Articolul pe larg: http://www.gizmag.com/driverless-car-ethics/43926/
Rezumat:
Articolul pe larg: http://www.gizmag.com/driverless-car-ethics/43926/
Rezumat:
Se pleacă de la premisa că o astfel de mașină va conduce ca un șofer uman…
“One does not have to go very far to imagine such situations,” Rahwan told us. “Suppose a truck ahead is fully loaded with heavy cargo. Suddenly the chain that is holding the doors closed breaks, and the cargo falls on the road. An autonomous vehicle driving behind can only soften the impact by applying the brakes, but may not be able to stop in time to avoid the cargo completely, so there is some probability of harm to passengers. Alternatively, the car can swerve, but that might endanger other cars or pedestrians on the sidewalk.”
Un sofer automat probabil că ar fi programat să facă chestii care oricum sunt în legislație: păstrarea distanței fața de mașina din față, încetinirea la trecerile de pietoni etc.
O mașină inteligentă va măsura constant factorii din jur și va lua decizii în baza lor.
În cazul unui accident sunt convins că o mașină inteligentă va putea trata mult mai eficient cu probleme de genul: derapaj, acvaplanare etc
Sacrifice driver mi se pare bullshit. O masina care se auto conduce va reduce viteza sub o limita periculoasa intr-un timp mult mai scurt decat orice om. Un sofer foarte experimentat sau cel putin atent poate sa evite obstacole in loc sa opreasca ceea ce e mult mai greu de programat intr-o masina, dar in majoritatea cazurilor e foarte periculos sa intrii pe contrasens sau sa faci alte manevre ca sa te salvezi.
Exist doua variante de decizii sociale : Daca viata ta e importanta si ai nevoie de o masina care se conduce iti iei un Mercedes S550 si platesti un sofer profesionist. Daca esti average Joe iti iei o masina inteligenta care te sacrifica in cazuri extreme.
Totusi e un caz mai special cu animalele mici pe drum, daca mergi cu 130 pe autostrada si se duce cumva prin fata ta un caine/animal de talie mica-medie trebuie sa il omori altfel risti sa faci o prostie ca sa eviti accidentul. (in special iarna pe polei)
Singura mea problema cu self-driving cars e ca majoritatea vin cu functii gen parcare automata din cheie, remote control cu telefonul ca sa corectezi fin o parcare sau chiar si functia de iesire automata din garaj. Aceste functii nu sunt testate la fel de bine si e nevoie de o foarte mica eroare de soft care sa faca diferenta intre a strivi un copil/om intre peretii garajului la parcare automata sau nu, respectiv la a iesi pe strada la iesire din garaj sau nu. Eventual ce se intampla daca deschizi aiurea aplicatia de pe telefon, pornesti masina si intrii direct in alta din cauza lipsei unui wake up screen decent cand ai avut telefonul in buzunar.
Sa nu mai zic nimic de automatizari half-assed gen cutia automata de la dacia prestige fara senzori pe masina pentru a fi fail-safe. E extrem de usor sa parchezi o masina de o tona si ceva crezand ca ai parcat masina si l-ai lasat de fapt in marsarier sau in viteza. In unele cazuri frana de motor e integrata in modul Park, am citit recent un articol cu SUV-uri si manete de schimbare viteze automate care sar inapoi cu arcul intr-o singura pozitie si singurul lucru care iti spune daca ai tras frana de mana (care e considerat acelasi lucru cu frana de motor) sau ai pus masina in marsarier e un led pe schimbator. Nu e greu de imaginat ca daca te grabesti un pic te poate strivi masina cu cutia inteligenta.