Avantaje / Dezavantaje contract colaborare (SRL) vs contract de angajat

Salut. Lucrez ca si QA Automation de peste 2 ani, si incerc sa aflu daca merita sa incerc infiintarea unui SRL pentru viitoare colaborari cu firme din Romania sau din afara tarii, cumva ca si alternativa la un contract standard de salariat.

Pentru o oferta de 12000 RON brut, ca si simplu salariat, platesc 35% CAS + CASS si raman cu aprox 7800 RON in mana (considerand ca beneficiez de scutirea de impozit)

In schimb, din ce am inteles, daca pentru aceeasi suma de bani, brut, inchei un contract de colaborare b2b, eu avand un SRL cu obiect de activitate principal sub codul CAEN 6201, se pune problema unui impozit pe venit de 3%, plus alte cheltuieli ( 5% la repartizarea dividentelor, plata contabilului (100-300 ron pe luna) + bataile de cap cu colectarea de facturi, chitante, decontari si probabil zeci de alte activitati de birocratie pe care inca nu le realizez).

Ca si concluzie, ce incerc sa aflu este daca, ca si SRL,sunt si alte cheltuieli substantiale pe care inca nu le am in seama. As dori sa compar cu cat raman per total la final de luna pentru acelasi salariu brut, in ambele variante. Din ce am observat dispar majoritatea beneficiilor pe care angajatorul le ofera in cazul in care mentionez o colaborare pe baza de SRL, iar multi tind sa retraga pana si zilele de concediu, cu alte cuvintele trebuie sa le platesc eu.
Pentru persoanele care au infiintat deja un SRL si se afla in situatia asta, ma puteti ajuta cu niste idei personale? Care sunt activitatile lunare pe care trebuie sa le faceti pentru firma? Care considerati ca sunt avantajele si dezavantajele cele mai importante pentru voi?

Birocratia nu e chiar atat de groaznica, in special daca iti faci semnatura electronica.

Posibil sa doresti sa te angajezi pe firma macar pe salariul minim pe economie, pentru a avea ‘vechime’, etc. Caz in care impozitul pe venit scade la 1%.

La plata dividendelor daca se depaseste plafonul se mai plateste CAS si la dividende.

1 Like

Am inteles. Eu am mai auzit niste povesti “horror” prin care cineva detinea un SRL nu platea CAS si CASS si a mentionat ca a ajuns la un moment dat la urgente dar nu prea s-au atins de el tocmai din motivul asta. Nu am sapat prea adanc acolo cu intrebari dar pare ceva destul de ingrijorator la capitolul acesta.

Din câte știu, în România pentru serviciile de urgență nu trebuie să fii asigurat, dar chiar și așa, să știi că nu ai asigurare medicală și să fii OK cu asta e… amuzant. :smiley:

1 Like

daca vrei asigurare de sanatate tre sa te si angajezi la firma, macar pe minimul pe economie.

La situatia ta concreta, cu un salariu minim pe economie, castigi maxim 2000 lei/luna. Cu ocazia impozitarii, mai dai vreo 200/lunar, mai exact 2676 lei CASS anual). La salariu mai mare, castigul e mai mic.

Acum pentru 1800 lei ai urmatoarele:

  • SSM - un curs de 40h si ceva de munca la inceput sa-ti faci dosarul + completare fisa anual, sau platesti un serviciu extern
  • contabil, facturi, pontaj - nu e mare lucru, dar stresant
  • uneori te mai cheama la fisc ca nu stiu ce nu au inteles in declaratii
  • poti avea vreun control, poti primi vreo amenda
  • legislatia se poate schimba
  • poate ca pensia e departe, dar cand se apropie realizezi ca nu prea ai facut bine

Daca in afara de salariu, nu mai aduci ceva venituri din alte activitati, ocazional sau nu, nu prea se merita.

1 Like

As adauga cateva aspecte legate de cheltuielile firmelor care de multe ori sunt tratate superficial la trecerea de la contract de munca la SRL sau PFA:

  • pe langa salariul brut, firma mai are o taxa de 2,25%
  • beneficii lunare, gen bonuri de masa, asigurare medicala privata, buget pentru sport, etc - difera de la firme la firme si adesea sunt scutite de unele taxe (la bonurile de masa se plateste doar impozit pe venit parca)
  • concedii de odihna si medicale platite. Daca patesti ceva grav ca si SRL/PFA adio venituri serioase.
  • traininguri si participari la conferinte, in functie de bugetul firmei. Pentru un contractor extern firmele nu platesc traininguri de dezvoltare profesionala.
  • posibile asigurari de viata sau alte asigurari mostenite de la headquarter

Or mai fi si altele, dar astea in general sunt cheltuielile principale cu un angajat pe langa salariu. Nu-s de neglijat, iar unei firme poate chiar sa-i convina sa treaca un angajat la SRL deoarece cheltuielile totale pot deveni chiar mai mici. Problema este ca tu ca prestator de servicii renunti la o siguranta pentru niste bani in plus, aici deja devine subiectiva alegerea in functie de prioritatile fiecaruia.

3 Likes

Si tu ce vrei sa afli de fapt, in special de pe un forum pe internet?
Sa-ti zica cineva contrariul la ce ai auzit, ca chiar daca nu platesti asigurarea de sanatate nu vei avea nici o problema la spitalizare? Nu e absurda intrebarea?

Daca vrei sa o iei o decizie de taxe, mi se pare absurd sa iei in calcul daca platesti asigurarea de sanatate.

Copiii asta…:man_facepalming:

Exista insa un adevar. In Romania, rahatul de birocratie imensa nu ne da flexibilitatea sa ne schimbam in functie de evolutia noastra. Incep ca PFA, daca am nevoie de un SRL, ma fac SRL, si etc.
Costurile si bataia de cap sunt suficient de mari pentru un one person show, cineva cu venituri medii, sa nu vrea sa faca nimic.

Dupa cum am mentionat la inceputul postarii, imi doresc doar sa ma decid, si cu ajutorul unor aspecte mentionate aici, daca per total renteaza d.p.d.v financiar sa fac pasul asta, in ciuda dezavantajelor si riscurilor la care ma expun.
Ce am spus putin mai jos despre povestea “horror” era doar un alt detaliu de luat in considerare si care ar merita discutat.

Personal simt ca pot risca 2-3 ani sa raman “neasigurat” in viitorul apropiat (desi pot opta pentru o asigurare la privat) din simplul fapt ca pot forta acum un venit mai mare, pana castig mai multa experienta in domeniu, urmand ca ma tarziu sa revin la contract de salariat cel mai probabil pe un salariu mai mic, dar pozitionat mai bine pe piata decat acum.

Eu stiam ca daca depasesti plafonul de 12 salarii si depui declaratia unica pentru plata CASS acest lucru iti confera calitatea asigurat in sistemul de stat.

După calculele mele eu plătesc taxe ca SRL undeva la 10% din încasări.
Ca angajat aș plăti undeva la 35-45%.

Ca SRL nu plătesc pensia totuși.

3 Likes

Daca dorinta de a-ti infiinta SRL a aparut la impulsul angajatorului si doar pentru asta o faci, nu o face. Doar el are de castigat.

La contabil de obicei se mai plateste extra pentru bilant 300/500/1000 lei (anual sau trimestrial in functie de cum vrei sa iei dividentele).

2 Likes

Nu este impulsul angajatorului. Este stric dorinta personala. Angajatorul curent nici macar nu este deschis spre contracte de colaborare cu SRL-uri.

Apropo,
Asigurarea medicala nu e un motiv bun, îți poți încheia asigurare medicala care să acopere zilele de muncă pierdute și plătește bine pe fiecare zi de spitalizare. Sume gen 1000 euro pe zi.
Ești asigurat cu CASS dacă scoți dividende.

Pensia iar nu e un motiv bun, pierzi 2% pe fiecare an pierdut și plătești mai mult cu salariul minim.

Dezavantajul major e că nu ești bancabil, nu iei prima casă, nu ai descoperit de cont, nu ai credite pentru mașină.
Dacă soția vrea să lucreaze și ai copii nu poți să îți iei concediu de maternitate. Nu poți cere cine știe ce pensie de urmaș dacă moare partenerul după 10 ani.

Faza e că acum dacă schimbi job-ul pe SRL găsești poziție la minim 4000 euro brut din care îți rămân 3500 în mână. Mai mult decât dublu.

Somajul iar nu e un motiv bun, există asigurări care te protejează și de faliment în anumite condiții. (Dacă nu găsești clienți din cauza unei decizii politice, dacă clientul nu respecta contractul)

Problema in timp e că nu vei primii acești bani ca și angajat dacă ar fi necesar să te angajezi. Poți să te extinzi prea mult și un salariu normal nu îți va mai acoperi necesarul dacă te-ai săturat de SRL.

O să ai și perioade moarte, o lună, două poți sa stai pe banca până semnezi contractul.

La SRL îți vor cere ISMS și asigurare de răspundere professionala clienții mari. Dacă n-ai bani de asta nu poți semna cu ei fără intermediari.

Dacă te scoate ceva din joc contractele au clauze care permit încetarea unilaterala, nu poți sta mai mult de câteva săptămâni fără să lucrezi că o să renunțe la tine clientul. Ești direct răspunzător cu factura clientului la AWS, dacă pierzi date, cod, dacă spui cumva ceva ce afectează reputația clientului (aici e foarte riscant cu PFA dacă n-ai asigurare, la SRL răspunzi în limita capitalului social dar chiar și așa ia ani insolvența)

Ca și QA pe PFA ar fi foarte riscant, tu vei fi primul luat la rost dacă se pierde un client major/mor oameni etc. Dar pe SRL nu e o problemă.

6 Likes

Pentru simulare te poti uita pe https://gestiunepfa.ro/optimizare-fiscala-pfa-sau-srl/

2 Likes

Citisem pe un grup pe FB, certificatele(semnatura) electronice is cu USB majoritatea, si nu prea is agreabile cu MAC? Citisem ca este o varianta si fara USB prin SMS doar ca nu stiu exact daca birocratia accepta sau/si sistemul de operare?

1 Like

Dar credca si daca nu depasesti 12 salarii minime se poate depunde declaratia unica cum ca optezi pt CASS (nu sunt 100% sigur), dar personal eu as opta, pentru ca pot aparea urgente.

exista si fara usb. eu am luat de la certsign. a durat putin. platesti, iti zice sa deschizi webcamul, vorbesti cu cineva, arati CI la camera, zambesti (nu stiu de ce…) si primesti instructiunile pe email.

procesul de semnare e tot simplu: urci un pdf in interfata lor (websign), alegi unde sa puna textul cu “digitally signed by”, confirmi si descarci fisierul semnat.

am ales varianta asta pentru ca nu aveam chef de surprize pe mac (sau sa nu pot semna daca n-am adaptor usb-a - usb-c :grinning:) si pentru ca nu era nevoie sa ma duc nicaieri.
singurul dezavantaj e ca esti limitat la numarul de documente semnate pe an, dar sunt 200 totusi.

nu ai treaba cu sms in procesul de semnare, te pun sa conectezi o aplicatie de 2fa (doar aici iti trimit sms). (amuzant e procesul de a conecta alta aplicatie: trebuie sa introduci un cod gresit de 5 ori si primesti un mail; dar asta o afli de la suport (care raspunde relativ repede), nu gasesti informatia asta altfel).

2 Likes

Dacă vrei să îți iei tot concediul o dată, da, e o problemă.
Dacă îți iei câte o săptămână pe lună de 2-3 ori pe an s-ar putea să poți fi plătit și pentru zilele astea.

Am intalnit si eu o situatie de genul asta la interviu. Ce nu inteleg unii din angajatorii e ca PFA\Micro nu e o ocazie in care ei ar trebui sa incerce sa negocieze in jos salariul. Mi se pare mizerabil.

Daca tu, ca angajator, stii ca salariul brut total fair e X, si daca e OK pentru tine si PFA\Micro atunci da-i omului X, iti va fi poate recunoscator. Tu oricum nu pierzi nimic.
Folosit cu cap, PFA\Micro e o ocazie excelenta sa dai un salariu peste medie.
Dar unii angajatori sunt lacomi si vor sa castige in conditiile in care oricum PFA\Micro pentru angajat are totusi niste lucruri foarte importante in minus.

Pentru mine e un red flag angajatorii care incearca asta. Arata modul lor de gandire. Ma intreb, daca m-as fi angajat la ei, cum ar fi fost cu alte lucruri?

2 Likes