Acum ceva vreme am scris “seven-career anti-patterns” si mi se pare ca a avut ceva tractiune.
Ofc, n-am facut nimic dupa because life. Dar m-am invrednicit in Ianuarie sa scriu mai mult si a iesit chestia asta. Are si o sectiune de advice, nu e doar descriptiv.
Zic ca poate ajuta, mai ales in vremurile astea de schimbari in structura IT-ului local.
Acum mulți ani aveam un blog dev-related în engleză. Am avut zeci (spre sută, dacă nu mai mult) de oferte. Era o perioadă în care primeam zilnic cel puțin o ofertă.
Am avut și blog dev-related în română. Nu am primit la fel de multe oferte, dar am primit și de aici destule.
Consider că pe drumul de freelancing, prezența online (în general) și blogul în special sunt foarte importante.
Nu contează domeniul unde ții blogul, contează să se facă o legătură directă între prezența ta - brandul tău personal dacă vrei - și domeniul respectiv. Dacă este horia141 peste tot, domeniul ar fi bine să fie la fel
Daca il faci cu scopul sa ‘merite’, probabil ca nu merita
Nu stiu care e cazul altora, dar in cazul meu a contat de cateva ori ca sa ma bage in seama, cred.
Doar ca:
Intr-o situatie a contat probabil doar cat sa initieze treaba, am prins ‘postul’ in urma unui test. Ala a fost cel care a determinat succesul, nu blogul.
In alta situatie a contat ca mai sus, au urmat niste interviuri (culmea, fara teste aici) dar ce-a fost esential au fost studiile (alea care nu conteaza, conform multor opinii de pe aici), mai specific, am un master orientat pe domeniul pe care era proiectul.
In alta situatie a contat probabil o parte, mai mult ca mai sus, sa ma gaseasca, dar au contat studiile si pana si faptul ca am articole publicate pe domeniu relevant cu privire la subiectul proiectului. Din pacate acel job a fost cu ‘cancel’ din partea ‘angajatorului’ pe motiv de pandemie (am crezut ca au gasit pe altcineva, dar nu, au dat cu ‘postpone’).
O singura data am fost contactat pornind strict de la blog & proiecte pe GitHub, la acea oferta de job am dat eu ‘cancel’ pe motiv de ‘busy’. A meritat insa pentru discutia avuta cu persoana in cauza, am aflat lucruri interesante despre MIT, printre multe altele
Warning: Domeniu de nisa si fara sa fac cine stie ce ‘reclama’!
PS Mai primesc oferte pe linkedin, bineinteles, dar n-am idee cat conteaza blog/github acolo.
E foarte bun sa atraga sales folks care baga citate din blog ca ice-breakers Din cand in cand apare in vre-un interviu daca cealalta persoana isi face temele mai atent.
Motivul principal ptr. care il tin e ca un soi de exercitiu de scris. Comunicarea in scris este extrem de importanta in domeniu [*], si genul asta de blog e o unealta buna de practica. Am un obiectiv/habit sa scriu 1 articol pe luna - si in medie reusesc. Mai adaug si reviews la carti tehnice si se face ceva material in cativa ani. Vad ca am ~200 de articole din 2015 incoace.
De ceva vreme il mai folosesc si pentru articole din astea mai “educationale” si/sau cu scop de recruitment, dar e un beneficiu mai random.
Ad revenue sau job offers etc. nu au venit vre-odat. Chiar si cand am avut ocazionalul HN front page. Nici nu cautam de fapt
OTOH .com is .com
[*] Pune-ti voi aici va rog toate stelutele de rigoare.
Legat de domeniu, cand angajez daca vad pe cineva cu e-mail @gmail sau, mai rau, @yahoo, categoric dau ochii peste cap.
In schimb daca vad domeniu personal pentru mine, ca recrutor, e perfect. Daca in schimb e @l33tHaxor.net atunci nici nu ma ating. E peste “pay-grade”-ul meu.
Una peste alta, doar intreb. Am eu site-uri de programare dar acolo am avut success doar la pusti de liceu. De fapt e foarte mare interesul pe segmentul acela. Destul de multi din Republica Moldova.
IDK. E una daca isi hostuieste propriul setup. Daca are doar un alias pe gmail
Anywho, chiar nu-mi permit sa discriminez pe nicio axa d’asta. If person can code we’ll have them
Sigur. Cum ziceam si in articol, nu e chiar clara diferenta. Gen nu umbla lumea cu o eticheta pe Slack/Gmail in sensul asta. Dar sunt niste indicii sa-ti dai seama ca esti intr-un cost center:
Compania nu face software sau nu se identifica ca si o companie de “tehnologie”
Proiectele sunt interne pentru utilizatori interni
Product managementul este reactiv. De exemplu, se schimba niste legi locale si software-ul trebuie updatat. Sau trebuie integrate sistemele unei noi companii cumparate.
Este un focus pe controlul si reducerea costului in proiectele mai proactive.
E o companie de outsourcing care face un proiect pentru “client”
Raportezi la CIO, nu la CTO sau VP Eng. Sau poate la niciun C-level exec
Lucrezi in “departamentul de IT”
Folosesti mult software “Enterprise”
Nu exista progresie in cariera mai mare de “software engineer” sau “senior software engineer” ca si individual contributor. Doar management. Sau “arhitect”.
Career-wise aici sunt niste implicatii. Toate sunt cu steluta ca sunt “in medie”.
Poate o analogie. Un avocat e in mediul sau intr-o firma de avocatura. Un doctor intr-un spital. Un software engineer intr-o companie de tehnologie.
O sa fie proiecte mai faine overall intr-un profit center. O sa fie “proiectele firmei” pana la urma. Contra-exemplue la Pfizer sau Moderna proiectele firmei sunt medicamentele, nu aplicatia de raporturi de stocuri.
In special in companiile de produs B2C cu multi utilizatori sunt niste abordari de a dezvolta software aparte si pe care le poti obtine cu greu in alte medii. Ma refer aici la intelegerea statistica a userilor sau release-uri via experimente.
In special la companiile de produs mai moderene exista si un career development mai structurat. E management track desigur, dar ai si un individual contributor track bine definit. Care e tot un rol de conducere si leadership si care vine cu bells-and-whistles atasate.
Daca lucrurile sunt organizate cat de cat mai sensibil, apuci sa faci Agile non-dogmatic, sau sa lucrezi intr-o echipa cu responsabilitate maxima pe un aspect de produs. Master of your own domain and all that.
Apuci sa folosesti tehnologii mai moderene si mai interesante
Total comp mai bun overall. In special cand intervine si partea de equity.
Acum nu vreau sa fiu anti-“cost center” aici. It’s a job, and there are cool projects for sure. Si cu siguranta poti fi intr-un “profit center” si sa nu ai o experienta placuta - munca aiurea, manageri incompetenti, procese stufoase, in fiecare zi. Dar ca si categorie de companii pentru un om care vrea sa-si optimizeze asa cariera long-term e o decizie clara → “profit center”.
Și eu am un blog în special pentru a-mi construi un brand personal și because I felt like. Am ceva planuri cu articolele anul ăsta, să vedem dacă îmi ies.
Am citit și citesc articole tehnice și non tehnice din industrie din care am învățat multe. Cred că sunt o parte importantă din industrie aceste bloguri.
Mie mi se pare chiar mai subtila diferenta si dificil de identiicat. De exemplu o companie de produs din afara deschide o sucursala in Romania, eu as tinde sa cataloghez acea sucursala ca si cost center, nu profit center. Motivul: majoritatea firmelor nu vin in Romania ca sa isi mute profituri aici sau sa faca afaceri pe piata locala. Vin pentru forta de munca bine pregatita si relativ mai ieftina comparativ cu variantele de la ei.
De exemplu, Revolut daca ar deschide un birou aici, m-as astepta ca biroul de aici sa produca software si sa factureze ore la “firma mama”, cam atat. Conducerea business-ului ar ramane in afara, iar profiturile ar fi in mare parte la firma mama. Sigur, firma din Romania ar trebui sa faca profit, altfel ar avea probleme cu ANAF, dar in limita uzuala a firmelor de calibrul respectiv, undeva pe la 5-10%.
Alt exemplu: Arobs, firma de outsourcing, cu ceva produse, dar majoritar outsourcing, cu sediul principal in Romania, intrata la bursa cu succes anul trecut. Asta o vad ca pe un profit center, cel putin firma principala din Romania, chiar daca e firma de outsourcing. E clar ca ei tintesc profitul in tara, cu atat mai mult cu cat sunt listati la bursa.
Intr-adevar este subtil. Pentru o firma de outsourcing devs sunt profit center desigur, dar pentru clientul lor sunt mai mult ca sigur cost center.
Dar nu as pune in aceiasi galeata orice firma care deschide un birou local in RO tho.
Mai degraba, firmele la care software dev este profit center o sa il trateze ca atare across the world. Iar cele la care este cost center o sa-l trateze tot asa global.
Cele dintai, daca deschid un birou intr-o tara o fac pentru talentul local, nu ca obtin un cost mai mic cu forta de munca. De multe ori nu e un delta asa de mare intre ce plateste o firma din Europa in Romania sau Polonia sau Ucraina, vs ce plateste in Germania sau Franta sau UK. Nu vreau sa intru si in discutia asta tho’. Revolut, sau Amazon, sau Google, nu au deschis cost centers pe aici sau in EE, ci profit centers. Nah, selectia de proiecte e un factor diferentiator, dar aici sunt mult mai multi factori. Nici la Google in NYE sau Londra nu ai aceleasi proiecte ca in SV pana la urma. Progresia in cariera este si ea cumva mai limitata, dar si aici sunt mai multi factori care tin de ex si de marimea biroului si a proiectelor. Cei de la Adobe de ex au ceva VPs sau Principals locali pentru ca e un birou urias.
Otoh cum isi organizeaza partea financiar si legala e chiar ortogonal cu cum trateaza asta. E un “detaliu de implementare” mai degraba.
Foarte util articolul pentru cei la început de carieră, care se întreabă cam ce traiectorie și-ar dori să-și proiecteze. Mi-ar fi plăcut să fi citit așa ceva pe la începuturile mele, poate mă plimbam mai puțin prin companii de outsourcing.