Viitorul Meta/Facebook

Sper că glumești cu Meta și Zuckerberg…

4 Likes

As sta departe de Meta :grin:

1 Like

Apple “a spart” peste 40 de miliarde de dolari în AR / VR și pe lângă procesoarele lor minune au dezvoltat și un nou sistem de operare: realityOS. Nici nu mai are rost să spun cât de bine o să fie integrat în ecosistemul lor.

Meta nu are nici cea mai mică șansă.

1 Like

Este la nivelul de speculatie :slight_smile:
Mi nu im place VR. Nu as suporta sa stau cu ochelarii aia pe moaca. Plus ca eu unul, vreun beneficiu prea mare pt un end user. Mi se pare mult mai util in diferite industrii. - aerospatiea, de exemplu.

Insa Lidar si AR sunt de vis si chiar utile. Poti sa scanezi un obiect si cu AR sa il pui .

1 Like

VR-ul e magie neagră, se vor duce vremurile cu ochelari mari pe față.

Încă nu e unde trebuie, dar se aproprie.

Din păcate fix Fb s-a băgat pe nișă în loc de Microsoft sau Apple…

Acum back to reality, nu cred că cineva se riscă să facă short pe Meta. Poate fi o investiție, dar e foarte riscantă.

Din păcate pentru investiție nu există o simplă formula sigură. Depinde și de locație, ce resurse ai în familie. Nu există nimic pasiv, nici măcar ETF-ul nu e 100% pasiv fiindcă trebuie să tot depui și să te muți spre ceva mai profitabil dacă se ivește.

1 Like

Cred că VR are nevoie de un moment ‘iPhone’.

Adică să apară ceva ce să o facă rezonabil de accesibilă fără acei ochelari inconfortabili, dar și să aducă ceva suficient de nou cât să merite saltul.

Și înainte de iPhone existau telefoane touch, existau tablete, dar nu a fost pur și simplu tehnologia suficient de matură cât s-o poți folosi fără stylus și să încapă lejer în buzunar (deși era bulky și primul iphone).

Iar Facebook nu poate genera acest salt pentru că nu are oameni pe hardware. Apple are. Eu aș merge 100% pe Apple la partea de VR, mai ales că pot începe progresiv prin AR și când tehnologia va fi matură, Apple vor știi să o comercializeze cel mai bine.

Dar Zuckerberg NU a făcut cercetare, nu înțeleg de unde mitul ăsta. Banii i-a spart achiziționând tot ce mișca în domeniul ăsta și se putea cumpăra.

1 Like

Legat de Meta, momentan e la un pret f mic indiferent de ce se intampla cu VR stuff(de fapt, ar fi foarte pozitiv pt pretul actiunii sa abandoneze treaba).

Nush daca as investi pe termen f lung, dar pe termen de 5 ani, cred ca isi va reveni cat de cat, macar un double de aici.

toate stockuile IT sunt asa, poate ai ca reper vremurile bune, nu stiu daca o sa mai fie un val de crestere in IT, sau revenire, depinde ce sa intampla cu ad industry si tracking, pana la urma de acolo vin banii, nu ii aduce z8kerberg de acasa, de asta google incearca sa faca o smecherie cu adblock

Meta mi se pare compania cel mai in galeata din cele mari. Si-au atins maximul si acum doar pierd useri, s-a cam spart bula social media. Inca de acum 2-3 ani aveau reclame in statiile de autobuz din Berlin incercand sa recastige userii (pe aici nu sta mai nimeni pe fb).

Doi la mana, piata de ads e foarte usor influentabila de jucatorii mari (google, apple).

Meta are ceva pe AR/VR si machine learning, Fb e clar pe moarte.

Totusi mi-e foarte greu sa cred ca o companie care putea manipula tari acum se va autodistruge. Din pacate nici Horizon-ul nu e ce trebuie, dar nu e nici pe departe pe moarte, e o companie fara datorii, Quest 2-urile s-au vandut ca painea calda, au dezlegat Meta de Facebook.

Ar putea totusi sa explodeze daca de exemplu Microsoft ar investi in Meta si ar combina Quest 3-ul cu Xbox-ul ca sa intre in competitie cu PSVR. (Microsoft n-are VR pe Xbox)
Nu e exclus ca Game Pass-ul in cloud cu VR sa fie facut sa functioneze cu Meta Quest 3. Microsoft are toate resursele ca sa dea Microsoft Flight Simulator in VR randat pe Azure. Acelasi engine poate fi modificat sa devina ceva lume virtuala la scara globala.

Daca Microsoft se leaga cu Meta si investeste in ei si iese ceva wow, e clar ca e o oportunitate masiva. E garantat posibil sa faci un Quest 3 legat la Xbox prin wifi care sa iti redea jocurile ca la cinema. Meta are know how pe VR/AR, Microsoft are doar Holo Lens care acum e in competitie cu Meta Quest Pro.

Nu cred in VR si Apple, au hardware-ul, n-au software-ul. Nu zic ca nu va fi ok, dar va fi o jucarie foarte scumpa care va trebui sa merite. Nu va fi ceva cu mult peste ce poate oferi Meta.

Cei de la Qualcomm nu cred ca s-au lasat de meserie dupa ce Apple a scos seria M, exista posibilitatea ca procesoarele Snapdragon sa ajunga din urma Apple M-urile pentru VR.

Normal ca tot ce scriu e speculatie, nu e nimic garantat, dar Xbox Game Pass-ul deja e disponibil pe Meta Quest 2, deci nu e exclus nimic din ce am scris. Undeva am vazut si ca Meta Quest Pro-urile posibil vin cu masini virtuale cu Windows.

Pai tocmai faptul ca putea manipula tari a facut lumea sa se trezeasca si sa isi dea seama cat de periculos este algoritmul FB si sa nu isi mai piarda timpul acolo.

La partea de gaming, nu stiu domeniul, tot ce poti sa iti zic este ca nu sunt interesat si nici nu stiu lume interesata in jurul meu. Divizia de Xbox (gaming) este doar o mica parte din veniturile Microsoft, o companie pur de gaming este evaluata la 50 mld. $ (Blizzard de ex.) sau 35 mld. (EA Sports). Meta este evaluata acum la 260 mld., deci ar mai fi loc de scadere :smile:

1 Like

Ce cred că ai uitat tu în toată treaba asta este că MS deja are un produs VR: HoloLens. Sigur, e semnificativ mai scump vs concurența, dar asta e altă discuție :slight_smile:

Din punctul meu de vedere, aș zice că viitorul este mai mult pe căștile de genul HoloLens: augmentare. Sigur, au și VR anumite aplicabilități, dar AR este mult mai util (e.g. îl poți folosi pe stradă)

Bătălia se duce între a intra in lumea virtuală si a aduce lumea virtuală in realitate.

VR pare evident, pentru că îți pui căști și se schimbă percepția.

Dar lumea virtuală este mai prezentă in realitate.
Si anume AI.
Cam tot ce se întâmplă in jur este influențat de AI. Mă refer la zonele urbane, tehnologizate.

S-ar putea ca într-un viitor să putem vedea efectul de morphing si in lumea reală - printre altele.

Nu înseamnă că dacă Zuck a reușit cu FB va reuși si cu VR.

A reușit deja, dar mărimea succesului n-are cum să îl ajungă pe cel al facebook-ului. Cel puțin nu până când devine chiar foarte util.

E ceva ce trebuie cumpărat, are bariere fizice.

Are și un avantaj major, prezența, care chiar funcționează. Un joc sau film horror îți păcălește creierul atât de tare încât îți întră reflexele.

AR-ul e mult mai greu de făcut bine, dar are utilități. E.g. un mecanic expert ar putea ajuta un mecanic începător de la distanță.

Există mixed AR reality, poți adăuga camere cu infraroșu și să mapezi temperatura pe suprafețe în 3D.

Pe machine learning facebook are experiență, chestia cu scanarea feței cu telefonul și crearea unui avatar fotorealist ar putea fi viitorul.

1 Like

AR ul este de ceva timp pe piata. Pmue ca Android si ios au api uri care te ajuta sa faci usor.

Poți să faci ceva simplu, dar valoarea e in situațiile mai complexe care implica și manipulare sau situații mai dinamice de afișarea unui model pe o poziție. E.g. un ecran interactiv cu senzori peste o componentă, x-ray vision pe componente, maparea de la real la un digital twin, manipularea componentei în real sau virtual.

E.g. desfaci cablajul la o mașină electrică si îți arată unde duce fiecare cablu și cum să il refaci din poziția în care e ca să înlocuiești cablurile roase.

În cazul unui medic îți suprapune peste pacient radiografiile, imaginile de la RMN…

3 Likes

Cam ce am spus si eu mai sus

lus ca eu unul, vreun beneficiu prea mare pt un end user. Mi se pare mult mai util in diferite industrii. - aerospatiea, de exemplu.

Bine, eu am stat cu o casca din aia pe cap si am avut dureri de ochi,

Personal FB a devenit (de mult timp) dumpster of shit. Si poate acesta scadere o sa ii trezesca la realitate. Desi nu prea cred.

Tocmai azi au anuntat layoffs mari, deci se pare ca ii trezeste la realitate cat de cat:

1 Like

HoloLens e produs AR, nu VR :slight_smile:


A trebuit sa lucrez recent pe un proiect de AR. O aplicatia mobila facuta in Unity care plasa obiecte/modele 3D in spatiul real, folosind camera telefonului.

Concluzia ? Tehnologia nu e asa matura pe cum s-ar crede. Adica hardware-ul smartphone-urilor din ziua de azi este inca insuficient daca vrei sa ai deaface cu niste modele 3D, altele decat unele destul de basic.

Scanarea pe toate suprafetele (inclusiv pereti, tavane) inca e departe de a fi perfecta.
AR Depth-ul e suportat doar pe Android, doar pe o categorie de device-uri mai noi.

Prin urmare, din punctul meu de vedere, inca nu poti dezvolta ceva serios pe AR, la scara larga, care sa mearga pe telefoanele noastre mobile din ziua de azi.


Pe de alta parta, rasfoind industria, am dat peste un serviciu/feature care mi se pare grozav - Google Cloud Anchors

2 Likes