Pe mine mă uimește de fiecare dată când aud chestii de genul „nu e voie”. Înțeleg conceptul de securitate internă și dorința de a limita accesul angajaților astfel încât să nu poată instala mai nimic, dar când e vorba de unelte ce pot îmbunătăți multe aspecte ale muncii este clar că s-a mers un pic prea departe.
Știu că există unele firme ce au administratori de sistem ce pur și simplu interzic execuția aplicațiilor ce nu sunt aprobate (de obicei, aceste aplicații sunt extrem de limitate: editor, browser și client de ftp).
Despre firmele ce impun un editor sau altul nu mai zic…
Nu e cazul sa dramatizam. Exista peste tot o reteta dupa care se face treaba. Acea reteta, a fost testata de timp, acceptata de echipa, iar experienta a demonstrat ca a fonctionat pana acum asa cum trebuie. Niciun sistem care functioneaza, nu se va schimba. Si inca mai merge.
A face TDD nu e chiar asa de simplu. Ai nevoie de multe chestii instalate. Ai nevoie sa controlezi modul de executie pe serverul de dezvoltare. Ai nevoie sa poti tu sa dai comenzi pe acel server. Ai nevoie ca acolo sa poti instala diverse chestii. Apoi ai nevoie de un client ssl sa te conectezi la respectivul server.
Mai presus de toate, ai nevoie sa inteleaga lumea ca ce vrei sa faci, e bine si ajuta. Iar in conditiile in care s-a muncit intr-un fel timp indelungat, iar respectivul mod de lucru a dat rezultate, de ce ar dori cineva sa schimbe orice dintr-un sistem functional?
Poate intr-o buna zi, o sa fie necesara implementarea modului de lucru agil. Poate intr-o zi, o sa fie necesar TDD-ul. Dar inainte de a arata cu degetul acasa, observ ca in industrie nu toata lumea face TDD. E clar ca sunt mari beneficii, dar chiar nu e ceva unanim acceptat. Cata vreme asa stau lucrurile, utilizam ce stim si ce avem .Iar asta nu e in mod necesar un lucru rau. Pentru simplul motiv ca merge.
Pe de alta parte schimbarea unui mod d e lucru, nu e ceva simplu de facut. E vorba de multe proiecte, multi oameni care trebuie sa inteleaga ca exista si alt mod de gandire. Ca respectivul mod de gandire merita luat in seama… Schimbarile astea, intr-o corporatie, se intampla in urma unei revolutii, pentru ca nimeni nu-si asuma un potential esec pe o idee care ar aduce un avantaj greu de cuantificat, dar care presupune costuri concrete… inclusiv in training, la un moment dat. Fara sa luam in calcul inertia oamenilor, confortul lucrului facut intr-un fel cunoscut si verificat, care dintr-odata ar disparea…
Of Doamne. Cateodata cred ca nu ne vom mai face bine.
Mi se pare extrem de daunatoare o astfel de atitudine deoarece ea nu duce la formarea unor produse care sa treaca testul timpului, si cu siguranta nu e o atitudine de profesionist.
Noi ITstii suferim de o lipsa de profesionalism cum rar am mai intalnit. De ce spun asta? Pai cam oricine citeste cateva tutoriale pe internet e gata junior developer. Dupa cativa ani (de obicei unul sau doi) se declara senior din motive de trecut timpul. E debordanta usurinta cu care se intampla lucrurile astea, si din pacate peste tot in lume e asa in IT.
Da, e ok pentru client sa ii livrezi ceva in cateva ore / zile. Sa luam de exemplu un site al firmei QWERTY SRL.
Firma NOOBIES il face cu 3 pagini statice, html + css, il urca cu FTP pe un server, taie factura, incaseaza banii. Reteta a mers pana acum cu 50 clienti, asa ca o folosesc in continuare, desi pe piata au aparut CMSurile de vreo 2-3 ani.
Peste o jumatate de an clientul doreste inca 2 pagini statice, plus un formular de contact. NOOBIES declara un pret prohibitiv sau refuza din start. QWERTY cauta pe cineva mai bun, si da peste GIVEME5 SRL care se ofera sa ii instaleze un Drupal si sa mute totul acolo. Clientul, fericit ca a gasit pe cineva competent, iarasi “decarteaza”.
Peste un an se trezeste ca vrea sa vanda chestii pe net si Drupalul e ucigator la performanta. Asadar trebuie tot mutat in Magento (alegeti voi ceva aici). Cauta din nou pe altcineva, pentru ca GIVEME5 se pricep doar la Drupal si Joomla si niscaiva Wordpress, dar nu au curaj sa se atinga de magazine. Sau au, dar iese un mare mess si dupa o luna de munca clientul nu e multumit.