina. Intamplarea face ca cei mai responsabili programatori pe care i-am intalnit pana acum sa fie din aceeasi zona.

Din cei 13 ani activi in IT, am facut 10 in-house si 3 lucrand intr-o companie de outsourcing, asa ca nu sunt deloc straina de modul de lucru tip agency. E un alt mod de abordare, si nu neaparat cel corect. E bine sa fie firme specializate in livrarea de solutii IT in mod extern, pentru ca in felul acesta scad costurile clientului final. Dar daca structura de baza a businessului (ITul) o externalizezi, ceea ce construiesti pe ea nu are cum sa dureze. Poti sa faci orice contract doresti, tot in situatia de a alege alt contractor vei ajunge. Si brusc acele costuri ti se vor transfera tie ca business, si cel mai probabil vei merge spre 0 sau chiar in pierdere. Si atunci probabil ca vei regreta ca ai aplecat urechea la astfel de consultanti care au vorbit frumos despre nimic.

7 Likes