"User interface" in manualele de matematica

Am deschis o discutie intr-un grup de parinti de elevi de pe Facebook (mai sunt si profesori acolo) legata de felul in care sunt expuse problemele in manuale.
Bineinteles ca opiniile au fost subiective. Eu, care ma confrunt zilnic cu “user interface” si “user experience” in fiecare zi, mi se pare ca intr-un manual auxiliar autorul putea sa expuna problema mai bine.

Imaginea de mai jos este din manual:

Imaginea urmatoare reprezinta cum cred eu ca ar fi trebuit sa fie expusa problema.

Iar imaginea urmatoare am dat-o ca exemplu de urmat:
la formularul de logare avem câmpurile care trebuiesc completate clar evidențiate:

  • culoarea gri care definește spațiul unde trebuie introdus text
  • cuvinte care sugerează ce trebuie scris (username, password)
  • ordinea câmpurilor bine determinată

74967745_528933037680142_3373145496120983552_n

Voua cum vi se pare ca este expus enuntul in manual?

1 Like

Ce ar trebui sa se intample in casutele alea?
Sa deseneze panselute? Sa faca 25 de “x”-uri? Sa scrie 25? Sa scrie douazeci si cinci?

Ar trebui să detalieze rezolvarea:

[2][1][+][4][=][2][5]

Eu cred ca inițial problema intreba doar cate sunt în total și cineva a introdus întrebarea intermediara dar nu a reformatat pagina.

1 Like

Și la punctul b) ce reprezintă “R” din dreapta jos?

Raspuns?

10 litere

UI ca UI-ul dar am dat peste niste exercitii de clasa a 3-a (mate) formulate atat de prost si ambiguu ca nu nici eu nu stiam cum sa le rezolv. Nu stiu cine mai face manuale zilele astea da’ nu-s exact cele mai clare.

Caietele de matemaica au patratele pe ele, de aia au pus si in manual patratele ca sa scrii rezolvarea acolo ca si cum ai scrie pe un caiet de matematica. “R” este folosit in general ca prescurtare pentru “Raspuns” sau “Rezolvare”.

Aici ai plecat de la o premisa gresita si subiectiva si ai facut o greseala de UX.
E adevarat ca formularile sunt vai de capu lor in materialele didactice, dar in acest caz nu era nevoie, mai ales sa aduci problema asta parintilor.

  1. Conteaza contextul din care vin copiii. Daca asa au lucrat la clasa cu invatatoarea pe acelasi format, trebuie prezentat la fel si intr-un test.
    Users spend most of their time on other sites. This means that users prefer your site to work the same way as all the other sites they already know. You can simplify the learning process for users by providing familiar design patterns. https://lawsofux.com/jakobs-law.html

  2. Conteaza daca si invatatoarea le prezinta testul sau a fost unul similar deja in clasa.

  3. Poate ca suna amuzant, dar e ocazie buna de live user testing, luati cativa copii si intrebati ce inteleg ei din patratele si vazut cati reusesc sa inteleaga intrebarea.

  4. Scopul testului nu pare sa fie doar rezolvarea ci si incadrarea in patratele pentru a forma copilul sa mentina o distanta intre cifre si operatori.

La final eu as merge mai departe si as face un A/B testing cu niste ilustratii. Prin a simula input fields pe caiet nu vad benefic decat sa-l pregatesti pentru mediul online.

4 Likes

Testele pentru clasele primare tin cont de particularitatile de varsta ale elevilor. Metoda de rezolvare a acestuii gen de probleme nu foloseste instrumentele algebrei, pe care noi, cei maturi, le folosim aproape automat. Cand fiica-mea a fost in ciclul primar am fost incapabila sa o ajut la aritmetica, si am apelat la o invatatoare. Iar ajutorul ei a dat roade. De aceea nu cred ca pot sa imi dau parerea daca intrebarea e bine formulata, sau nu. Prefer sa cred ca cel sau cea care a facut asta este un profesionist cu experienta.

1 Like

Mai demult, se incerca folosirea unor analogii in UI pornind de la chestii deja existente in afara calculatorului…

Mai nou, vad ca se incearca pe dos: modelarea lumii exterioare dupa UI-ul de pe calculator.

1 Like

Tot ce e produs de om tinde să fie intuitiv.
Bancomatul a fost conceput în așa fel încât să fie ușor de înțeles și folosit.
La fel si manualele ar trebui să fie ușor de înțeles.
Asa cum o aplicație, deși bună, nu are succes dacă utilizatorii pierd prea mult timp ca să o înțeleagă.

Nu zic că enunțul din problema de față e greșit, dar nici user friendly nu e.

Fără îndoială, cu toate astea apar abominații de ATM-uri la care o parte din acțiuni le faci apăsând pe butoane, restul apăsând pe… ecran. Am întâlnit ATM-uri care aveau săgeți spre butoanele ce puteau fi apăsate dar… nu era nici un buton în dreptul săgeții.

Și dacă vrei să vezi cât de ușor este un ATM de folosit de fapt, ia un bătrânel de la țară de mână și pune-l să scoată bani :slight_smile:

Așa cum a zis @Aysun mai sus: depinde foarte mult unde este mindset-ul utilizatorilor.

1 Like

Afirmatia asta ce foloseste cuantificatorul universal e foarte usor de demonstrat falsa.
De exemplu, fizica cuantica a fost produsa de om si nu e deloc intuitiva.

1 Like

În exemplul tău nu ar fi vorba despre fizica cuantică, ci despre felul cum este scrisă în manual.
Despre felul cum interacționează utilizatorul cu obiectul în cauză, indiferent de natura acestuia.
Fizica cuantică nu este un obiect, ci o informație.

Data viitoare incearca sa limitezi folosirea cuantificatorului universal, atunci. “Tot ce e produs de om” are sens mai larg decat atat.

Vrei sa-ti indic un manual de fizica cuantica? :slight_smile:

Asta e altfel de situatie in care problema nu e legata de UI/UX in cea mai mare parte.