Taxe suplimentare pe locuințele sedii de PFA

E cineva la curent cu povestea cu taxele de impozitare ce urmează să fie crescute pentru locuințele în care au sedii PFA? Vezi: Taxele pe locuinte cresc si de 20 de ori in 2016.

În măsura în care nu e doar de sperietoare și cresc supărător[1] taxele, ce ar împiedica un număr de PFA-uri să-și mute sediul în același apartament, fentând parțial legea?

[1] Nu c-aș știi cât e impozitul anual mediu pentru un apartament.

2 Likes

In Alba Iulia s-au votat taxele in consiliul local, ele vor fi aplicate in 2016.
La persoanele fizice care detin un spatiu pe care il folosesc pentru scopuri locative, impozitul e 0.1% din valoarea de impozitare inscrisa la primarie (de obicei aceasta valoare e mai mica decat valoarea reala de piata).

Pentru persoanele juridice care detin un spatiu pe care il folosesc la desfasurarea activitatii, acesta e impozitat cu 1.5% din valoarea inscrisa la primarie.

Speranta mea e ca, daca proprietatea e detinuta de mine si sotul meu, sa ne impoziteze ca persoane fizice (deci cu 0.1%) si nu ca PFA. Stie cineva detalii legate de asta?

1 Like

Vei fi impozitata ca si PFA doar daca PFA-ul plateste taxele spatiului (apa, curent, internet, etc).

3 Likes

Nu scrie asa ceva in Codul Fiscal. Calculul impozitului este conditionat de existenta activitatii economice, nu de cine plateste utilitatile.

Art. 453. Definiţii
În înţelesul prezentului titlu, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii şi lucrări pe o piaţă;
d) clădire cu destinaţie mixtă - clădire folosită atât în scop rezidenţial, cât şi nerezidenţial;
e) clădire nerezidenţială - orice clădire care nu este rezidenţială;
f) clădire rezidenţială - construcţie alcătuită din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependinţele, dotările şi utilităţile necesare, care satisface cerinţele de locuit ale unei persoane sau familii;

Art. 459. Calculul impozitului pe clădirile cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice
(1) În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform art. 457 cu impozitul determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform art. 458.

(2) În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457.

(3) Dacă suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct, se aplică următoarele reguli:

a) în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457;

b) în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfăşoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilităţile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează conform prevederilor art. 458.

La articolul 457 este calculul pentru rezidential( impozit intre 0.08 si 0.2%) in timp ce la art. 458 este cel pentru nerezidential(0.2 - 1.3%).

1 Like

Vezi ultima parte. A scris peste tot prin presa (plus am vorbit cu un contabil si mi-a confirmat asta) ca daca nu se deduc taxele la utilitati (nu le plateste PFA) atunci impozitul ramane tot pe rezidential.

1 Like

Eu inca nu stiu ce sa cred.
Am sediu in casa socrilor mei (eu lucrez de acasa (chirie), nu platesc deloc cheltuieli pentru casa lor). Iar dupa cum zice @undo : nu va trebuii sa contribui si eu la impozit nu?

Marea mea nedumerire: isi dau seama singuri (astia de la primaria) ca eu nu platesc cheltuieli la acea casa? sau trebuie sa le duc eu ceva acte si sa le zic?

1 Like

Daca ai deduceri inseamna ca ai activitate. E logic. Ce nu intelegi tu este ca incadrarea imobilului nu este data de acele deduceri ci de activitate. Pentru ca daca ai activitate in spatiu dar nu deduci cheltuielile nu inseamna ca acolo nu este locuinta mixta si nu inseamna ca nu se datoreaza impozit pentru imobil nerezidential.

Oricum. Si daca fac contract de comodatar pentru 1 / 2m^2, cat tine un birou…? :smiley:

Nu stiu daca sti contabil sau ceva dar am intrebat pe contabilul meu si exact asa mi-a spus, ca daca nu se inregistreaza pe firma/PFA cheltuielile cu spatiul (rezidential) atunci nu se impoziteaza ca si ne-rezidential.

Este aceeași discuție ca și aici

Nu confundați taxele locale cu restul taxelor. Taxele locale, așa cum le zice și numele, sunt stabilite de primărie/consiliul local, în funcție de ce mașină de epocă să-și ia sau în ce parte a Braziliei vrea un anumit primar să-și facă vacanța.

Nu știu cum e în alte orașe, dar în Constanța comunicarea dintre ANAF și serviciul local de taxe este aproape zero; ceea ce înseamnă că e destul de improbabil să știe serviciul local de taxe de ce faci tu la ANAF (sau invers…).

Recte este greu de crezut că SPIT va fi pus la curent cu ce facturi plătești tu.

Pe de altă parte, o chestie de care mi-am adus aminte este următoarea: în momentul în care am făcut PFA-ul și l-am înregistrat la SPIT, am avut nevoie de schița apartamentului, pe care m-au pus hașurez camera în care îmi voi desfășura activitatea. S-ar putea ca în funcție de asta să se stabilească impozitul.

PS: să-mi spună și mie cineva cum este diferită situația de acum, cea în care se pun impozite peste impozite de cea de acum trei sute de ani, când venea boierul, îți lua vita, grânele și căruța?

Dupa tot haosul acesta cu impozitul pentru cladirile mixte, imi poate confirma cineva daca trebuie mers la primarie si luat un formular, unde se poate declara pe propria raspundere ca PFA-ul nu deduce cheltuielile la acea cladire?

O alta intrebare la primarie sau la finante? (deoarece pe undele siteuri apare primaria, pe altele finantele, sunt debusolat total)

Poate ajută pe cineva articolul ăsta. Pe mine m-a băgat în ceață și mai mult…

Dupa o cautare pe google vad ca cei de la primaria din cluj au deja formularul (aici) . Ma gandesc ca acesta este formularul ce trebuie completat.

Vad in anexa aia ca sunt doua situatii:
A) La adresa poștală a clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal al unui operator economic, dar nu se desfășoară nici o activitate economică.
B) La adresa poștală a clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal al unui operator economic care desfășoară activitate economică, iar cheltuielile cu utilitățile sunt în sarcina operatorului economic.

Daca situatia in care sunt eu e urmatoarea, eu ce completez:
C) La adresa poștală a clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal al unui operator economic care desfășoară activitate economică, iar cheltuielile cu utilitățile sunt în sarcina proprietarilor, persoane fizice.

3 Likes

Exact! Si la mine e la fel…

Nu vreau sa mai intru in contradictie cu nimeni asa ca doar o sa adaug ce este important din normele de aplicare si fiecare interpreteaza cum vrea .

Proiect Hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare - publicat în data de 18.12.2015
Cap. 1

  1. (1) În înțelesul art. 453, litera a) din Codul fiscal, activitatea economică
    se referă la orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii şi lucrări pe o
    piaţă și cuprinde activităţile producătorilor, comercianţilor sau prestatorilor de servicii,
    inclusiv activităţile extractive, agricole şi activităţile profesiilor liberale sau asimilate
    acestora.
  2. (1) În înțelesul art. 453, lit. d) din Codul fiscal, clădirea cu destinație
    mixtă este o clădire care are suprafețe folosite în scop rezidențial, identificate similar
    criteriilor de la pct. 6, respectiv suprafețe care sunt folosite în scop nerezidențial
    identificate similar criteriilor de la pct. 5.
    (2) Suprafața clădirii cu destinație mixtă se compune din suprafața folosită în
    scop rezidențial și suprafața folosită în scop nerezidențial. Delimitarea celor două
    suprafețe se face pe baza criteriilor de la pct. 3, 5 și 6.
  3. (1) În înțelesul art. 453, litera e) din Codul fiscal, în categoria clădirilor
    nerezidențiale sunt incluse acele clădiri care sunt folosite pentru activități
    administrative, de agrement, comerciale, de cult, de cultură, de educație, financiarbancare,
    industriale, de sănătate, sociale, sportive, turistice, precum și activități
    similare, indiferent de utilizare și/sau denumire, fără ca aceasta să intre în categoria
    clădirilor rezidențiale
    (2) Structurile de primire turistice sunt considerate clădiri nerezidențiale.
    (3) Clădirile sau spațiile din acestea unde se înregistrează sedii secundare și
    puncte de lucru se consideră că sunt folosite în scop nerezidențial.
    (4) Clădirile în care nu se desfășoară nicio activitate, sunt considerate
    nerezidențiale dacă aceasta este destinația care reiese din autorizația de construire.
    De exemplu, sunt clădiri nerezidențiale: o clădire de birouri, un magazin, o
    fabrică, o clădire unde se desfășoară activitate de asigurare, un spital, o școală, un
    hotel.
  4. (1) În înțelesul art. 453, litera f), clădirile rezidențiale sunt clădiri folosite
    pentru locuit, alcătuite din una sau mai multe camere, cu dependinţele, dotările şi
    utilităţile necesare, care satisfac cerinţele de locuit ale unei persoane sau familii și
    care nu sunt folosite pentru desfășurarea unor activități economice.
    (2) Clădirile în care nu se desfășoară nicio activitate sunt considerate
    rezidențiale dacă aceasta este destinația care reiese din autorizația de construire.
    512
  5. Pentru încadrarea în una din categoriile de la art. 453 lit. d)-f) din Codul
    fiscal, se are în vedere destinația finală a clădirilor, inclusiv în cazul în care acestea
    sunt utilizate de alte persoane decât proprietarii lor, precum și modul de înregistrare
    a cheltuielilor cu utilitățile. Proprietarii clădirilor vor anexa la declarațiile fiscale orice
    document din care reiese destinația clădirii, precum: contracte de închiriere,
    contracte de comodat, autorizații de construire și orice altele documente justificative.

Aici este tot fisierul: http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/transparenta/ProiectnormeCF18122015/TITLUL%20IX%20Impozite%20si%20taxe%20locale.pdf

O cunostinta a fost pusa sa aduca document de la registrul comertului. Sincer sa fiu nu stiu cu ce, dar cel mai probabil cu punctul de lucru.

O chestie nasoala la PFA, nou aparuta:

Sunt si eu de ceva vreme detinator de PFA si nu inteleg, pt IT-isti, sediul profesional permite sa lucrez de acasa pe computer pt clienti ? Cautand pe net nu m-am lamurit…

"Sediul profesional este spatiul in care persoana fizica autorizata/titular intreprinderii individuale/intreprinderea familiala isi desfasoara activitatea economica autorizata sau in care au loc numai activitati de birou. "

Știe cineva dacă impozitul pe locuință poate fi dedus?