Despre Curriculum Vitae (CV) - Câteva idei din câmpul muncii

În ultima lună am avut la practică doi studenţi (@bogdan.b19c şi @patricia.atieyeh).
Experienţa a fost una foarte plăcută, atât pentru mine şi (risc a presupune) cât şi pentru ei. :slight_smile:

În urma selecţiei lor dintre 20 de studenţi am avut ocazia să văd CV-uri, neCV-uri, WC-uri etc. :smiley:
Acum la sfârşitul perioadei de practică, am compilat o listă de observaţii (ca să-şi refacă cei doi CV-urile), bazate pe greşeli care s-au tot repetat în cadrul celor 20 CV-uri, listă care poate e utilă şi altora:

  1. În general, de evitat EuroPass în industrie, din mai multe motive (mai mult sau mai puţin raţionale)
  • unul custom dă bine la cei care în general citesc CV-uri, căci de aici mulţi trag concluzia că eşti o persoană creativă şi alte chestii subiective (din punctul meu de vedere)
  • motivul real pentru care cred că e mai ok unul custom este că poţi să livrezi mai eficient informaţia şi să ieşi mai tare în evidenţă (despre asta jos mai pe larg)
  1. E bine de introdus cât mai multă informaţie posibilă (multe chestii foarte relevante le-am aflat doar din interview-uri şi nu erau trecute deloc în CV, pentru că nu au realizat cât de relavante sunt de fapt)
  • ca idee, cât mai multe detalii cu tot ce vine cuiva în cap că a făcut/lucrat şi este relevant, dar
  • cu cât ai mai multă informaţie, cu atât trebuie să ai mai multă grijă cum o structurezi şi evidenţiezi
    (în punctele de mai jos, mai multe despre asta)
  1. Foarte importantă este o evidenţiere structurată ierarhic a acestor idei la nivel de subsection
  • a) lucrurile de mare importanţă fie apară cât mai sus în subsections, font mai mare, bold etc.
    (mai ales, dar nu limitat la, buzzwords)
  • astfel te asiguri că detaliile importante, chiar depăşesc bariera dintre ochi şi creier
  • deseori managerii sunt stresaţi şi ca urmare neatenţi + citesc ca din avion CV-urile şi fiecare trebuie să se asigure că livrează informaţia ca la botu’ calului
  • b) celelalte detalii mai puţin importante ar trebui puse mai puţin evidenţiat
  • în ideea să nu copleşeşti cititorul cu volumul de detalii
  • în acelaşi timp îi dai şansa cititorului, să afle mai multe despre un punct care arde pentru el
  1. La fel de importantă este şi o ierarhie macro clar definită (gen EuroPass, dar ceva mai personalizat)
  • evitat amestecul de detalii necorelate între ele
  • ierarhia să fie evidenţiată prin elementele vizuale (cum am scris sus), cu care să fie în armonie
  • în general am observat că se obişnuieşte ca educaţia să ocupe prima rubrică după sumar, dar cred că este ceva specific pieţei românesti unde lumea se uita mai mult pentru scutirea de impozit (pentru care între timp nu mai contează facultatea absolvită, deci nu mai are atâta relevanţă)
  1. Să prezinte o amprentă personală din punct de vedere al culorilor/fonturilor/alte chestii de aspect
  • să se observe clar că l-ai făcut de la 0 şi că nu ai luat un şablon pe care l-ai umplut
  • pe cât posibil mai interesant, diversificat, atât ca structură-ierarhie, conţinut cât şi ca şi aspect
    => marfa împachetată bine se vinde mai bine, iar - deseori - cei care citesc CV-urile au înclinaţii bişniţăreşti mai pronuţate decât executanţii din domeniu :slight_smile:
  1. Ca idee de evitaţ oricând o exprimare informală (gen emoticons etc.) sau prescurtări
  • problema e că primii care văd CV-urile deseori sunt persoane care - în general - nu-s aşa informale ca oamenii tehnici (încă există firme la care trebuie venit la cămasă obligatoriu)
  • de aici următorul sfat general-valabil: când compui un CV ar fi bine să te pui şi în locul unui HR-ist şi să ieşi puţin din sfera doar a unui om tehnic :slight_smile:
  1. Menţinut mereu up-to-date CV-ul utilizând LinkedIn sau un document pe cloud
  • dacă te pui să scrii după 3-4 luni un CV, vei uita multe detalii care ar putea fi utile
  • mai bine: cum lucrezi pe un anumit punct, cum îl treci pe LinkedIn sau cloud (fiind facil acesibil de oriunde; LinkedIn oferă şi posibilitatea de a genera un CV… deşi nu cel mai estetic)
  1. Pentru a avea un punct de pornire
  • cel mai bine fiecare se inspiră din mai multe CV-uri bune existente, de la oameni cu experienţă
  • din toate aceste CV-uri, se pot lua atât idei în legătură cu conţinutul (respectiv cum să-l structurezi), cât şi cu aspectul/design-ul
  • combinând mai multe idei, care provin de la mai multe CV-uri (bune), va rezulta un CV original şi unic, care va fi apreciat de angajatori ca unul facut de la zero

Ideile enumerate mai sus reflectă strict opinia mea, de aceea rog a primi feedback de oricare natură (preferabil uşor cizeat :wink: ).


EDIT:

Am modificat titlul, deoarece nu se poate da search doar după “CV”, că e prea scurt. :slight_smile:

11 Likes