ANAF online (Spațiul Privat Virtual )

Persoanele fizice din toată ţara îşi pot verifica electronic propria situaţie fiscală începând de luni, 15 decembrie, la trei luni după ce Spaţiul Privat Virtual a fost lansat şi a funcţionat ca proiect pilot pentru contribuabilii din Bucureşti şi Ilfov, a anunţat Ministerul Finanţelor. Românii îşi pot verifica electronic situaţia fiscală
(via /r/romania)

Field report: încercai, inrolarea se face asap provided că aveți o decizie de impunere la îndemână, că e nevoie de un număr de document – alternativ necesită prezentarea la ghișeu.

Se pot solicita următoarele 3 tipuri de documente:

  • Obligatii de plata: Situaţia obligaţiilor fiscale de plată neachitate la sfarsitul lunii anterioare
    Io mi-am tocmai plătit dările joia trecută, în mod dubios, aici impozitul pe venit era un pic mai mare și CAS-ul era un pic mai mic decât nota generată de la ghișeu.

  • Nota obligatiilor de plata: Cu aceasta nota va puteti prezenta la ghiseele trezoreriei pentru achitarea obligatiilor sau puteti folosi informatiile pentru a efectua plata prin mijloace de plata la distanta (online banking).
    A venit blank, poate pentru că am fost copil cuminte și nu mai am obligații neplătite pe 2014 – numa că nu se încumetă să declare asta, zice doar că ‘nu există informații’:

    Documentul solicitat de tip ‘Nota obligatiilor de plata’, pentru CNP ‘xxxx’ nu figureaza in evidentele ANAF la data generarii raportului, 2014-12-15 21:35:45. Raportul a produs mesajul:
    Nu exista informatii pt. CNP = xxxxx

  • D112Contrib – Informatii privind contributiile sociale conform datelor declarate de angajatori in declaratia D112.
    Nu mi-a furnizat nicio informație – dar având în vedere că apare datele declarate de angajatori – poate nu era nici cazul? Nu-mi dau seama dacă ar fi trebuit să-mi fi enumerat contribuțiile mele ca self-employed sau nimic, că n-am alt angajator.

2 Likes

Voiam să deschid un nou topic ș l-am găsit pe ăsta :smiley:

Mi-am făcut și eu ieri cont (ceva bătaie de cap…) și m-am crucit de cât de anti-user poate fi tot sistemul…

Pentru cine are probleme:

Mie îmi dă câte 2-5 erori până pot să generez un raport d-ăla. Și nici măcar nu sunt în timp real =))

1 Like

Sa revitalizez un pic subiectul: am incercat azi sa ma inregistrez in SPV ca firma. Evitam de ceva vreme ca stiam ca ma enervez pe prostia omeneasca si…am avut dreptate. Au ceva instructiuni intr-un PDF si intr-un video despre cum sa iti scrii numele in formular si la un moment dat “sa incarc o arhiva cu documente justificative”, ca dovada ca eu sunt reprezentantul firmei. Am zis ca e suficient un Certificat Constatator in care se spune in detaliu despre situatia firmei, plus o copie dupa CI. Primesc raspuns:

“In urma analizei solicitarii de inregistrare in SPV […] s-a constat ca lipsesc documente justificative, sau documentele justificative transmise nu sunt lizibile. Va rugam […] sa transmiteti o noua solicitare de inregistrare in SPV, avand grija sa incarcati toate documentele justificative prevazute in ordin si acestea sa fie lizibile.”

In ordin? Care? Ce documente? Un exemplu? Un link la “ordin”? Nimic, zici ca sunt batuti in cap. Lasa sa gaseasca contribuabilul informatiile alea sa ne dea de munca si maine, dupa a 4-a pauza de cafea.

Ca sa fie treaba mai hilara, incerc sa trimit iar, cu alte documente justificative si primesc eroare in formular:
“Aveți deja o cerere de înregistrare SPV pentru […]. Așteptați procesarea cererii existente, veți primi un email cu statusul acesteia.”

Pai doar ce am primit mailul. WTF?
ANAF, 2023

1 Like

forumularul se depune online in dosar cu sina la camera 5.
nu, nu glumesc. asa m-am inregistrat eu la spv. ce-i drept, acu multi ani. cred ca am fost printre cei norocosi.

Anul trecut tin minte ca am trimis act constitutiv, certificat de inregistrare si carte de identitate. Insa nu mai stiu daca am citit undeva sau am intrebat contabilul. Cert este ca a fost aprobat din prima incercare.

LEGE nr. 267 din 9 noiembrie 2021
“ Se interzice instituțiilor publice și organelor de specialitate ale administrației publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale.”

Actul constitutiv nu ar intra in categoria “emise de stat”, insa se afla deja la ANAF odata cu inregistrarea firmei. Iar daca il vor totusi, sa scrie explicit undeva.

Ideea este că ANAF-ul trebuie să vadă corelația dintre semnatura ta electronică cu faptul că ai dreptul de a efectua operațiuni în numele societății tale (că ești administrator sau împuternicit sau whatever).

Mă rog, oricine poate falsifica un act constitutiv sau orice alt document scanat, deci e oricum apă de ploaie din punct de vedere al autenticității. Dar pssst, bine că e așa și să zicem mersi că nu ne mai pun pe drumuri :slight_smile:

Sigur sunt si situatii mai complexe si dificil de dovedit de ANAF, ca de exemplu sa fii administrator dar nu si actionar. Dar pentru cazurile simple si clare toata informatia e la “ei”, la stat adica. Semnatura digitala ar trebui sa fie suficienta.

Semnătura digitală este suficientă DUPĂ ce s-a făcut link-ul dintre semnătura lui Alex Iordache și ALEX IORDACHE SRL. Până atunci, este doar o semnătură oarecare, pe numele unei persoane oarecare, poate fi o coincidență de nume.

Ce-i drept, în documentul de confirmare apare CNP-ul persoanei, dar nu mai țin minte dacă nu cumva tot tu îl treci pe ăla și DigiSign trebuie să te creadă pe cuvânt, o să verific.

Imi pare rau, gresesti. Se completeaza un formular acolo in care se solicita “legatura” dintre persoana X si firma Y si se incarca un fisier semnat digital. E treaba lor sa compare CNP-ul asociatilor firmei cu cel al solicitantului. Toate informatiile sunt la ei.

Nu e chiar asa rau,

In principal trebuie sa semnezi documentul de confirmare ANAF in Adobe si dupa sa ceri sa o semneze si cei care au emis semnatura ta digitala. (asta probabil fiindca nu ai user si parola, doar certificat) Dupa ce ai cererea dublu semnata incarci toate documentele cerute, inclusiv inca o cerere care trebuie depusa separat dar o sa ti-o depuna cei care proceseaza fisierele.

Mie mi-au aprobat cererea a doua zi, dar e imbarligat procesul cu documentul de confirmare.

Nu e destul ca o semnatura sa fie a ta sau a firmei, trebuie sa o autorizezi. La o firma poti avea atatea semnaturi cati angajati, in special la cele mari. Toate sunt pe X SRL, dar doar semnaturile autorizate vor functiona in SPV. Administratorul se poate schimba sau poate vrei sa ii dai acces secretarei.

1 Like

semnatura o iei pe baza de contract si act de identitate.

Am verificat, da, în documentul de confirmare DigiSign confirmă ca CNP-ul tău este legat cu semnătura, dar tot nu este 100% reliable, pentru că sunt diverse cazuri când ANAF nu poate corela persoana identificată de semnătură cu o societatea.

De exemplu, avem cazul din poză, în care nu ești corelat cu CNP-ul ci cu țara și data nașterii.

Sau, vrei să aibă contabilul tău acces în SPV, unde anume va găsi ANAF corelarea între contabil și societatea ta? Bănuiesc că trebuie să existe o împuternicire, dar este aia înregistrată în bazele lor de date dacă nu o înregistrezi tu? Nu știu, întreb.

Să nu fiu înțeles greșit, cum spuneam și mai sus, “dovezile” scanate sunt fix apă de ploie, doar discutăm de dragul discuției despre motivele care i-ar fi determinat pe cei de la ANAF să-ți ceara acele documente justificative. Eu aș fi fost îngrozit să fi fost în situația de a implementa varza aia.

Vezi ca documentul trebuie semnat de cei care emit semnatura, ei iti vor mai cere inca o data o confirmare a identitatii. Trebuie sa fie exact la fel numele ca in cartea de identitate altfel nu il semneaza.

Documentul ala de confirmare semnat digital nu a fost o problema, l-am obtinut imediat. Dar pe langa el mai e un pachet de “documente justificative”, si aici m-am impotmolit. Azi am primit raspuns la solicitarea trimisa vineri (mai jos) in care s-a spalat compartimentul “Reclamatii” pe maini ca nu e problema lor ca celalalt compartiment nu mi-a raspuns nici pana azi (alta sesizare, trimisa joi).

1 Like

Deznodamant: M-a sunat o doamna de la ei, i-am explicat situatia si m-a trimis la ghiseu. “Haideti totusi sa facem online, ca trebuie doar sa incarc alt document, daca m-ar lasa formularul”. “Aaaaa, pai, bineee, lasati ca va aprob asa”. Si s-a rezolvat.

3 Likes

path of least resistance :smiley:

1 Like