Buna ziua,
De vreo cateva ore sunt stresat la maximum si tot caut forumuri, care inca mai sunt active, pentru a pune niste intrebari referitoare la PFA. Orice sfat/sugestie va fi de ajutor pentru a sti incotro s-o iau.
Multumesc mult de tot!
Problema explicata:
De cativa ani colaborez cu o companie care este inregistrata in mai multe state (in UE si in afara UE). Practic, sunt ca un angajat, care incaseaza luna de luna un venit fix, dar pentru ca aceasta companie nu are nicio treaba cu Romania, eu a trebuit sa ma inregistrez ca PFA si sa-mi platesc singur taxele.
PFA-ul este in sistem real, neinregistrat in scopuri de TVA. Pana acum am facturat doar catre companii non-UE.
Ca PFA aveam un contract de prestari servicii cu una dintre entitatile din afara UE. Prin urmare, faceam factura cu datele entitatii din afara UE, o trimiteam si eram platit. La partea contabila niciodata nu mi-am batut capul pentru ca totul era simplu:
- Daca acea entitate este in afara UE, stiam ca nu trebuie sa ma inregistrez in scopuri de TVA, nu trebuie sa facturez cu TVA sau sa depun declaratii aditionale.
- Singura declaratie pe care eram obligat sa o depun anual era declaratia unica.
- Trebuia doar sa tin evidenta in Registrul Jurnal de Incasari si Plati, Registrul de Evidenta Fiscala si Registrul Inventar.
- Trebuia sa nu depasesc pragul de 300,000 lei pe an ca sa nu fiu nevoit sa platesc TVA.
Acum, insa, situatia s-a schimbat. Am primit un nou acord de servicii pe care trebuie sa-l semnez si care este intre mine (persoana fizica, nu PFA) si companie (un sediu din UE).
Intrebarile mele sunt urmatoarele:
-
Este legal daca pe acest acord de servicii este trecut numele meu (prenume + nume) in locul numelui PFA-ului (nume + prenume + PFA)? Ma intereseaza ca la un eventual control ANAF sa nu am probleme din acest punct de vedere. Totodata, cei de la banca ma mai intreaba de sanatate din cand in cand si imi cer documente justificative pentru banii incasati in contul de PFA, caz in care le trimit facturi si contractul de prestari.
I-am cerut deja companiei sa modifice, dar e o companie mare, se misca greu, nici nu stiu daca o vor face. -
Inteleg ca va exista un fel de sistem automat de facturare, adica ei imi trimit la final de luna factura facuta cu suma pe care trebuie sa o primesc, datele & co, eu o semnez, iar apoi sunt platit. Pot sa-mi inregistrez eu separat facturile mele, ca dovezi pentru autoritati, independent de ce face compania si ce facturi isi fac ei?
-
Intrebarea de 1 milion de puncte. Trebuie sa ma inregistrez in scopuri de TVA avand in vedere ca aceasta companie este inregistrata in UE? Compania nu mi-a cerut nimic, cod de TVA sau ceva specific. Concret, ce trebuie sa fac la acest capitol?
Din cate am citit, sunt obligat sa-mi iau un cod special avand in vedere ca voi presta servicii intracomunitare. E un fel de cod de TVA, dar eu de fapt nu ma inregistrez in scopuri de TVA.
Modul in care functioneaza toata chestia asta mi se pare aberant, dar poate nu sunt eu capabil sa inteleg.
Dupa indelungi cautari despre cum pot lua acest cod, n-am aflat nimic clar. Ar fi vorba despre o noua declaratie, 700.
Am descarcat-o, are 11 pagini, este extrem de complicata pentru cineva care uraste din tot sufletul birocratia din Romania, iar acolo scrie clar de “inregistrare in scopuri de TVA”. Habar nu am sa completez, plus ca parca eu nu ma inregistram in scopuri de TVA.
Declaratia unica e la nivel de gradinita pe langa asta.
De asemenea, habar n-am ce declaratii voi fi nevoit sa depun apoi. In unele articole scrie ca nu trebuie depusa nicio declaratie, in altele ca trebuie 390, in altele ca trebuie 390 si 301.
Asadar, pentru o factura in fiecare luna, eu trebuie sa ma duc fizic sa depun o mizerie d-asta de declaratie sau sa-mi iau nu stiu ce semnatura virtuala pentru a o depune online (ca am inteles ca nu se poate depune ca declaratia unica)?
Stiu, sunt multe intrebari foarte specifice si nu vad cine ar sta atat sa raspunda. Eventual, ar fi super daca mi-ar putea recomanda cineva, va rog frumos, vreo firma decenta care sa ma poata ajuta cu raspunsuri la aceste intrebari, care se ocupa de contabilitate PFA, depuneri declaratii PFA etc. Nici macar asa ceva nu gasesc…
Nu ma stresez cu munca mea, ci cu greutatile pe care mi le face statul asta cu procedurile complicate si invechite…
Inca o data, multumesc!