Am terminat de curand lucrul la un mic proiect (mersul trenurilor) si deoarece nu am mai facut asta de ani buni, vin la voi cu urmatoarele intrebari:
Cum se mai promoveaza in ziua de azi un sit? Ma intereseaza lucruri simple, de bun simt (din experienta proprie) - nu trimiteri spre situri (“vezi pe google”).
Sunt dispus sa investesc si niste bani (nu multi ce-i drept, e doar un proiect personal pana la urma) si ma intrebam care ar fi metoda cea mai buna: Google AdWords, Facebook Ads, etc?
Probabil ca vor mai fi si alte intrebari, sunt curios sa vad cum au evoluat lucrurile in domeniu…
PS 1: Ultimul sit pe care l-am “optimizat” a fost terminat acum - habar n-am - 12 ani, cred… De atunci am ramas in urma rau de tot.
PS 2: @Ionut_Staicu care e categoria potrivita pentru asa ceva?
Continutul sitului se bazeaza pe un set de date deschise publicat de catre Guvernul Romaniei (laudabila initiativa!). Datele au fost culese, extrase, transformate si rafinate folosind algoritmi (destul de) complicati (detalii mai jos).
Site-ul are deja un avataj față de concurență: nu e făcut în ASP. Plus că e mult mai curat și, ca și consecință, se încarcă mult mai repede.
Dezavantajul e că vorbește despre trenurile românești. Încete, murdare, perfect destinate celor care nu folosesc internet-ul (și care cu siguranță nu apreciază frumusețea unui algoritm rapid și elegant).
Nu conteaza cate site-uri sunt deja. Bravo pentru initiativa. Important e ca incerci sa faci ceva ce poate fi mai usor de utilizat decat alte solutii deja existente.
Ai un mic bug care ar fi bine sa il corectezi :
La schimbare precizezi mereu timpul total, nu timpul intre A si B si apoi B si C
Directoare? Nu.
FB? Da, în sensul că dă lumea share și așa devine mai vizibil. Poate că și Google acordă un boost de 0.01% dacă ai vreo 2 - 3 miliarde de like-uri.
Reclame? Reclama e sufletul comerțului. Deci, da. Doar că… Câștigi bani din site în vreun fel?
Altfel, e calitativ traficul? Păi cine dă click pe reclame înafară de părinți și bunici care nu știu instala un AdBlocker? Clar că nu.
Bani? Nu fac nici un ban din el (e proiect personal).
Referitor la intrebarea despre calitatea traficului: daca oameni nu dau click pe reclama oferita de FB, Google, etc, inseamna ca nu ajung pe situl meu, deci traficul de care vorbim nu exista.
O regula de baza este ca site-ul sa urmeze niste principii de organizare si access la continut care il fac usor de crawlat. Google a publicat si niste guidelines. Sunt reguli de bun simt, in principiu.
Google Search Console o sa-ti mai dea si alte sfaturi, pe masura ce detecteaza probleme. Sunt sfaturi de baza, din nou, cum ar fi sa ai robots.txt, sitemap.xml etc. Dar reactioneaza la schimbari in site. Asa ca daca deodata nu mai reuseste sa vada juma de site, o sa te alerteze.
In termeni de promovare platita, poti incerca, dar daca nu ai niciun plan de monetizare nu o sa dea roade pe termen mediu-lung. Campaniile AdWords costa bani, si trebuie sa si vinzi un “ceva” ca sa merite promovarea aia. Dar nu sunt chiar sisteme bune de adus trafic. De exemplu, nu vezi site-uri de stiri sau de divertisment ca-si fac reclama pe Google/Bing/Fb. Sunt mereu chestii clar comerciale.
Pe de alta parte, mi se pare un proiect foarte bine pus la punct, dpdv al UI-lui. Poti submite pe r/romania, sau pe diverse sub-reddituri de calatorie, sau grupuri de facebook de calatorie. In principiu, oameni care ar folosii tool-ul.
In cele din urma, a face un astfel de proiect e foarte asemanator cu statul in apa. Trebuie sa inoti mereu, altfel de scufunzi.
Nu văd cum l-ai putea promova în forma actuală, eu folosesc Google Maps care e și mai simplu de utilizat. În special fiindcă pot face o comparație între cât îmi ia cu mașina, avionul și cât îmi ia cu trenul. Respectiv îți dă mai multe opțiuni. Cu 20 euro îți iei un bilet de avion și ajungi într-o oră și ceva, cu cel mai rapid tren îți ia 10 ore dintr-o parte a țării în alta. Cine scoate bani din buzunar și poate folosi un site sigur nu va căuta mersul trenurilor.
L-ai putea promova totuși printre studenți, în România transportul cu trenul este (va fi) gratuit pentru studenți. Dacă faci o platformă socială, chiar legată cu facebook pe baza algoritmilor tăi pentru excursii, tururi, locuri de vizitat cu trenul sigur vei avea o grămadă de vizite dar deja trebuie să legi trenurile și cu alte locații și o platformă socială. Chiar ar fi fain să fie un website în care te duci cu o gașcă aleasă de pe internet sau facebook (sau un grup de pe facebook, gen cei de la facultate) cu un anumit tren total rezervat pentru o excursie plănuită online.
În rest cel mai mare secret legat de marketing e să ai o anumită nișă, dacă acum cineva se leagă de nișa studenților care pot călători gratuit cu trenul cu orice produs și face o campanie în care să îi includă numai pe studenți e aproape imposibil să dai greși.
Uite cea mai simplă idee (mie mi-ar lua cam mult să o realizez singur) : Tinder pentru excursii cu trenul (pentru studenți)
ca feedback aș adăuga că ar fi util să specifici ce rang au trenurile: R - regio sau IR - interregio și din ce rețea fac parte (CFR, TFC sau Regiotrans).
Altfel, felicitări, bună inițiativa, mai ales că-i și mai ușor de folosit de pe mobil comparativ cu mersultrenurilor.ro.
Algoritmul nu ia in calcul costul (financiar) al calatoriei ci incearca sa o optimizeze in asa fel incat timpul necesar efectuarii ei sa fie cat mai scurt iar numarul de schimbari de tren cat mai mic.
Deci este un fel de Waze pe șine
Dacă ar fi proiectul meu l-aș crește în principal prin SEO, targetul fiind: a) călătorii ocazinali care (probabil) fac căutări de genul “mersul trenurilor București - Contanța”; b) călătorii străini, pentru care văd că deja oferi interfața în limba engleză.
Pe Facebook caută grupuri care ar putea beneficia de pe urma serviciilor oferite de mytrain.ro și prezintă-le avantajele.
Da, se poate promova între studenți/elevi/bătrâni după cum am zis mai sus. Ce vrei mai mult ?
Gândește-te cum ar putea ajunge un student pe site-ul tău. (cu telefonul în special)
Felicitari pentru site. Arata bine, este responsive lucru pe care il apreciez.
Apreciez ca ai introdus si o harta cu traseul trenului plus cataeva informatii gen viteza medie.