Contabilitate & Fiscalitate Upwork

Salut!
Imi cer scuze in primul rand daca am postat in aria gresita.

Stiu ca subiectul a mai fost abordat dar cele mai relevante postari pe tema asta sunt de prin 2017-2018 iar la cum se schimba legile si codul fiscal pe la noi nu stiu daca informatiile mai sunt de actualitate.
As avea cateva intrebari pentru cei care lucreaza pe Upwork si cunosc fluxul de lucru.

Doresc sa incep sa lucrez pe platforma si pentru asta vreau sa imi infiintez un SRL(stiu ca e mai usor de infiintat PFA pentru cazul acesta dar eu am nevoie de SRL).

Pe partea de contabilitate & fiscalitate am doua nelamuriri:

Firma fiind noua si neplatitoarea de TVA realizeaza servicii online catre societati din UE. Este nevoie de cod de TVA pentru aceste servicii? Daca da, codul de TVA primit este valabil si pentru achizitiile de bunuri si servicii din UE?

Upwork imi factureaza comision + TVA pentru fiecare serviciu prestat si are cod de inregistrare EU528002406 exista vreo obligatie fiscala pentru mine ca societate romaneasca neplatitoare de TVA referitor la acest TVA? Contabilul imi zice ca nu poate sa gaseasca firma in sistemul VIES si nu are cum sa depuna declaratia pentru TVA.

Multumesc mult!

Da.

Cred ca nu, aici e bine sa ceri si alte opinii.

Pai daca esti neplatitor de TVA, esti neplatitor de TVA. Punct.

Ce trebuie sa faci e sa raportezi lunar cu declaratia 400.

O firma nu e mult mai greu de infiintat decat o PFA. E mult mai greu de inchis, insa.

1 Like

@compphys multumesc in primul rand pentru raspuns!

Practic va trebui sa imi introduc codul de TVA intracomunitar pe platforma.
Asta inseamna ca facturile care le emite Upwork in numele meu vor avea codul meu intracomunitar pe ele.
Totodata pe pagina Upwork referitor la TVA (https://support.upwork.com/hc/en-us/articles/211061278--Value-Added-Tax-VAT-#eu-exempt) apare urmatoarea nota:

When a freelancer submits a valid, EU formatted VAT number to Upwork we don’t charge VAT. In these cases, the VAT may still be due but would be “reverse charged” to the freelancer. In other words, these freelancers will have to personally report any VAT that is due for Upwork’s services.

Deci in momentul in care adaug codul intracomunitar Upwork nu mai factureaza TVA-ul. Intrebarea este unde se plateste TVA-ul in cazul asta?

Il platesti in Romania. Valoarea exacta va fi calculata de catre contabil dupa formula Valoare factura + 19% si il platesti (pana) pe data de 25 ale lunii urmatoare (tva-ul pe octombrie se plateste in noiembrie)

Inteleg, insa contabilul zicea ca nu il poate plati. Codul celor de la Upwork nefiind un cod valid VIES nu il poate identifica pe pagina http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=ro
Habar nu am cum trebuie sa decurga completarea declaratiei pentru TVA…

Multumesc!

Salut,

O firma la infiintare este neplatitoare de TVA.
Tu nu ai treaba cu platitor/neplatitor de TVA. Stiu ca e ciudat, dar tu ai nevoie doar de un cod VIES de la ANAF pentru putea cumpara servicii din UE. Tu practic asta faci aici, cumperi un serviciu de la Upwork, nu ii dai lui TVA-ul folosind acel cod, ci il platesti statului roman.
Asta nu inseamna ca trebuie sa aplici sa devii platitor de TVA. Acolo e alta buba mare si nu te va afecta si iti doresti sa nu treci la platitor de TVA, pentru ca acolo se intensifica controale, trebuie sa-ti recuperezi TVA de la stat etc.

Tu nu facturezi Upwork, ci clientul. Upwork ramane un intermediar prestator de servicii catre tine. Iti aduce clientul si apoi iti spune, boss te costa atat. Apoi tu ca firma dai factura clientului si il platesti pe Upwork.

Nu te uita ca iti genereaza Upwork invoices, nu sunt folositoare.

  1. Ce trebuie sa faci tu este sa creezi o factura catre client in softul tau de generare facturi sau excel, ce vrei tu, o trimiti clientului si ii spui ca este doar protocol, de forma pe care contabilul o inregistreaza ca o factura normala, asa cum facturezi si unui client din RO sau US, fara TVA sau VIES.

  2. Iti introduci codul VIES in setarile contului Upwork, iar apoi cand termini un job, Upwork iti va trimite tie o factura fara TVA, cu codul tau VIES mentionat. Contabilul ia aceasta factura, calculeaza TVA (ca si cum ar fi pe factura) si iti face un ordin de plata cu suma rezultata, pe care o vei plati statului roman, asa cum platesti si impozitul, dar e lunar.

Eu asa am lucrat cu contabila pe Upwork, daca nu intelege contabilul tau, te pot pune in legatura cu ea sa-ti explice.

Ca sa-ti spun si cum asta are sens in contabilitate.
Facturat $100, Upwork cere $10 ca intermediar, din care la acei $10 se adauga TVA $1,9 pentru RO, in contul tau ajung $90 minus withdraw fees, sa zicem $85. Apoi cheltuiala ta cu TVA, $83,1 iti intra in cont.

3 Likes

Salut si multumesc mult de raspuns.

Am facut vineri o vizita la ANAF asistenta contribuabili.
Si am ramas asa:
Fac firma, aplic pentru cod intracomunitar de TVA folosesc declaratia 390 pentru operatiunile intracomunitare iar TVA-ul il calculez si il declar pe 301.

Pe langa asta mi s-a spus sa inregistrez direct facturile de pe upwork in contabilitate.
I-am explicat ca factura nu contine Serie si Nr consecutiv si alte date care apar de regula pe facturile “romanesti” si a zis ca nu e o problema.

2 Likes

Salut,

Da e ok ce ti-a spus ANAF-ul. Primul pas e sa deschizi firma si vei avea un CUI ( mai simplu cum acum te identifici cu un CNP ca si persoana fizica te vei identifica cu acest CUI ca si persoana juridica ) dar care nu ne ajuta cu nimic deocamdata pentru Upwork - nefind inregistrat in VIES. Te duci la ANAF-ul de care sector apartii si faci cererea pentru cod de TVA intracomunitar - e bine sa intrebi inainte ce acte ei nevoie la dosar - dureaza cam doua saptamani pana primesti codul - si gata poti anunta la Upwork ca esti inregistrat in VIES.
Bafta !

Cum se inregistreaza in contabilitate comisionul de incasare a sumei de pe upwork in contul bancar?

Upwork generează automat facturi pentru el de la ei spre tine.

Nu se genereaza facturi pentru comisionul de withdraw.
Comisionul il inregistreaza contabila ca si comision/taxe bancare.