Sanatatea unui programator

lifestyle
persona-life
health

(Pîrvan Marian) #21

Desi am 24 de ani, la control mi s-au recomandat miscare in sine, la genu’ pauza la fiecare ora, miscare fizica ceva tratamente (buletine) | mancare pe baza de magneziu si Calciu… Eu pentru ca am uneori am dureri de spate, de cativa ani optez pentru a merge pe jos 1 h pe zii iar duminica 2-3.

Nu stiu daca sala in sine te ajuta foarte mult, ci cat faptul ca esti teapan atatea ore…
Eu sunt semi-vegetarian, desi cred ca in proportie mananca vegetal undeva la 60-70%.

Pot spune ca am cam renuntat la energizante, insa m-am dat pe cafea si ceai verde…

Concluzia , oare cat de mult putem sa ne tinem de aceste cure,regimuri?


(Tony Toth) #22

Sala/sportul te poate ajuta sa iti corectezi pozitia dar si faptul ca intaresti musculatura spatelui te ajuta foarte mult. Pe mine m-a ajutat destul de mult crossfit-ul mai ales in situatiile in care nu ma puteam deconecta de la lucru/eram stresat.


(Adrian Tufă ) #23

Te poti verifica daca ai intrat cu Ketostix asa ca pana la urma daca vrei poti ajunge acolo.


(Bogdan Ciubotariu) #24

Da, evident că poți testa, eu am zis că numărul ăla 50 nu e neapărat bătut în cuie. Și, oricum, 50 grame de carbo pe zi este foarte puțin și dacă nu îți ții o evidență foarte clară a cantităților depășești foarte ușor.


(Ionuț Staicu) #25

(Vladimir) #26

Deci o activitate prin sa arzi excesul de calorii nu este o optiune pentru tine?
Poti detalia? Eu stiu ca atletii mananca mult mai multe calorii decat o persoana obisnuita.


(Bogdan Ciubotariu) #27

Sigur că da. O oră de alergare îți va consuma pe la 400-500 de calorii. Știi ce înseamnă asta? Cam două eugenii (adică patru biscuiți d-ăia), iar eugeniile alea nici nu ți-ar trece prin cap că sunt atât de dense caloric, nu?

Prima și cea mai comună greșeală este să te compari cu atleții. Oamenii ăia doar cu asta se ocupă, fac sport. Ori când metabolismul tău bazal este pe la 1200-1400 calorii, iar activitatea ta este să stai în fund pe scaun și să bați la tastatură, cam cât crezi că poți să consumi în plus? Ajungi la 2000 de calorii pe zi? Poate, dar cu greu și dacă ai o masă corporală relativ mare.

De câte ori ai calculat câte calorii ingerezi într-o zi? Dar la modul serios, cu pus alimentele pe cântar, văzut ce macronutrienți au și făcut un meniu în așa fel încât să ai o combinație optimă de carbohidrați, proteine și grăsimi? O să vezi că la mâncărurile obișnuite faci 2000 de calorii din nimic și atunci treaba se complică.

Sunt multe de vorbit pe tema asta și, deși am suficiente kilograme peste greutatea mea optimă (și nu IMC, ăla e o aberație care probabil mergea aplicată la Auschwitz, nu la oameni cu compoziții corporale diferite), m-am documentat pe subiect foarte mult de-a lungul timpului. Concluzia mea este că totul pornește de la alimentație, iar sportul este doar ceva nice to have pentru ținerea sub control a greutății. Evident, sportul aduce alte beneficii și ideal ar fi să combini cele două elemente, dar dacă reglarea greutății din alimentație fără sport se poate, invers este foarte greu spre imposibil dacă mai ai și altceva de făcut cu viața ta.


(Bogdan Ciubotariu) #28

Ca o completare, cea mai frecventă greșeală este să începi sportul fără să ai deja alimentația curată. De ce? Pentru că, făcând sport, cel mai probabil apetitul tău va crește puțin, ori asta înseamnă că mai rău faci. Cam ăsta este motivul pentru care majoritatea oamenilor care merg la sală sau fac diverse alte sporturi la nivel de amator nu slăbesc evident sau uneori chiar se îngrașă mai rău.

Evident, depinde și de obiectivele tale. Când vreau să fac geno cu 150kg și să cresc greutatea respectivă din ce în ce mai mult n-o să merg pe deficit caloric drastic (sau chiar deloc) pentru că n-o să mai meargă planul de creștere în forță. :slight_smile:


(Vladimir) #29

Nu zic ca nu ai dreptate, doar ca eu nu prea am grija cat bag in gura si nu am avut niciodata probleme cu greutatea in exces, ba din contra.

Azi am mancat cereale de porumb(fara zahar) cu lapte de vaca si un pumn de fructe confiate, o jumatate de mic, 50 - 60g(poate si mai mult) arahide cu sare, 50 - 60 (poate si mai mult) arahide glazurate in ciocolata cu lapte, vreo 5 - 6 napolitane glazurate cu cacao(napolitane de vreo 2.5 ori mai mari decat cele de la Alfers, ca exemplu), jumatate de bol(ceramica de la Ikea) cu inghetata si vreo 10/4cm de placinta cu caise. Aproximeaza tu cam cate calorii sunt.
Ieri am mancat friptura de porc cu cartofi la cuptor dupa-amiaza si friptura de porc cu legume congelate la cuptor seara, inghetata, mai multe arahaide si glazurare si sarate si mult mai multe napolitate. Si asta asa, in a doua parte a zilei, am mai mancat salata de vinete cu rosii si alte nimicuri printre mese si dimineata.

Nu beau nimic altceva inafara de apa si sucuri naturale(frupt, tymbark ), ma rog sau care scrie pe ele ca nu sunt din concentrate si alte lucruri. Nu mananc nici de la fast food sau restaurante, in oras in general, in rest cam orice.
Nu stiu sa spun cate kg am dar sunt slab oricum. Mananc putin dupa un standard normal sau … ?


(Bogdan Ciubotariu) #30

Ochiometric ai sărit de 2k calorii în ambele zile :smiley: Câți ani ai?

EDIT: Se pare că am pus aceeași întrebare ca @iamntz.


(Ionuț Staicu) #31

Contează și vârsta.

Cu suficientă răbdare și perseverență, metabolismul ți se va da peste cap. Și atunci o să ne spui tu singur dacă mănci normal sau nu.


(Vladimir) #32

Ochiometric numai napolitanele sar de 2000 - 3000.

26

Am salvat o notificare in calendar pentru 17.07.2027. Ne vedem peste 10 ani :smiley:


(Bogdan Ciubotariu) #33

Ne vedem mai repede de 10 ani, îți zic eu. :)))) DAR mult succes să te țină metabolismul cât mai mult!


(Catalin Banu) #34

Problema cu zaharul este ca nu exista un efect imediat ca sapoti realizeza “over-dose”-ul. La alcool (zaharul si alcoolul sunt foarte apropiate atat chimic cat si ca efecte asupra organismului) avantajul este ca intoxicatia vine imediat (10-15 beri si gata). La zahar dureaza mai mult cu efecte mult mai greu de reparat.

Despre zahar: https://www.youtube.com/watch?v=kOCPyheVesM


(Birkoff) #35

am citit topicul tau si zecile de recomandari si vin si eu cu ceva din experienta personala.

  1. conteaza foarte mult varsta si bagajul genetic.
    Poti fii foarte tanar si extraponderal fara sa fii programator, doar pentru ca ai anumite probleme cu glandele sau predispozitie genetica.
    Personal am arderi rapide si genetic majoritatea rudelor mele sunt slabe deci nu am avut niciodata probleme cu kilogramele in plus indiferent ce mancam sau cat (dar pot apare alte probleme de care o sa discut mai jos) - in schimb fac multa miscare.

  2. am fost 12 ani lacto-vegetarian si pot spune din experienta ca pentru a tine un regim de vitamine si nutrienti la nivel normal cheltui mai mult decat daca ai manca normal (deci cheltuieli mai mari pe alimente pentru a suplimenta nutrientii care ii obtii din carne/peste)
    Nu zic ca nu e bun, e chiar ok daca te documentezi inainte si inveti sa le combini (exista zeci de carti de bucate vegetariene, dureaza o perioada pana inveti care iti plac la gust)

  3. lipsa de miscare duce la tot felul de probleme de sanatate, de la obezitate la probleme cardio. Indiferent de meserie, macar 5 minute pe ora (sau 15-20 min la 3 ore) sa faci miscare si sa nu te mai uiti la monitor sau telefon, urca scarile in loc sa mergi cu liftul, alege drumul mai lung (pe jos) de mers la job (sau foloseste bicicleta in loc de masina). Nici nu iti imaginezi cat conteaza 30 min de mers pe jos pe zi, sau o tura scurta de alergare combinata cu un regim sanatos.
    Foloseste un ceas inteligent sau un cronometru care sa te alerteze cand exagerezi si ai nevoie de pauza de miscare (acum ceasurile inteligente iti pot monitoriza si starea de sanatate si regimul si iti pot face recomandari)

  4. organizeaza-ti timpul si tine-te de programul respectiv (dar nu la minut, lasa marje de eroare destul de largi) - asta te ajuta sa devii mai organizat si mai concentrat asupra a ceea ce conteaza pentru tine cu adevarat.

  5. studiaza inainte sa te implici intr-un regim sau intr-o schimbare, vezi ce aporturi aduce acel regim (cerceteaza pentru fiecare aliment/fruct/leguma in parte si fa-ti un calcul de necesar bazat pe anotimpuri, nu poti face acelasi regim alimentar de vara in perioada iernii. Important e aportul de nutrienti/vitamine/minerale/proteine sa fie optim in fiecare luna altfel te trezesti ca ai lipsuri de vitamine sau minerale si devii anemic si gras (sau o dai pe diabet)
    Nu e de joaca cu asta, stiudiaza inainte sa te implici in ceva si cauta surse alternative care sa confirme ceea ce ai aflat.

  6. fa o analiza de sange cel putin o data pe an ca sa stii cum stai, daca stilul ales de tine e bun se va reflecta si in starea de sanatate si in energia pe care o ai. De asemenea, recomand, daca iti permiti sa faci o analiza ADN pentru factorii de risc (nu stiu in ro dar in US se fac astfel de analize, iti trimit ei tot ce trebuie pentru ca sa iti iei mostra singur, apoi o expediezi prin posta si ei iti trimit ulterior toate detaliile si factorii de risc - probabil ca la particular in ro exista asa ceva desii eu stiu ca exista in ro doar analize de risc prenatale, poti intreba si vezi ce gasesti)

  7. atentie la sucuri si alte concentrate “naturale” - multe contin aditivi neomologati (sau netestati indeajuns) care pe termen lung dau tot felul de probleme organismului. Ideal ar fi sa bei neacidulat si natural (ia-ti un storcator de fructe, un filtru de apa si fa-ti suc acasa, combinat cu apa si miere e cel mai natural - desigur nu te va tine 3 zile ca cel din comert dar nici nu iti va cauza probleme. Oricum, nu exagera cu sucurile, contin mult zahar, deci combina, apa mai mult si suc mai putin. La fel vin in loc de bere (preferabil vin alb fara sufiti deoarece contine mult mai putin zahar, maxim 1 pahar pe zi)


(Bogdan Ciubotariu) #36

Ai perfectă dreptate în ce ai scris, dar simt nevoia să subliniez: atât de puțină lume știe că sucul stors din fructe este departe de a fi sănătos dacă este băut fără pulpă… Practic dacă faci asta mai bine iei orice suc din comerț, e același lucru. (Nu că dacă-l bei cu pulpă e un adevărat medicament, dar măcar e o idee mai bine)

EDIT: Apropo de alimente, filmulețul ăsta tocmai a fost postat: https://www.youtube.com/watch?v=G8lgZxYxpC8


(Andrei Telteu) #37

Recomand documentarul Fed Up (2014) (este despre problemele de obezitate din America si despre zahar).
Eu nu am avut niciodata probleme de genul dar cred ca zaharul joaca un rol important in asta.
Si miscare evident. Ia-ti o bicicleta si iesi la plimbare in fiecare zi. Cunosc o persoana care a slabit plimbandu-se cu bicicleta.


(Tony Toth) #38

Daca tot e sa recomandam documantare, ma bag si eu.
Urmeaza sa ma uit in curand la el, nu am apucat: What the health


(adrian) #39

solutia e simpla, dar mai greu de pus in aplicare:

  • nu mananci ca vaca
  • mese regulate, odihna la fel
  • nu mai mananci dulciuri
  • cat mai mult sport

I don’t do any of those.


(Bogdan Ciubotariu) #40

Nu ai cum să faci asta, mâncarea e prea bună… :frowning: