Semnați câte un contract pentru fiecare proiect?

De când am început cu freelancing-ul, de prin 2006, când citesc sfaturi pentru freelanceri văd, fără excepție, și „semnează un contract”.

Cu toate astea… nu am avut un contract decât de două ori; de fiecare dată au fost clienți români. În rest, am avut … cred că în jur de 30 clienți distincți și toți, fără excepție, au plătit, nu au început cu fofilări, cu „stai, că parcă n-aș vrea să-ți dau atâția bani” șamd.

Deși valoarea proiectelor a variat, de la câteva zeci la câteva mii de euro, e drept că nici un proiect nu a fost suficient de mare să se întindă pe jumătate de an (sau mai mult).

Voi cum procedați? Semnați contracte sau mergeți pe încredere?

1 Like

in 5 ani de cand lucrez ca freelancer, am avut doar 2 contracte, restul clientilor nu au vrut (si daca nu vor eu nu le bag pe gat).
am avut in schimb si tepe (dupa 2 tepe am schimbat tactica, 10% avans inainte sa ma apuc de lucru, inca 50% dupa ce ii prezint ceva functional si restul la final dupa ce se termina bibilelile si e clientul multumit)
am avut si clienti care se razgandeau des, erau nehotarati, schimbau multe lucruri la jumatatea sau la finalul implementarii si la fel dupa 2 astfel de clienti, am schimbat tactica, le cer sa imi trimita totul scris pe mail inainte de a ma apuca de treaba si orice modificari ulterioare se taxeaza separat.
in rest, nu am avut alte probleme, totul sa bazat pe portofoliu si avans (si increderea clientului).

2 Likes

pai si voi in baza la ce facturati daca n-aveti contracte? din cate stiu eu, e ilegal.

UPDATE:
nu e ilegal. aparent tu poti sa facturezi fara, dar clientul nu-si poate deduce cheltuiala, legal cel putin.

ALT UPDATE:
asta in cazul relatiilor RO-RO, pt extern… esti obligat la invoice si atat. treaba alora.

Nu cred ca acei clienti plateau ca persoane juridice :smile:
Sincer sa fiu, nu stiu de ce nu ati lucra pe baza de contract, ati fi mult mai acoperiti.