Cum facturezi pe Elance/Freelancer/99d/etc?

Presupunând că lucrez exclusiv pe unul din site-urile menționate în titlu și că sunt PFA, cum tratez problema facturilor?

Cum intră în contabilitate?

1 Like

De o problema similara ma lovesc in prezent. Sunt PFA neplatitor de TVA si am un contract cu un client din SUA. Am primit zeci de sfaturi, pana la urma am ajuns la concluzia ca nu trebuie inregistrat contractul la ANAF pentru ca nu sunt platitor de TVA, nu trebuie sa ma inregistrez in registrul operatorilor intracomunitari pentru ca este vorba de SUA, nu de UE, invoice-ul trimis catre client trebuie sa fie dublat de factura clasica, romaneasca.

Daca esti PFA si lucrezi pentru firme din afara UE e simplu. Faci factura si le expediezi pe email. Daca esti pe norma de venit, e si mai simplu, ca nu trebuie sa iti calculezi cheltuielile.

Eu asa fac pentru TutsPlus.

2 Likes

O intrebare pentru cei cu PFA care factureaza in UE/SUA: am inteles ca trebuie emis un invoice dublat de factura in romana pentru contabilitatea interna. Numarul invoice-ului trebuie sa coincida cu numarul facturii, sau nu trebuie sa existe un paralelism intre ele?

@Cosmin in nici un caz nu emiti doua facturi separate (adica cu numere / serii diferite). Emiti una singura (ai voie in limba oricarei tari membre UE), pe care o tii si in contabilitatea ta. Tu ai auzit probabil de paragraful 2 de la punctul 78 din normele de aplicare ale Codului Fiscal, aferent Art. 155, al. 35:

(2) La solicitarea organelor de inspecţie fiscală trebuie asigurată traducerea în limba română a facturilor primite/emise.

Source

Deci in nici un caz nu poate avea alt numar, ca nu e alt document, este vorba pur si simplu de traducerea facturii originale, in cazul in care organul de control ti-o cere. Desigur, nu te opreste nimeni sa o traduci din timp si sa o tii laolalta cu originalul, dar sa nu cumva sa ii dai alt numar / serie, trebuie sa fie traducere si atat.

Ca idee, facturile se identifica in mod unic prin combinatia serie + numar, daca ii dai alta serie sau alt numar devine alta factura separata, deci venit suplimentar, impozit suplimentar, etc.

2 Likes

@victorstanciu, sfatul de a emite invoice insotit de factura l-am primit de la cineva de la ANAF, de asta ma gandesc ca ar trebui sa stie persoana respectiva ce vorbeste.

Nu am zis sa nu faci doua hartii, am zis doar ca nu pot avea serii / numere diferite. Asta nu e discutabil, indiferent ce zice “cineva de la ANAF”. Codul Fiscal e lege. Cel mai probabil ti-a zis sa faci doua din acelasi motiv pentru care am scris si eu mai sus, ca sa ai si traducerea la indemana pentru cand va fi nevoie, ceea ce, repet, nu e gresit.

De asemenea, si stiu ca asta nu ai intrebat, dar tot vad ca faci diferenta intre “invoice” si “factura”, si mi-e teama ca nu cumva prin “invoice” sa intelegi genul ala de factura pe care il fac americanii, care nu contine mai nici o informatie si poate fi scrisa si pe un servetel.
Tine cont ca o factura, indiferent in ce limba o emiti, trebuie sa contina cateva elemente obligatorii (vezi alineatul 19 din Art. 155 din Codul Fiscal. Sa nu faci greseala sa dai clientului facturi cum dau americanii, cu numele PFA-ului si atat, esti obligat sa incluzi elementele respective in orice factura emiti. Nu e de ajuns sa dai clientului una super basic, indiferent daca tu apoi pentru tine tii si una completa in romana.

3 Likes

Am inteles, multumesc. Ma poti ajuta cu un model de invoice?

Exact asa procedez si eu… dar eu sunt inscris si in ROI pentru ca din cand in cand mai am si clienti din EU.

M-am lovit si eu de problema aceasta. Initial faceam eu singur contabilitatea, dar anul acesta am cautat o contabila care mi-a spus ca cele doua facturi trebuie sa aiba acelasi numar, deci trebuie sa exista paralelism intre ele.

Eu am facut export la facturi in PDF din elance si le-am pasat la contabila.
Ea le-a inregistrat ca si facturi normale si la revedere.

Bine, eu am SRL micro cu 3% si am facturat peste tot ca si firma.
Daca le vor traduse cei de la finante, le voi traduce cand le vor cere.
E fain ca Elance se descurca cu TVA-ul si tot, deci doar le-am pasat si gata.

In primul rand vreau sa va felicit pentru forum, foarte faina ideea si oamenii care au inceput sa contribuie.

Pana la urma are cineva un raspuns concret pentru intrebarea initiala? Ma lovesc de aceeasi problema cu PFA-ul si nicaieri nu gasesc un raspuns clar. De mentionat ca mai apare si PayPal ca intermediar intre platformele respective si bancile din romania…

Buna!

Am si eu aceeasi problema, un II neplatitor de tva, am de facturat in afara UE, in principal clienti din USA…
Problema este ca am persoane fizice dar si juridice, la care nu am decat adresa… imi poti spune cum a facut facturile, contabila ta?
Ma refer la date fiscale sau altceva…
Multumesc!

De fapt, gresesc… mai nou am si SRL-D cu 3% impozit pe venit si la asta e mai problematic, tot neplatitor de tva, insa aceeasi problema… lucrez cu mai multi clienti, aduc mai o suma mai mare o data sidaca ar fi sa aleg o firma, doua pe care sa facturez, nu am datele lor fiscale… precizez ca ei nu au nevoie de factura sau ceva, deci nu incape in discutie sa le cer date…

Si eu am aceasi problema, la care se pare ca nu are nimeni raspuns:)

Salut, si cum le inregistreaza in contabila in contabilitate, fara sa ai la baza un contract ? (elance fiind doar un intermediar, care nu-ti pune la dispozitie nici un contract legal, n-ai decat un terms of use, care nu cred ca valoreaza 2 bani pentru cei de la ANAF)

Exista la noi in legislatie ceea ce se numeste ‘contract la distanta’ dar nu stiu daca se aplica si in acest caz. Cel mai bine ar fi sa intrebi un contabil.

Se poate factura in strainatate, indiferent daca esti platitor TVA sau nu, insa trebuie completat formularul 201 si depus la ANAF pana in 25 mai.

Later edit: Se pare ca 201 este valabil doar pentru persoane fizice. Vezi urmatoarele 2 comentarii.

Acela e doar pentru persoane fizice.

Mie Elance îmi face factură standard, iar clienții au datele de facturare altfel nu pot urca bani pe Elance.
Dacă îmi cere anaf contracte le printez câteva și n-au decât să plece in California să verifice autenticitatea lor.

O lume întreagă lucrează așa, IT-ul e numărul 1 in PIB din 2014 in România, mai mult decât agricultura și ei nu știu ce înseamnă lucrul remote… E hilar.

1 Like

Asa este. O sa rectific si mai sus sa nu induc lumea in eroare.
Tnx.