Pornind de la acest thread, deschid aici o discuție nouă legată de spec work, pentru a nu polua thread-ul lui @danic mai mult decât am făcut-o deja.
Știu că @iamntz a mai deschis un thread pe această tema în trecut, dar din păcate acela a degenerat în offtopic pe tema nivelului de civilizație al României. Nu voi permite acel gen de deraiere și aici .
Mai întâi, ce este spec work?
Spec work is any kind of creative work, either partial or completed, submitted by designers to prospective clients before designers secure both their work and equitable fees. Under these conditions, designers will often be asked to submit work in the guise of a contest or an entry exam on existing jobs as a “test” of their skill. In addition, designers normally lose all rights to their creative work because they failed to protect themselves with a contract or agreement. The clients often use this freely-gained work as they see fit without fear of legal repercussion. – http://www.nospec.com/
(Fac o paranteză. Am fost coleg pe diverse forumuri cu @danic de foarte multă vreme, și îl consider un om prea integru pentru a i se aplica ultima parte a paragrafului citat, cea legată de drepturile de autor. Dar acest aspect este totuși relevant subiectului general, așa că l-am inclus aici.)
De ce NU spec work?
Motivele au fost expuse și răs-expuse până acum, dar o să vă zic și părerea mea.
Din punctul meu de vedere cea mai mare problemă cu spec work nu este problema drepturilor de autor. Nu este nici problema cuantumului “premiului” final. Cea mai mare problemă este că, pentru toți participanții mai puțin fericitul potențial câștigător, spec work reprezintă muncă gratis, iar muncitul gratis pentru proiectele for-profit ale altora este o activitate indefensibilă din punct de vedere rațional, și am de gând să vă demonstrez asta demontând câteva din cele mai des întâlnire argumente pro:
Spec work reprezintă o ocazie de a dobândi experiență și de a îmi îmbogăți portofoliul.
O ocazie, da, dar există mult mai multe ocazii mai bune. Dacă tot pleci de la premisa că lucrezi gratis, de ce să nu lucrezi pentru ceva ce îți place ție? De ce să nu faci un site imaginar, pe un domeniu care te captivează? Sau și mai bine, de ce să nu lucrezi pentru o cauză nobilă? E plin internetul de organizații umanitare și de ajutor al animalelor cu site-uri proaste, de ce nu le oferi serviciile tale pro-bono?
Există totuși șanse ca eu să câștig proiectul
Există, da, dar prea mici. Ține cont, câștigătorul nu este ales prin vreun procedeu tehnologic sofisticat care garantează imparțialitate, ci de către un om care are sau nu pregătirea necesară pentru a judeca calitatea lucrărilor participante. Chiar dacă propunerea ta este obiectiv mai bună (better UX, o înțelegere mai bună a business-ului, mai modernă dpdv estetic, etc.), există șanse foarte mari ca “clientul” să meargă pe o variantă mai proastă din toate punctele de vedere, doar pentru că îi place cum a fost trasă o dungă mov din colț în colț pe background.
Mai bine o șansă mică decât nimic de muncă
Știu, e dificil la început. Să vezi ce dificil a fost pentru noi, programatorii, care nu avem nimic de arătat vizual, nimic cu care să “luăm ochii”. Dar din păcate adevărul e că spec work nu este o activitate sustenabilă ca sursă de venit. Ai șanse mult mai mari să începi prin a dobândi experiența și portofoliul de mai sus, și apoi să cauți de muncă pe site-urile de freelancing. Tot greu e și acolo, și au o grămadă de probleme și respectivele site-uri, dar este un procedeu care garantează mai multe șanse pe termen lung, și care prezintă un flow măcar parțial mai echitabil decât spec work.
Dacă muncesc acum gratis, am șanse ca pe viitor acest client să îmi aducă proiecte reale, plătite
E ușor să cazi în capcana asta, și ai zice că da, are sens ca un client mulțumit să îți aducă pe viitor proiecte, dar adevărul e că de cele mai multe ori clienții care apelează la spec work vor face asta mereu, pentru mai toate proiectele lor viitoare. Nu te lăsa păcălit, singurul motiv real pentru care cer spec work este prețul, și absolut nimic nu bate pe marele și sfântul gratis. Nu trebuie să mă crezi pe mine pe cuvânt, ia puțin la mână internetul pe tema asta și crede-i pe cei care îți spun din propria lor experiență.
Alt contra-argument adus ideii de “muncă pe viitor” este următorul: în momentul în care în mintea unui client ești etichetat ca “cheap work”, nu contează câtă experiență aduni pe parcurs, nu contează cât de bun devii, el întotdeauna va avea de la tine pretenția să livrezi ieftin, dacă se poate aproape gratis. Situația de care se lovesc foarte mulți designeri este exact opusul celei în care munca ieftină de la început duce la proiecte substanțiale pe viitor. Ei se văd de multe ori puși în situația de a renunța la clienții de la început, tocmai pentru că aceștia nu sunt dispuși să ofere mai mult decât ofereau când designerul era un începător în căutare de muncă și portofoliu.
Închei cu o colecție de link-uri relevante subiectului: