Ghid infiintare SRL

Stiu ca exista mai multe topic-uri cu titluri oarecum asemanatoare, dar nicaieri nu am gasit concret si condensat recomandari pt freelancerii care pana acum au lucrat pe PFA iar acum trebuie sa treaca pe SRL: ce fel de SRL, platitor sau nu de TVA, coduri CAEN de evitat, etc

Inclusiv aplicatii gen Startco par sa se ocupe strict de birocratie, dar nu si de consultanta (gresesc?)
Contabila mea (care s-a ocupat de PFA pana acum) este OK, insa mi-a spus ca ea nu se ocupa de infiintari de firme, doar de contabilitate: sa revin la ea cand am firma :slight_smile:

Contextul meu:

  • in 2024 voi factura lunar catre un singur client din UK
  • venitul anual va fi intre 75.000 si 95.000 euro

Din ce am spicuit din diverse surse, inclusiv din acest forum:

  1. Cel mai rentabil este sa infiintez un SRL cu 1 angajat, aka microintreprindere
    • eu voi fi angajat cu salariul minim (nu ma intereseaza pensia de la stat)
    • profitul il voi scoate trimestrial din firma prin dividende
  2. Sa EVIT codurile CAEN pt consultanta si management (ex. 6202, 6203)
    • am de gand sa adaug doar 6201 si 6209
    • exista vreun avantaj/risc sa adaug multe alte coduri CAEN?
  3. Sa incep deocamdata ca neplatitor de TVA insa probabil voi trece la platitor de TVA pana la sfarsitul anului din cauza ca trec de pargul de 300.000 pe an
    • as incepe ca naplatitor pt ca ma gandesc ca e putin mai simplu dpdv birocratic; ar trebui sa incep direct ca platitor, daca tot stiu ca voi depasi?

Este ceva incorect/incomplet in informatiile de mai sus?
Ar mai fi alte aspecte care sa ajute la optimizarea financiara? Iar cand zic optimizare ma gandesc strict la chestii legale, nu chestii din zona contabilitatii “gri” :wink:

1 Like
  1. Corect
  2. Conteaza mai mult ce scrii pe factura. Eu le am pe toate pentru ca mai facturez si alte tipuri de servicii (magazine online, organizari evenimente) si a fost mai simplu sa le pun din prima pe toate decat sa adaug dupa. Daca as face alt SRL as face probabil la fel. Trebuie doar sa fii atent in caz ca facturezi ceva pe vreun cod care are nevoie de vreo autorizatie speciala, atat. Dar vorbeste tot cu un contabil ca sa fii sigur. Expertmind mi-a oferit consultanta pe infiintari si ii pot recomanda, pe contabilitate sunt ceva mai scumpi si folosesc Keez.
  3. Tot contabilul te poate ajuta. Eu as incepe ca neplatitor. Depinde de unde e si beneficiarul, in caz ca e din UE si il ajuta sau il incurca in vreun fel poate vrei sa tii cont si de asta. Sau daca ai tu de achizitionat ceva la care sa deduci TVA te poate ajuta pe tine, dar implica birocratie si costuri suplimentare.

@StelianTrandafir cred ca ar putea sa dea vreun sfat ceva mai pertinent.

1 Like
  1. Nu stiu cu UK, dar in UE nu poti factura daca nu ai cod de TVA din ce stiu eu. Asa ca trebuie facut de la inceput. Intreaba contabilul despre asta. La PFA n-ai avut?

Keez e ok pentru ce vrei, iti si infiinteaza SRL-ul contra cost dar il poti face si tu destul de simplu sau te duci la ceva firma de consultanta/avocat langa ONRC-ul din orasul tau.

Singurul SRL care merita pentru noi e microintreprinderea si administrator angajat cu contract de mandat.

La punctul 2 citeste bine contractul si pune-i sa inlocuieasca fiecare cuvant de consulting cu development/engineering etc… As evita si codurile care bat la ochi.

La punctul 3 vei incepe ca neplatitor de TVA, e mai bine fiindca va fi mai ieftin la contabilitate. Iti trebuie un cod de TVA intracomunitar (VIES) oricum, dar nu o sa il folosesti cu UK. (e o simpla cerere la ANAF)
Poti jongla putin cu primul an, daca deschizi din februarie SRL-ul si iti iei liber de craciun, concediu de vara si facturezi mai putin decat limita, plus timesheet-ul il decalezi cat de mult posibil stai ca si neplatitor si anul viitor.
Daca esti din start platitor ti-ar trebui ceva la care ar trebui sa platesti TVA (ai facturile la contabilitate) ca sa o poti deduce. La UK nu ai deloc TVA.
Aici poti avea planuri precum masina pe firma cu TVA dedus, dar vei avea un control cand vei dori sa iei masina.

Eu nu m-as aventura prea mult spre SRL, sigur vor creste taxele mult in urmatorii ani ca sa ajunga aproape de nivelul de CIM si nu va mai fi rentabil. Asta daca nu ai mai multi clienti, ceva venituri pe langa, chirie, dividende si venituri din actiuni.

Grija la banca, alege ceva banca care iti permite sa platesti din cont de EURO → EURO fara comisioane la procent. Unicredit e decent.

2 Likes

Lui ii trebuie o personalitate juridica, si la momentul asta cel mai convenabil este micro. Legile se schimba des (prea des si din scurt) si trebuie sa reactionezi, dar n-ai alta solutie.

depinde de context si de preferinte, nu e chiar universal valabila.
si eu prefer tot micro (mai ales daca lucreaza cu extern),
dar fiind servicii (deci nu materie prima sau stocuri spre vanzare) nu prea ai cum sa scazi baza impozabila.
dividendele alea au si ele impozit si alte cele asociate si duc totatul spre procente similare cu un pfa.

on-topic:
e o diferenta intre caenurile din actul constitutiv si cele autorizare pentru activitate.
ca sa prestezi pe un caen el trebuie sa existe in act si sa fie autorizat.
adaugarea in actul constitutiv se face putin mai complicat, motiv pentru care poate fi o idee buna sa adaugi acolo mai multe optiuni de la inceput.
autorizarea unui caen se face oarecum mai simplu (inclusiv online, dar am impresia ca acum si prima parte se poate tot online).

  1. Ca idee:

Multumesc tuturor pentru raspunsuri!

O intrebare referitor la banca: pana acum am folosit Wise.
Am avut deschis un cont Wise direct pe PFA, nici nu am avut cont romanesc (pt PFA).
Imi convenea pt ca eram platit in GBP in cont iar comisionanele si cursul valutar sunt f OK cu Wise.

Nu as putea face la fel pt firma?
De exemplu sa pastrez banii acolo si sa ii transfer trimestrial intr-un cont personal (RON sau EUR) cand scot dividendele.

Sau aveti alte recomandari?

Eu m-am uitat la Wise si comisioanele pe business mi s-au parut prea mari la sumele mele… Acum sunt inregistrati in Estonia in UE.

In general banca e identitatea juridica reala a unui SRL, ar trebui sa poti sa vorbesti fizic cu cineva daca ai vreo problema. Trebuie sa faci plati lunar catre trezorerie pentru salarii, poti plati la trezorierie cu Wise ? Ti-ar mai trebui inca o banca sau un serviciu intermediar.

O alta intrebare:
Din unele surse gasite pe net, o microintreprindere poate sa NU aiba angajati dar are “încheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, în cazul în care remunerația acestora este cel puțin la nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată”.

Stiti din experienta proprie daca este asa?
Daca da, as opta pentru contract de mandat in locul angajarii.
Chiar daca taxele sunt aceleasi, as iesi de sub jurisdictia ITM-ului si nu mai am nevoie de medicina muncii, protectia muncii, etc etc. Corect?

Da, am folosit contract de mandat timp de un an.
Grija doar cu salariul, trebuie actualizat din cand in cand.

Este corect. Faci un contract tu cu tine ca o sa administrezi firma ta pentru niste bani. :slight_smile:

partea asta e incorecta.
prestezi munca, deci e nevoie de ssm.

Ai avut nevoie de SSM (protectia muncii)?
De ce nu ai continuat cu contract de mandat?

Da, conform legii ai obligatia sa te autoinstruiesti, dar nu te verifica/intreaba nimeni. Daca vrei sa ai un document ca te-ai instruit fa un curs de 40 de ore, e util si daca vrei sa iti faci propriile hartii daca vei angaja pe cineva. (practic iti da cineva niste pdf-uri cu instructiuni pentru a completa fisele corect, dar tu cu contract de mandat nu trebuie sa faci asta)

Fiindca nu mai am contracte pe SRL de o perioada si a trecut pe profit si l-am inchis.

e putin mai complicat de atat.
de ceve vreme cursurile sunt de 80 de ore.

si cu asta acoperi doar o parte din ce iti trebuie.
inainte de instruirile alea (unde e discutabil daca ti le poti face tu tie) trebuie sa ai niste evaluari ale riscurilor in urma carora sa faci instruirea, iar alea se fac de un om cu alta calificare (parca minim 280 de ore - invatamant postuniversitar).

si mai e partea de medicina a muncii care poate fi facuta doar de medic.
mai e si partea de incendiu cu alta calificare.
si tot asa.

nu e rau sa faci un curs (ba chiar recomand), dar asta nu rezolva / inlocuieste problema.

edit:

  • in caz de problema grava in domeniul asta lucrurile pot ajunge in penal (pentru neluarea masurilor de ssm)
  • exista si avantajul ca fiind propriul tau angajat iti poti decide programul de munca, deci probabilitatea sa se intample ceva in timpul programului e mica (la fel si cea de a se indrepta angajatul impotriva ta).

SRL e opțiunea numărul unu pe moment. Da, se anunță schimbări, dar până atunci mai e ceva timp și nu o fi sa pleci capul înainte să scoată sabia din teacă

Eu îți sugerez sa optezi pt TVA din prima. Birocrația suplimentara e puțină și oricum e treaba contabilei. Te avantajează la achiziții, că poți să cumperi pe firma tot felul de chestii care practic pe tine te costa in condițiile astea cu 19% mai puțin. In plus sumele respective sunt echivalentul a bani scoși din firma fara sa plătești impozit. Singurul dezavantaj este daca e sa ai clienți români neplătitori de TVA pt care nu vei mai fi așa de atractiv. Dar ziceai că nu e cazul.

E adevărat că pt a recupera TVA -ul platit, va trebui sa depui cereri de rambursare de TVA, ceea ce poate fi mai birocratic. Dar mai poți din când în când și să găsești un client local pe care îl facturezi cu TVA și atunci, prin deducere, îl recuperezi

Salut. Pun și eu o întrebare in acest topic.
Pentru clienții non-UE nu se achită TVA - asta e clar.

Dar pentru clienții din UE, se achită TVA? (considerând ca eu sunt plătitor de TVA). Mulțumesc!

Atata timp cat clientul e si el platitor de TVA se factureaza cu taxare inversa (adica facturezi fara TVA si nu ai de achitat TVA).

Daca e PF, adaugi TVA cat e la el in tara.
Daca e PJ si are codul de TVA in VIES, nu.
…asta pe scurt :smiley: