Sistemele bancare cad ca MIG-urile. De ce?

Nu te grăbi cu judecata. Mega Image și Lidl sunt companii cu vânzări de peste 1 miliard de Euro/an. Cifra asta nu se obține cu manageri incompetenți.

Sunt la mijloc niște contracte, niște exclusivități, clauze, ceva necunoscut publicului. Nu țin POS-uri doar de la ING de proști.

2 Likes

Sunt convins, dar pentru ceva atât de important mi se pare complet aiurea să nu ai back-up. Dacă pica sistemul vreo 2 zile ce făceau?

Aparent:

Explicatii oficiale ING: au facut un test planificat cu gaz inergen pentru stingerea incendiilor. Procedura a afectat centrul de date.
Ce s-a intamplat: cand s-a eliberat gazul din butelii, a fost o presiune prea mare. Printr-o gaura mica, a iesit gaz cu presiune uriasa, iar asta a produs un zgomot urias. Gandeste-te la suieratul unei locomotive cu aburi. E acelasi principiu.
Zgomotul produce vibratii, iar vibratiile au facut ca zeci de hard diskuri sa pice.

via https://www.facebook.com/andrada.fiscutean1/posts/10210509794930089?hc_location=ufi

Desi it sounds like BS.

Mai ales că Luna încă nu răsărise iar Jupiter nu era aliniat cu Marte și Neptun…

Da, sună destul de plauzibil.

1 Like

Nici in Cora (Sun) nu se putea plati cu cardul.
Am citit o parte din comunicat in care spun ca vor restitui comisioanele celor care au retras bani de la alte bancomate. Sunt curios, ce se intampla in cazul celor care neavand de unde sa scoata bani, au lasat cosul si au plecat. Aici au avut de pierdut cei cu POS ING, dar nu ai cum sa calculezi cati s-au intors cu bani cash si au finalizat plata si cati au renuntat complet la cos si s-au dus la concurenta.
In plus, pe moment este afectata si imaginea comerciantului, mai ales de frustrarile celor care si-au umplut cosul si dupa o ora constata la casa ca nu pot plati. In Cora difuzau un mesaj sonor ca nu se poate plati cu cardul.

Comunicatul oficial: https://www.ing.ro/ingb/lp/informare

Alte păreri:

1 Like

Ma indoiesc ca sistemele bancare cad, le cade interfata dar baza de date trebuie sa respecte un anumit standard, ca doar nu platesc milioane de euro la Oracle sau Microsoft degeaba.

Niciodata nu o sa afl cauza reala a unei probleme intr-un sistem bancar, ar fi culmea.

In plus sunt sigur ca putin le pasa de clienti, ei au asigurare pentru cazuri de genul si cu cat sunt offline mai mult (motivat) cu atat mai bine. (in mod ironic ei castiga, nu pierd)

bwahahaha

9 Likes

Prima data cand a scris @dakull am ras, chiar mi s-a parut o gluma buna. Dar cand mi-am dat seama ca e adevarat, rasul mi s-a transformat in grimasa caci banca unde guvernatorul Mugur Iasrescu isi tine jumate din bani (cealalta jumatate la BCR) are manageri la varf dusi cu capul. :smiling_imp:
Initial am cezut ca au avut un ghinion si sistemele redundante n-au mers, dar cand am auzit ca si-au facut-o cu mana lor ca la Cernobil m-a apucat groaza. :rage:

1 Like

Încă o părere: http://dorinlazar.ro/inca-una-cu-ing/

Și ziceți că n-are legătură cu faptul că aproape în fiecare weekend, pentru 2-3 ore, nu pot să efectuez tranzacții cu cardul sau, mai rău, nu pot să accesez deloc HomeBank? Mie aia cu gazul inert mi se pare praf în ochi. Problema e alta: avem o bancă ce a suferit recent o perturbare majoră. Fixul a venit destul de târziu. Aceeași bancă suferă de perturbații minore, cronice.
Probabil că ar trebui să știe, ING-ul: dacă nu aveau self-bank, cu alimentare directă la bancomant, mulți nici nu le călcau pragul. ING, pentru mine, nu înseamna decât asta. Pentru tranzacții cu cardul sau plăți directe există multe alte bănci.
Ce face ING-ul mai bine decât fac alții? Că nu aș vrea să stau cu teșcălăul în casă, doar pentru a le anticipa lor black-swan-urile.

N-auzi bre că a fost gaz, nu praf? :smiley:


Limitează foarte mult interacțiunea client - angajați ai băncii.

Bine, asta până în momentul în care chiar ai nevoie să interacționezi cu angajații…

1 Like

haha, da!
Dar na, natura materiei e buba mai mică, cică zgomotul provocat ar fi deranjat instalația. Cine i-a învățat, a știut ce face. E black-swan-ul perfect pentru ageamii. Eu știam că duza aia nu tre’ să fie prea mică încă de acum vreo 15 ani, când lucram cu gaz inert în preajma primelor echipamente șmechere aduse în România post-internet, la Ministerul Transporturilor… Duzele alea trebuiau bine calibrate. Și dacă eu știam asta acum 15 ani lucrând la stat, cum pisici să ai parte de o asemenea greșeală din partea aiengi, ASTĂZI?
Hai să-i zicem muzică
Și-o să cânte la altă masă, în ritmul ăsta.

1 Like

Am citit si eu studiul de caz de la Cisco. Chiar daca e mai vechi, ridica niste semne de intrebare in privinta orelor in care nu a functionat nimic (si routerele alea nu au hard-uri, ca sa zici ca au crapat si ele).

Si mai era o vorba cu backup-urile: cand faci o procedura de back-ul e bine sa testezi si procedura de restore in caz de nevoie (oricat de putin problabil ar fi sa iti pice mai multe - toate?! - serverele odata, ar fi mers macar un test de restore).

Ce mi se pare mie aiurea în toată povestea asta e ca toate datele și toate procesele există intrun singur data center. Și e deajuns ca ceva să se întâmple acolo ca totul să se oprească. Ei au pus accentul ca nu s-au pierdut date. dar dacă era un incendiu sau o inundatie, s-ar fi pierdut.

Există startup-uri mici care operează în 2+ data center-uri cu redundanta între ele, dar cata mai banca este incapacitata. În 2016, si la scala la care operează o bancă, ar trebui să fie un dat ca orice de la calculator, la data center o să eșueze în totalitate.

Sunt client ING.

S-a spus de nenumărate ori și înainte de incident și după: există două datacentere, la o distanță de 2 sau 10km între ele (aparent nimeni nu e sigur de distanța între ele).

Ce nu-mi place:

  1. datacenterele există în același oraș: București. Se spune de ani de zile că Bucureștiul va fi adunat cu fărașul la un cutremur un pic mai supărat; cu toate astea, construim ambele datacentere în același oraș…
  • cu toată redundanța asta a fost nevoie de 12h pentru a reveni online. Oamenii de la Gitlab au transferat 9TB între două servere aflate la 400km cu doar 20 minute downtime. Presupun că atunci când ai un datacenter configurat pentru redundanță ai ceva mai puțin de transferat.
1 Like

Bancherii sunt zgarciti, isi mananca de sub unghii si “las-o ba ca merge asa” se aplica si la case mai mari. Stim cu totii ca pentru o datorie catre banca, suntem bombardati cu email-uri, telefoane, citatii si chiar vizite la domiciliu dar cand noi, muritorii de rand, avem de recuperat bani in urma unei decizii a unei instante asa cum s-a intamplat cu creditele in franci, ii vom primi esalonat (cu taraita) astfel incat pe ei sa nu-i usture, iar noi sa nu ne alegem cu nimic.
Aa si sa nu uitam ca bancile din Romania au fost si inca sunt cele mai profitabile din Europa.

Cu o mica parte din profitul ala cumparau SSD-uri astfel inca sa nu mai pice servere cand vreun SysAdmin mananca iahnie de fasole

2 Likes

Aș aprecia dacă nu am discuta aici despre politicile băncilor, comisioane, dobânzi. Deschizi o altă discuție și dezvolți acolo.

Mulțumesc :slight_smile:

Da, ma gandeam ca asa stau lucrurile (totusi!), dar scanand repede thread-ul si materialul nu am reperat asta. My bad!

Totusi, ceva e aiurea. Ma gandeam ca odata ce pica un DC, trebuia sa intre celalalt in functiune, cu posibil un pic de downtime pana cand DNS-ul sau ce foloseau ei ca sa routeze clientii la DC se prindea ca e ceva in neregula cu cel activ. Asa daca il folosesc doar ca mirror pentru date, nu e chiar kosher.

Sa speram ca mai reinvestesc din nivelul profitului ala urias de care mentioneaza @vdub si mai baga ceva la IT.

Nu obisnuiesc si nu imi place sa fiu OffTopic dar am simtit nevoia sa fac o mica paranteza prin care sa reamintesc celor care poate nu stiu ca bancile noastre sunt #1 la profit si la coada listei cand vine vorba de investitii. Nu discutam de institutii care-si plang de mila ci de unele care prospera si isi merita soarta.

Sper ca si-au invatat lectia.

1 Like