Coworking si locuri de munca neconventionale


(Alex Marzan) #1

E careva pe aici, freelancer sau angajat remote care lucreaza in vreun spatiu de coworking?
Sau daca nu lucrati de acasa, unde lucrati? Cafenele?


Prin ce stabilimente lucrati (pt freelanceri)?
(Beniamin Gheorghita) #2

Eu era sa ajung la o astfel de firma. Se lucra in Impact Hub Bucharest insa nu i-as dori nici unui programator asa ceva.
In timp ce dadeam testul, au stat pe langa mine cel putin 3 oameni discutau cu clientii lor in engleza si ma bruiau enorm. Tipul care avea firma inchiriase 3 birouri la acel hub pentru 10 ore parca pe zi.

Ulterior a ajuns un fost coleg de liceu programator la aceasta firma (dupa ce am vazut mediul de lucru n-am mai aparut la al doilea interviu) si dupa 3 luni a plecat.

Nu recomand astfel de locatii pentru programatori.


(Ex. Dakull) #3

Chiar vreau sa ma fortez to take my work on the road / desi clar linistea de acasa does wonders pt. productivity it also does wonders for depression and other health issues [0]

[0] - sitting kills - full res. image


(George Jipa) #4

Galagia dintr-un hub este mai mult decat deranjanta, asa ca lucrez de acasa.
Insa mi-ar place sa impart un birou (garsoniera/apartament) cu maxim 2-3 devs (sau orice alta meserie legata de online), sa fie liniste, sa mai schimbi o parere, sa schimbi mediul (face extraordinar de bine!). Zic asta pentru ca acasa, uneori, mi se pare ca nu-s la fel de productiv ca atunci cand lucram intr-un office (adica aveam un job).


(Victor Stanciu) #5

True, true. Am lucrat o vreme așa, birou comun cu câțiva băieți, fiecare lucra la proiectele lui, și puneam toți bani la chirie și utilități. Mai schimbi o vorbă, mai bei o cafea, altă viață. Nu trebuie să mergi musai în fiecare zi dacă nu vrei, dar ai și tu unde pleca de acasă să mai schimbi aerul. Aveai practic toate avantajele care țin de birou pe care le ai la un job, dar fără nici unul din dezavantaje.


(bmihai) #6

in aceasi situatie sunt si eu. Ma tot bate gandul sa fac o schimbare si sa ma mut. Cu toate ca am o camera pe care o folosesc doar pentru job nu ma ajuta foarte mult.

Totusi e cineva interesat din Bucuresti sa impartim un apartament?


(Ionuț Staicu) #7

De ce la trecut? Ce te-a făcut să renunți?


(Victor Stanciu) #8

Păi s-a “spart gașca”, eu aș fi mers în continuare. Unul s-a angajat, altul și-a mutat biroul acasă iar apoi s-a angajat și el, etc.


(George Jipa) #9

I might be interested, dar de prin septembrie pt ca iulie si august sunt presarate cu mici vacante si n-ar fi justificabil (pt mine). Lasa-mi pe privat un mail, poate tinem legatura in aceasta privinta. :smiley:


(Adrian Tufă ) #10

De ce nu te ajuta camera, te incui in ea si te pui pe treaba, nu ? :wink:


(bmihai) #11

am zile in care inca raman conectat la viata de acasa si merge mai greu job-ul. Cand lucrezi intr-un colectiv iti e mult mai usor sa intri in starea de job chiar daca mintea iti e in alta parte.


(Victor Stanciu) #12

Mno, nu știu dacă personal o să mă bag (pentru simplul fapt că nu vă cunosc personal și na, you know…), dar îmi permit să vă dau câteva sfaturi, pentru că un spațiu de coworking ridică mai multe probleme decât vă imaginați probabil, cei care nu aveți experiență cu asta. Wall of text incoming.

  1. Să o luăm cu începutul. În primul rând, un spațiu trebuie închiriat. Puteți face contractul de închiriere pe numele unei singure persoane, sau pe numele mai multora. Dacă faceți contractul pe numele unei singure persoane, există riscul ca la un moment dat ceilalți implicați să se plictisească / angajeze / etc., și să plece, iar cel cu contractul rămâne cu un apartament întreg la care trebuie să plătească chiria și utilitățile singur.

    Pe de altă parte, oameni vin, oameni pleacă. Nu este foarte practic să tot scoți persoane din contract și/sau să adaugi alții noi de fiecare dată când un om vechi pleacă sau altul nou vine.

  2. Un spațiu de lucru are foarte multe în comun cu un spațiu de locuit. Așadar, sunt câteva nevoi de bază care trebuie avute în vedere:

    Curățenia

    O dată la două săptămâni (sau o dată pe lună), plătiți o femeie care vine și face curat. În rest, fiecare este responsabil să își spele vasele / cana de cafea / whatever. Lăsatul vaselor în chiuvetă până se face un munte din ele nu este acceptabil!

    Și să nu uitați de prosoapele de șters pe mâini, cineva trebuie să le spele / înlocuiască periodic și pe alea.

    Utilitățile (internet, curent)

    Cineva își asumă rolul de “om care plătește utilitățile”. Nimic complicat aici.

    Consumabilele (hârtie igienică (!), săpun, cafea, etc.)

    E, aici e delicată treaba, și foarte ușor de fuck up. Din observații personale, cel mai important principiu care trebuie aplicat mereu este responsabilizarea individuală. Asta înseamnă că, pentru item din listă, cineva trebuie făcut personal responsabil. Credeți-mă pe cuvânt, este tentant să zici că “Eh, cine termină hârtia igienică / cafeaua / săpunul trebuie să facă refill”, dar pur și simplu nu funcționează așa. Cu toții suntem leneși, și oamenii preferă să se spele pe mâini cu ultima pojghiță de săpun decât să țină minte să cumpere. Așadar, cineva (sau mai mulți de cineva) trebuie să fie “administratorul” biroului. El cumpără toate consumabilele, face totalul lunar, și este remunerat de către ceilalți odată cu plata chiriei. Este un rol foarte important, care trebuie luat în serios.

  3. Pentru o viață plăcută pentru toată lumea, sunt câteva house rules care trebuie bătute în cuie, și respectate fără excepție. Aici există flexibilitate, în sensul că votați asupra lor. Dar țineți minte, pentru chestiile care pot fi văzute ca negative (principalul exemplu fiind fumatul în birou), este de bun simț ca fiecare membru să aibă drept de veto. Dacă din 4 inși 3 sunt fumători, frumos este să nu se fumeze în birou, chiar dacă fumătorii au majoritate democratică. Așadar, câteva din chestiile de stabilit:

    (Dar întâi, o paranteză. Majoritatea celor de mai jos presupun că nu vă dau banii afară din casă să închiriați un spațiu unde toată lumea are birou privat, ci lucrați într-un soi de open-space sau casă / apartament cu camere mari, iar fiecare cameră funcționează ca open-space):

    • Dacă se fumează sau nu în birou.
    • Muzica se ascultă în căști. Muzică “la boxe” este acceptată doar dacă toată lumea e de acord cu selecția, bineînțeles.
    • Se vorbește la telefon în birou, sau se merge în bucătărie / hol?
    • Aproape sigur veți ieși toți pe internet printr-un singur router. Asta înseamnă că dacă cineva se apucă să downloadeze de pe torenți în prostie, în funcție de conexiune / ISP, netul va merge prost tuturor.
    • Unii oameni pot munci în gălăgie, alții nu. Aveți respect pentru cei care nu se pot concentra în liniște, și nu urlați peste capul oamenilor unii la alții decât dacă e musai nevoie. “Pune-ți căști dacă nu vrei să ne auzi” nu este comportament de om rezonabil.

    Evident, dacă aveți mai multe camere, puteți stabili reguli separate per cameră. Cine vrea să fumeze în birou se grupează în camera X, cine nu în camera Y, și tot așa.

  4. Alte considerente:

    • Ideal o cameră este rezervată pentru întâlniri cu clienți / parteneri / etc. Așadar, dacă se poate, închiriați ceva care să aibă o cameră (cât de mică) în plus față de cât pare suficient. E plăcut să ai un loc unde să chemi un client din când în când, sau unde să faceți un boardgame după program.
    • În numele a tot ce sfânt, închiriați într-o zonă în care există locuri de parcare!
    • Țineți cont că oamenii sunt oameni. Nu luați un spațiu unde ușa de la baie este fix lângă birou, că na, you can hear stuff. Preferabil birourile și baia sunt separate de un hol generos. Din aceleași considerente, aveți grijă ca baia să aibă fereastră. Și nu fereastră care să dea în altă încăpere sau hol. I shit you not, știu pe cineva care are la birou baie a cărei fereastră dă într-o altă încăpere, folosită ca spațiu de depozitare!

(Victor Stanciu) #13

Other tips and tricks

  • Înainte să vă mutați undeva, cereți (sau măsurați) dimensiunile exacte ale fiecărei încăperi, și testați diverse configurații ale amplasării birourilor pe FloorPlanner.com sau ceva similar. Altfel o să aveți surpriza fie că nu încap birourile cum trebuie, fie Gigel nu are loc să iasă de la masă fără să îl pună pe Costel să se ridice și el, etc.
  • Pentru că e un mod mult mai eficient de folosire a spațiului, e tentant să pui pe toată lumea cu birourile la perete și monitoarele spre interior. Don’t do this. Nu se uită nimeni la porn la birou (sper), dar vrei să știi că poți să dai click pe un link fără frică că deschizi din greșeală lemon party și te vede toată lumea. Birouri puse side by side sunt ok.

(Serban) #14

@victorstanciu cred ca you nailed it, merita pus in rama ce ai scris.

Personal nu pot sa lucrez in spatii publice, iar acasa este imposibil din cauza copilului si nevestei.

Legat de TechHub Bucuresti si ImpactHub Bucuresti. Le-am vizitat cu diverse ocazii (vorbesc de spatiile speciale de lucrat la comun) si mi se pare ca nu sunt bine aerisite, este zgomot indiferent ca exista spatiile acelea unde te duci si vb la telefon. De asemenea, vibe-ul este un pic cam ciudat pentru gustul meu.

Ca si comparatie cu alte “incubatoare” sau “huburi” din Europa, mi se pare ca la noi este suprafata de lucru mai mare si multe fete dragute :smile:

Practic dai 120 euro pe luna, ceea ce este decent. Dar oare nu e mai bine sa dai 240 euro pe o garsoniera cu utilitati?


(George Jipa) #15

Au trecut ceva luni bune de cand am tot zis ca vreau un office separat de casa, iar acum am revenit la idee. Este cineva interesat sa inchiriem impreuna un office (cel mai probabil o garsoniera)? In Bucuresti, ideal in zone precum Unirii / Universitate / Romana (practic sa fie aproape de metrou).
Daca aveti deja inchiriat si aveti spatiu disponibil, va rog sa-mi dati un pm.


(Horia Coman) #16

Foarte pertinenta discutia de aici. Cochetez cu ideea de a efectua o parte din lucru dintr-un coworking space. Nu cred că e o soluție pentru 100% din timp, din motivele enumerate, dar parcă pentru factorul social ar merita.

Poate cineva compara nivelul de zgomot cu cel dintr-un birou open space standard?


(Kilo Grammer) #17

Imi aduce aminte de un interviu care l-am dat cu multi ani in urma la o firma.
Eram intr-un birou cu vreo 5-6 angajați si dezbateau intens si tare de Logan, care tocmai urma sa apară.
Eu stateam intr-un colt si făceam eforturi mari sa ma concentrez la problema din test. Dupa ceva timp, unul dintre ei zice “cred ca l-am cam deranjat pe baiat” LOL


(Kilo Grammer) #18

Legat de coworking space: din pacate, eu nu cred in ele, din multe motive practice deja spuse mai sus.
Cred ca ar merge cat de cat daca ai cativa amici/cunoscuti care impartasesc acelasi stil de lucru si toti sa inchiriem un spatiu, dar nu o garsoniera, caci lucrurile sunt prea complicate.


(Dragoi Ciprian) #19

eu lucrez de cateva luni la un hub in open space si nici nu se compara cu open space-ul unei firme.
fiecare e pe treaba lui, uneori pare ciudat cu atata liniste intr-un spatiu asa deschis
ps: connect hub


(Kilo Grammer) #20

Daca fiecare e pe treaba lui, care e motivatia sa mergi acolo?
Pentru mine, un mare minus legat de aceste locuri este privacy-ul.

Pentru cei care au nevoie de socializare cred ca mai degraba practice ar fi niste meet-up-uri.