Optimizare ttfb

Salut. Poate cineva care se pricepe bine pe wordpress sa imi optimizeze viteaza la un site de prezentare, page speed de la google imi arata TBT mare la pagina mea cea mai importanta din site si anume:

https://www.viotur.ro/transport-persoane-romania-germania/

Vezi cum măsori. Ai TTFB bun în Europa și prost în US:


Pe lângă asta, te-aș ruga să nu mai deschizi câte un subiect pentru fiecare problemă pe care o ai. Pune un anunț pe #marketplace (eventual poți specifica și că anunțul este disponibil oricând) ; dacă sunt oameni interesați să te ajute, te vor contacta. Nu de alta, dar mai mulți membri ai forumului au sugerat că faci spam. Și nu faci spam, nu-i așa? :slight_smile:

Site-ul dvs nu se misca rau pt persoanele care aleg sa mearga cu autocarul prin Europa. Ce vad eu ca un user normal, este ca poate ai un carusel care ma deranjeaza vizual (pe mine, ca se misca prea mult), este nevoie sa scrollez ceva pana sa caut pe unde circulati etc. Dar poate asta tine de structura.

Pe Google zice ca acest lucru nu prea conteaza
TTFB is not a Core Web Vitals metric, so it’s not absolutely necessary that sites meet the “good” TTFB threshold, provided that it doesn’t impede their ability to score well on the metrics that matter.

Eu nu va recomand sa optimizati doar Google, e mult mai rentabil sa folositi Facebook/Youtube pentru marketing in Romania. Costa ceva, dar probabil ca o sa vina mult mai multi clienti.

Plus site-ul sa fie rapid si usor pe telefon, e cel mai important criteriu, mai nimeni atehnic nu mai foloseste calculatoare/desktop decat cand e obligat/la munca.

Imaginează-ți că ești în oraș cu un prieten și ajungeți să vă contraziceți pe tema: “mănâncă melcul ananas, da sau nu?”. Faci ce știi mai bine, deschizi google și îi ceri să-ți spună dacă mănâncă melcul ananas sau are rețineri. Google îți găsește câteva rezultate și titlul unei pagini pare să-ți răspundă la întrebare. Fiind în stradă cu o conexiune la internet nu foarte puternică, intri în acel rezultat și te uiți lung până se afișează site-ul. Iar atunci când pare că în sfârșit s-a încărcat apeși pe un buton și, într-o fracțiune de secundă, chiar când atingeai ecranul, a mai apărut un element deasupra butonului pe care intenționai să apeși. Acel click/touch te duce în altă parte decât voiai tu.

Se poate întâmpla asta dacă site-ul nu este optimizat corect. Iar dacă nu ai prea multe cunoștințe despre site-uri, în general, ai putea fi tentat să-ți pui întrebarea “Hei, google, de ce mi-ai dat în rezultate site-ul ăla care se încarcă greu, în care până și butoanele fug ?”.

Optimizarea codului sursă ar trebui luată în considerare mai mult. Dacă exemplul de mai sus e mai mult comic decât serios, gândește-te că ai putea fi într-o situație deloc amuzantă, critică, în care ai nevoie ca google să te ajute, de exemplu, cu ceva informații despre prospectul unui medicament.

Este unul din motivele pentru care motoarele de căutare pun un anumit preț pe optimizarea site-ului (a codului sursă, front end și back end, o tehnică seo on site).

Gândește-te la algoritmul unui motor de căutare ca la un tree (copac) cu mai multe ramuri, fiecare ramură ocupându-se de eficiența anumitei tehnici de optimizare pe care ai luat-o în considerare sau nu. Fiecare tehnică de optimizare are un punctaj minim/maxim care, în final, va contribui la cât de bine să fie poziționat site-ul tău în motorul de căutare.

Iei în considerare optimizarea codului sursă ? Și motoarele de căutare te vor lua pe tine.

Cred că tu îmi spuneai într-un alt subiect (reproduc) “oh, nu, cunosc site-uri care sunt foarte puțin optimizate când vine vorba de codul sursă și, totuși, sunt poziționate foarte bine”.

Da. Se întâmplă asta pentru că acele site-uri au punctaje mari pentru alte ramuri/tehnici seo. Dar asta nu înseamnă că optimizarea codului sursă nu te ajută. Am vorbit despre acel tree mai sus.

Dar, da, cumva motoarele de căutare nu pun un preț atât de mare (punctaj mare) pe calitatea codului sursă. Nu atât cât ar trebui. Asta pentru că nici proprietarii de site-uri nu-și dau interesul pentru codul sursă. Iar motoarele de căutare știu asta.

Câteva motive pentru care proprietarii de site-uri nu sunt interesați prea mult de calitatea codului sursă:

  1. Funcționează și așa (greu, dar funcționează).
  2. Nu sunt site-uri create de ei (folosesc cms-uri și teme pe care le iau de-a gata).
  3. La ei (!) se încarcă repede (testarea fiind făcută cu ultimul răcnet de dispozitiv și o conexiune la internet suficient de puternică încât nici să nu se gândească că ar putea fi vreo problemă).

În altă ordine de idei, atunci când îți optimizezi codul sursă, o faci mai mult pentru tine și pentru afacerea ta, nu neapărat pentru google sau pentru oricare alt motor de căutare. Deci, cel puțin teoretic, ar trebui să nu te concentrezi prea mult pe ideea “google zice să-mi optimizez site-ul, fie, hai că o fac”. Ar trebui în realitate să te gândești la utilizatorii tăi (clienții tăi), pentru că ei trebuie să-ți poată accesa site-ul și, din momentul în care s-au conectat la site-ul tău, să ajungă la informații într-un timp scurt și fără să le joace site-ul feste.

Fiecare element html în codul sursă, instrucțiune css, cod javascript, fiecare imagine încărcată, fișier css, script, font, video etc înseamnă literalmente să pui la treabă browser-ul, dar și dispozitivul folosit. Așa ajunge browser-ul, în final, să-ți randeze site-ul. Și nu vorbim de tine, exclude-te! Vorbim de toți ceilalți utilizatori care îți accesează site-ul, ai căror resurse tehnice nu le cunoști. Dacă tu îți spui “nu mă deranjează că se încarcă site-ul puțin mai greu, e munca mea, numai eu știu cum l-am adus la stadiul ăsta”, utilizatorii tăi ar putea spune altceva. Cum ar fi: next.

Dacă vrei să vezi cu ochii tăi și mai bine cum ți se încarcă site-ul, deschide consola pentru developer (Control+Shift+C), apoi click pe tab-ul Network, bifează “Disable cache” și reîncarcă pagina cu consola asta deschisă. Ce vezi în momentul ăla, asta văd toți utilizatorii care îți accesează site-ul pentru prima dată. Ai putea tot acolo, în tab-ul Network, să dai click pe iconița wireless, iar la Network throttling să selectezi Slow 3G. Reîncarcă acum site-ul. Ai putea fi în pielea unui utilizator.

Era polologhie ce zic numai dacă, în general, site-urile web de pe internet erau optimizate. Dar nu se întâmplă asta. În mare parte din cauza punctului 2 de mai sus. Punct în care te cam afli și tu.

Văd că ai folosit pentru optimizare un plugin de la LiteSpeed și, probabil pentru că nu erai suficient de mulțumit, ai trecut la RankMath.

Și ? Cum e ? Ești mulțumit acum ? Sau la fel de dezamăgit ? Ăsta e wordpress-ul. Plugin-urile respective fac ce pot, așa cum pot, și tot e greu să-ți optimizeze site-ul corect. Pentru că optimizarea trebuie gândită de la începutul începuturilor. Pleacă de la structura site-ului. Ori wordpress-ul nu prea e modelat pentru astfel de lucruri.

Chiar dacă la un moment dat o să faci plugin-urile alea să-ți ducă site-ul la un scor mulțumitor, în realitate te păcălesc pe tine, motoarele de căutare și tool-urile. Nu și browser-ele și dispozitivele utilizatorilor.

În momentul de față, pe pagina care spui că e problematică (tot site-ul e, dar fie), ai 4,5 MB de resurse pe 133 de request-uri. E greu de explicat. Așa ceva n-ar trebui să se întâmple. Site-ul tău e atât de mic încât ar trebui să aibă maxim 500 de kb și maxim 10 request-uri.

Problema ta nu era de tip TTFB, așa cum au spus cei de mai sus, ci era legată de TBT, așa cum ai observat și tu. Faptul că tool-ul de la google îți spune că e o problemă în ce privește TBT (Total Blocking Time) are legătură cu tot ce ți-am spus mai sus.

PS 1: Am văzut că ai obiceiul să întrebi dacă te pot ajuta eu sau alții. Te rog, pe mine nu mă întreba. Nu am timp nici pentru mine. Abia îmi fac timp să postez pe forum, în așteptarea observației “fiecare element html ?”.

PS 2: Una peste alta, dacă te macină întrebarea “contează optimizarea asta ?”, eu zic că da. Nu mult, dar contează. Am un prieten care m-a înnebunit cu site-ul lui. Până nu i l-am dus la punctaj 100 în pagespeed-ul de la google, nu m-a lăsat să trăiesc. N-am verificat, dar se lăuda că se poziționează mai bine în rezultate de când cu optimizarea.

1 Like

Poza cu autocarul e prea mare.

1 Like