Despre motoare electrice și energie verde

So he will stfu?

3 Likes

Nimeni nu e perfect.

Ar fi cu adevarat senzational daca vorbirea lui Musk insusi ar disparea pana la sfarsirea coronavirusului. :smiley:

3 Likes

Cred ca merita clarificat care sunt si nu sunt intentiile proiectului, fiindca stirile prin titluri si continut sugereaza alte lucruri uneori.
Pentru cine e interesat: Joe Rogan Experience #1470, link cu timestamp aproximativ la momentul cand incepe sa discute despre ideea de a transmite ganduri fara a vorbi.
Ce discuta acolo?

  • suntem deja un fel de cyborgi daca luam in considerare faptul ca avem informatii din lumea intreaga la degetul mic, aproape oriunde ne-am afla; iar cand nu avem telefonul la noi ne simtim anxiosi, practic a devenit o extensie a creierului nostru
  • existe o problema de bandwidth creier-masina, in sensul ca a-ti transmite gandurile spre dispozitiv tastand pe tastatura/ecran e o metoda limitata
  • neuralink ar veni sa imbunatateasca acest bandwidth, dar mai intai nu ar fi folosit in principal pentru asta, ci pentru oamenii care au diverse handicapuri - deci mai mult va fi un dispozitiv medical care va reda normalitatea oamenilor bolnavi
  • la 32:10 are practic un shower thought in care speculeaza ce s-ar putea intampla cu limbajul uman, dupa care confirma ca in primii ani oricum nu se vai ntampla asta si va fi doar in scopuri medicale folosit
  • Joe Rogan il intreaba cati ani ar fi pana nu va mai trebui sa vorbim (sa putem transmite gandurile altui om cu un neuralink), si Elon-Musk zice ca intr-un best-case scenario, daca cercetarea se accelereaza, undeva intre 5-10 ani in viitor acest lucru va fi posibil, dar probabil vroe 10 ani mai degraba

Joe Rogan de obicei intretine conversatii intr-o atmosfera foarte relaxata si pune intrebari intr-un stil colocvial. Exista multa speculatie despre viitor fiindca asta e formatul emisiunii, incearca sa sape cat mai mult sa afle ce exista in momentul prezent si ce s-ar putea intampla, dar nu cu rigurozitate stiintifica.

Deci nu, scopul principal al lui Musk nu e sa faca sa dispara limbajul verbal :)).

6 Likes

Nu contest ambiția și resursele lui Musk, dar dintre proiectele inovatoare ale lui câte s-au realizat?

Tesla nu a fost o inovație, ci o variantă mai bună a ceva existent.

1 Like

Tesla a fost o intoarcere la tehnologie arhaica, dinainte de masinile cu motor cu explozie pe benzina sau motorina.

Ca multe alte rahaturi eco, e acelasi rahat impachetat in tipla mai lucitoare.

Benzina are energie specifica 46 MJ/kg, pe cand bateriile din masinile ultra-arhaice de azi au undeva pe sub 1. Si ce e amuzant cand dau unii stiri de tipul ‘s-a triplat densitatea de energie in x ani’, de parca ar fi foarte greu sa triplezi zero. Sau aproape zero. Cand incepi de la rahat fata de rahat, poti sa scoti propaganda de-asta. Ce uita intotdeauna sa spuna e ca exista limite fizice (nu-s foarte departe de ele acum) care nu permit cine stie ce evolutie pe directia aia. E cam aceeasi stituatie si cu altele, cum ar fi energia eoliana sau solara. Multi cred ca e ca la procesoare, exista o gramada de loc de crestere. Si nu este.

Diferenţa e că după ce arzi kilogramul ăla de benzină, ai nevoie de alt kilogram de benzină. Dacă puteai să foloseşti la infinit kilogramul ăla era o chestie, dar aşa… :slight_smile:

OK, ai alta alternativa daca vreau o masina care merge de la 0-100 in mai putin de 3 secunde si sa coste doar 100K EUR?

Gluma la o parte, realist nu cred ca-i pasa mai nimanui de densitatea enrgetica a combustibilului/bateriei masinii pe care o folosesc. Le pasa de cum arata, aspecte de performanta, costuri de intretinere, range, etc. Poate sa mearga si pe praf de meteoriti pana la urma.

Partea cu eco mi se pare ca o desconsideri aiurea. OK, ne-am lamurit ca nu esti genul hippie flower power hai sa tinem planeta verde etc. Dar cred ca apreciezi sa traiesti intr-un oras fara poluarea provocata de ICE. N-o fi toata poluarea - mai avem de la fabrici, mai avem poluare de la anvelope, ocazionalul gratar in spatele blocului. Mai e si poluarea din producerea bateriei. Dar e mai usor sa o controlezi la o singura fabrica in Nevada, decat in 1 milion de masini in oras. Cel putin cu pandemia asta aerul din Bucuresti a fost ceva mai respirabil, de exemplu. As vrea asta sa fie regula, nu exceptia.

But still. Realizarea cea mai mare a lui Tesla a fost sa faca o masina electrica dezirabila. Sunt si alte chestii impresionante pe acolo, dar nu mai intru.

3 Likes

Buna ca gluma. Bateria dupa ce consumi tot din ea, cantareste (lasand la o parte detaliile cu mc^2) tot atat ca aia plina. Spre deosebire de un rezervor golit. Nu e un avantaj cum ti se pare tie, ci un dezavantaj major. La benzina pe masura ce o consumi, nu mai cari masa aia, avantajul dispare la acumulator.
Faptul ca il incarci de mai multe ori (mult mai greu decat un rezervor) nu e nici o branza. Un rezervor suporta mult mai multe incarcari.

De ce ai vrea asa ceva? Serios. Si nu mai crede orice ti se predica, pentru asa ceva ai nevoie de un coeficient de frecare mult prea bun, asa ceva n-o sa obtii pe sosele normale cu cauciucuri normale.

Ahem.

Probabil confunzi CO2ul cu poluarea pe bune. Si probabil nu tii cont ca o buna parte din Tesle sunt de fapt masini pe carbune. Exact aia consuma: carbune, chestia aia care arsa scoate fum negru si poluant. Iar poluarea nu e de la CO2ul emis.

Oricum ai da-o, combustibilul fosil pute. Dacă nu pentru poluare, măcar pentru greața asta merită scăpat de mașinile diesel/benzină.

Și eu ar cam trebui să schimb mașina și recunosc că deși prefer mașinile electrice, tot nu mă pot apropia de una care să îmi satisfacă cerințele.
Mai astept vreo 2 ani, poate se mai ieftinesc.

Ok, dar cât cântăreşte un motor cu combustie internă vs un motor electric de aceeaşi putere?

1 Like

Din nou glumesti, nu? Sa faci abstractie de greutatea imensa a bateriilor pentru a compara doar motorul nu e o idee prea buna. Motorul fara energie poti sa-l folosesti pe post de opera de arta, ceva.

Poti eventual sa invoci greata de mai sus, ca uite, ala electric e mai estetic pe piedestal.

Din cate stiu motorul pe benzina cantareste peste 100 kg la o masina normala, dar sub 200 (tipic chiar sub 150). Compara cu bateriile Tesla S, 540 kg si asta nu e ‘pack’-ul cel mai cel, se poate si mai greu. Deja doar bateriile cantaresc cat o masinuta mai mica.

LE: Am gasit, top of the crap e la 625 kg: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S Tot aici scrie ca densitatea de energie e cam 0.5 MJ/kg.

Proiectul asta il urmaresc de ceva timp si mi se pare cel mai interesant dintre care le mai are Elon Musk. Chiar si decat proiectul Marte.

Daca-i reuseste, iar eu cred ca-i va reusi, mai devreme sau mai tarziu, consider ca va fi cea mai mare inventie dupa electricitate/internet incoace. Cand zic cea mai mare inventie, ma refer la impactul asupra omenirii si a posibilitatilor ulterioare care sunt derivate din aceasta.

Cred ca Musk face exact ceea ce trebuie sa faca, din pozitia lui: to think BIG.

1 Like

Nu-i va reusi. E aproape certitudine in sensul vehiculat, ala SF. Elon ala o da adesea in fictiune vecina cu nebunia. Recent a imprastiat pe twitter niste quantum woo de o prostie turbata.

Eu nu inteleg pasiunea unora de a privi spre astia cu lovele ca iobagii din vechime, cu cusma in mana si in genunchi. Wooaaaa, ati auzit ce a zis boierul? Indiferent de ce tampenie spune, pe ce domeniu, se uita unii in gura lui de parca ar fi ceva zeu. Zice ceva pe AI, wooaaaaa (netinand cont ca expertii pe bune o dau in bara la greu). Zice o tampenie despre fizica? Wooooaaaa, ce profund (o tampenie profunda cu adevarat)! A se urmari pe-aici de exemplu: https://twitter.com/elonmusk/status/1205230908837523456 Au dat si niste fizicieni raspunsuri.

1 Like

Glumesc, dar numai pe jumătate. Reformulez, comparaţia corectă ar fi greutatea a ceea ce este sub capota unei maşini propulsate electric vs ce e sub capota unei maşini cu motor termic (adică înclusiv transmisie, baterie, alternator, radiator etc). Poate o propulsie termică tot ar fi mai uşoară, dar nu e ca şi cum ar fi diferenţă de un ordin de mărime, e undeva tot pe acolo. Şi poate într-o bună zi se va găsi o metodă de stocare a energiei electrice mai eficientă.

Ah, şi mai e o chestie: ce randament are un motor termic? Dar unul electric? Cât din energia benzinei se risipeşte în atmosferă sub formă de căldură?

Chestia cu randamentul motorului nu tine, la fel ca si chestia cu greutatea. Trebuie sa faci masa motorului electric puternic negativa (ceea ce nu se poate) ca sa poti compensa greutatea.

Diferenta la densitatea de energie e aproape doua ordine de marime. E imposibil sa compensezi cu eficienta motorului, daca nu-l faci perpetuum mobile, sa scoata energie din nimic. Multa.

Pe directia asta, exista limite fizice. Sunt destul de aproape de ele. Nu e ca la procesoare, din pacate.

In alte directii, exista: benzina stocheaza destul de bine :stuck_out_tongue:

interesant cat de usor discrediteaza unii munca altora de-o viata sau poate de ani, in timp ce noi am facut 3 librarii si 2 aplicatii SaaS. Si da, sunt fan tesla si nu, n-o sa vin cu contra-argumente ca nu e nevoie.

5 Likes

Va deveni din ce în ce mai ușor să se translateze activitatea creierului în cuvinte și nu numai. Mă gândeam de multe ori cât de repede aș scrie, tasta, dacă ar exista o interfață creier-mașină, probabil inițial ar fi haos, apoi am scrie de n ori mai rapid linii de cod, am putea face taskuri multiple, in serie sau paralel, totul super rapid, ALT+TAB și alte shortcuturi vor deveni obsolete. Probabil nici nu vor mai exista dispozitive, gen pc, telefoane, televizoare, totul va fi virtual, simulat prin interfață și interpretat de creier.

Pt a face mașini electrice mai ușoare e suficient să apară baterii ultra-ușoare și cu capacitare suficientă, cel puțin echivalentă cu a tehnologiilor actuale. E nevoie de o inovație, dacă nu cumva deja există.

1 Like

Mi-e neclar de ce ne luam de un atribut sau altul al masinii si o declaram proasta. Gen greutatea motorului. Un Model S are cam 2.2 tone, un S Class tot cam atat. Ce componente dau greutatea aia e destul de irlevant IMO, atata cat se pastreaza anumite caracteristici (enumerate mai sus). E ca si cum am zice ca atunci cand scriem un program conteaza doar cat de rapid ne permite limbajul sa scriem codul.

Musk e bombastic as hell, dar e “the real deal” din multe alte puncte de vedere - PayPal, Tesla, Space X. Cam d’asta tot il asculta lumea. Daca era doar some random rich guy folks wouldn’t give an eff.

6 Likes