Devforum business hackathon for fun & education

Midnight idea.

Am o discutie cu un coleg de pe forum care are un saas foarte interesant, impecabil dpdv tehnic si are anumite blocaje pe care toti le avem sau peste care unii au trecut.

Pentru ca tot exista discutii despre libertateinit, antreprenoriat, frici si lipsa de informatii, propun o idee care ar avea urmatoarele obiective.

Sa ajute programatorii (si altii)

  • cum sa testeze si valideze rapid o idee (poc, mvp)
  • care sunt instrumentele necesare pentru a da drumul unui proiect (inclusiv boilerplates)
  • cum sa incepi vanzarea efectiva (tools, strategii)
  • sa inteleaga tool-urile necesare pt partea operationala

Ma gandesc sa ne strangem cativa care stim sa facem X lucruri necesare pentru a porni acest proiect (produs, serviciu, etc.) si pana la obtinerea primei vanzari, ceva timeboxed in 30 zile.

Din avion, cred ca pentru a obtine o prima vanzare avem nevoie de vreo 500€ pt tools, bani pe care fie ii dam noi, cei care suntem implicati efectiv, fie vreo alta varianta, sub forma de workshop, gen 5£ per guest care este interesat sa vada procesul, banii urmand sa fie bagati in proiect. Sau au acces in proiect patronii devforum.

Proiectul nu va fi un business real, ci o simulare totala pana la obtinerea primului client, moment in care punem stop.

Esuam, avem succes - nu conteaza. Importanta este expunerea si invatarea.

Ce parere aveti?

8 Likes

Super interesantă idea.
Ma bag!

1 Like

După ce am realizat mai multe proiecte care, din punct de vedere financiar, nu au performat conform așteptărilor mele, pot spune că, în acest moment, prefer o abordare diferită dacă construirea unui MVP/PoC ar dura mai mult de o săptămână:

  • Creez un landing page care descrie în linii mari proiectul și colectează adrese de email de la cei interesați. În plus, încerc să obțin informații suplimentare, de exemplu cât ar fi dispuși să plătească dacă proiectul ar deveni realitate.
  • Rulez campanii Google Ads si/sau Facebook Ads către pagina respectivă.
  • În funcție de tipul proiectului, stabilesc un prag de adrese de email colectate pentru a decide dacă merită să încep dezvoltarea proiectului.
3 Likes

100% gold ce zici.

Exista metode prin care poti genera lead-uri minimum 100x vs orice ad pe Google/Facebook pentru 10% din bugetul unei campanii de ads.

Introducem componenta si strategie de pitch/sales bazate pe framework-uri gen BANT sales cu implementare intr-un sistem de tracking/ fup activities (crm like).

Cheile workshop-ului ar fi viteza/ buget redus/ proactivitate.

Strategia cu a avea un landingpage inainte de produs se numeste “Lean Starup”. E practicata destul de mult.
Din pacate reclamele pe fb si google sunt destul de costisitoare.
Pentru companii la inceput de drum google are o oferta de genul : cheltuiești 1500 ron siniti dau ei credite de 1500 ron.
O strategie pe care am practica-o pe google este de face o campanie de “Discovery” unde pun cuvantul cheie la modul cel mai larg apoi am unnscipt care fiecare cuvant cheie primit il pune pe negativ, urmând sa aleg eu ce e bun si ce nu pentru produsul meu.

1 Like

Salut!

Suna promitator!
Sunt sigur ca am avea doar de castigat iar costul este mic.

1 Like

Mă bag și eu.

1 Like

În teorie sună bine, însă în practică am observat că până vii tu cu ceva funcțional paradigma se schimbă sau cineva îți preia ideea și lansează înaintea ta.

Trebuie multă atenție la ce spui și ce faci.

Cel mai bine e să ai un MVP, cu mare atenție pe M. Adică ceva pe care userii pot da click cat de cât, oferă una singură funcționalitate care să li se merite. Fără bells & whistles, fără 2fa, fără avioane, fără nimic.

Stil cum era pagina de Google mai demult de a revoluționat internetul, având 2 butoane și un input field.

1 Like

In 2017 lucram sa fac un SaaS pentru spatii de coworking in timp ce lucram dintr-un spațiu de coworking… Eu îmi imaginam ce ar dori utilizatorul sa vada. In timp ce construiam eu cu zor vine in turc însoțit de un roman (nu ca ar fi contat ca discutia era in En) si scoate telefonul si arata appul loc care nu era mai mult decat o macheta facuta in figma dar putea foarte bine sa scoata in fata funcționalitățile.
Ce mi-a placut foarte tare era ca el arata ceva si practic m-a facut sa inteleg despre ce e appul lor si ce face (o imagine cat 1000 de cuvinte) in timp ce culegea feedback de la mine.
Eu pe alta parte bagam cod intr-o directie in care credeam ca isi doreste piata. Cand am iesit eu cu appul piata de fapt dorea altceva si nu ce am facut eu :wink:
O lectie de business buna :slight_smile:

2 Likes

Eu m-as băga la ceva de genul ăsta:

  1. Pornim de la o idee empirică, absolut minimalistă. Dar cu potențial de scalare imens.
  2. Cine este interesat își alege un branch de business pe care să il adauge și il dezvoltă individual.

Explicație:

  1. Ideea empirică ar fi un punct de pornire la care să poată fi adăugate module.
    Ce mi se pare mie scalabil, de exemplu, e un mecanism de autentificare la diverse aplicații. Să nu înțelegeți greșit, nu asta e ideea in sine, ci un model de business cu potențial de diversificare.
    Ce nu este scalabil mi se pare o librărie cu iconițe pentru aplicații. Chiar si asta ar putea fi scalabilă, dar cred că ar fi foarte limitată.

  2. Participarea in business ar fi modulară. Inițial cădem de acord asupra unei idei de pornire. Apoi fiecare participant își găsește o sursă de venit din afacere și o dezvoltă individual, dar cu acordul tuturor sau in funcție de cum se agreează de la început.

2 Likes

Ma bucur sa vad atata interes!

Ce cred eu ca este important de retinut din toata partea asta de initiere antreprenoriala in tehnologie:

  1. Tehnologia de acum ofera toate circumstantele sa dezvolti si sa testezi incredibil de rapid aproape orice tip de proiect. Toate instrumentele, SaaS-urile, repo-urile si AI-ul disponibile iti ofera totul aproape gratuit. Important este sa fii creativ in utilizarea lor.

Exemplu: O aplicatie bazata pe un API

Acum iti pui o solutie de AI direct pe IDE, o alimentezi cu prompt-uri de buna practica dpdv al tehnologiei (creeaza teste, comenteaza codul, foloseste Apple UI kit, etc.) alaturi de documentatia API-ului si ii ceri sa creeze ce vrei pentru aplicatia ta. Tot din prompt-uri poti face si versioning, le pui direct in Git sau unde vrei tu. Evident, aici trebuie sa supraveghezi procesul conform experientei tale. Done.

  1. Nu a existat niciodata un moment asa bun sa poti vinde, sa exploatezi sute de instrumente si strategii de vanzare disponibile public. Exista piata pentru orice.

Exemplu:

  • Sunt companii care fac dropshipping, cumpara ceva cu 4 lei din China si vand cu 40 lei pe emag.
  • Sunt oameni care isi incredinteaza viata, viitorul lor si al copiilor, unor politicieni care sunt lipsiti de ratiune, absurzi. Si ce sa vezi? Pare ca sunt majoritate acesti oameni.

Concluzionand:

Nu-ti mai crea scenarii false, nu mai subestima ceea ce se poate si ce nu se poate. Nu te mai simti impostor. Doar invata sa incepi ceva si sa intelegi ce butoane sa apesi, inclusiv cele emotionale, ca sa executi vanzarea.

2 Likes

Eu nu pornesc din cauza taxelor si tepelor pe care le poti lua in foarte multe locuri cand incepi sa ai furnizori. Dupa oamenii pot fi o problema, trebuie sa iti poti alege clientii, emag e dezastru pentru vanzatorii mici. Nimic nu iti opreste clientii sa comande si sa returneze peste limita ta de rentabilitate/peste cash flow.

Daca deschizi un magazin fizic cu angajati, spatiu de lucru, inventar deja incepe sa fie total alta mancare de peste.

ChatGPT nu stie foarte multe lucruri.

Sunt nise categoric si in software, dar din start nu in Romania. Daca deschizi ceva online iarasi iti trebuie un plan de afaceri cu un SRL, nu il deschizi doar ca poate faci bani.

Pentru 90% din ideile de software de azi, daca nu e ceva ce ruleaza pe telefon e mort din start. Mult mai putini stau pe calculator zilnic decat va imaginati.

1 Like

Eu am firma intr-o tara cu taxe duble fata de Romania pentru ca am niste beneficii specifice. Taxele din Romania sunt minunate la nivel european. Totusi, nu te poate opri nimic sa iti faci firma pe Bulgaria. Tepele nu sunt excluse, insa te poti feri de ele daca iti permiti sa folosesti avocati sau solutii 3rd party (escrow, insurance).

Total de acord, am lucrat pentru un lant de retail fizic si operationalul este crunt…

De regula variantele free nu stiu sa faca foarte multe, dar cand treci la paid se aprinde lumina.

Eu folosesc perplexity pro si testez/ lucrez fiecare llm major pentru chestii specifice. Majoritatea subscriptiilor mele sunt luate din India, undeva cu 70% mai ieftin decat in Europa. Aproape free…

Subestimezi piata. Daca vrei sa faci milioane multe, da, nu cred ca ai cum sa faci in Romania. Insa oportunitati de 1$ ml/ an sunt foarte multe (in B2B ma refer, ca aici ma pricep). Partenerul meu factureaza cam 3$ mln servicii de implementare solutia de Manufacturing Execution System de la Odoo doar in Romania! Exista vreo 6 solutii mari de MES in Romania care au fost dezvoltate de acum 10 ani si firmele inca implementeaza solutii din afara… Acum, in 3 luni scrii cu AI o solutie asemanatoare sau modifici un opensource.

Ce pesimist esti. :disappointed:

In B2B esti pe desktop. Nu am date in acest sens, dar tind sa cred ca in B2B software sunt mai multi bani decat B2C si, cu siguranta, customer lifetime value incomparabil mai mare.

Ce cred ca ajuta la succes ar fi sa cunosti bine un domeniu si sa rezolvi o problema. Nimic altceva.

Exemplu si idee. In Romania nu exista nicio solutie de CAD/CAM locala. Potentialul CAD/CAM in Romania este de vreo 5$ mln doar pe partea de mobila. Doar ca sa va faceti o idee, o solutie profesionala de proiectare mobilier costa undeva la 20.000€ doar licenta cu free updates pe 1 an, fara training, fara librarii, fara nimic si se vand cam 50 licente pe an. Daca ar exista o solutie comparabila in limba romana, probabil ca s-ar vinde 2x.

1 Like

Tot ce e B2B tine total de omul care leaga afacerea cu produsul tau. Daca nu am un om care stie pe de rost 10 oameni care fac mobila cu CNC-ul si preferabil motivul lor principal nu e sa fie ieftin degeaba am produsul.

Sunt foarte multe nise, dar trebuie sa ai pe cineva care sa te puna pe masa, altfel degeaba faci ceva nou.

3 Likes

Cred ca sunt oportunități o gramada in orice domeniu.
Unul dintre factorii pe care ii consider foarte important din punctul meu de vedere este costul de achizitie client.
Astazi solutiile de tipul GPT/Frameworkuri a facut ca dezvoltarea unei solutii tehnice sa fie mult mai rapida si ieftina lucru care a crescut costurile de marketing.
De exemplu daca vreau sa fac ceva super rapid pentru in PoC as putea sa pun un Hasura sau alt layer peste db care imi da accecesul CRUD la date si am scapat de o parte de BE. Dava vreau functionalitati rapide un N8N. Daca am nevoie sa inteleg datele pot pune un metabase. Daca … . Solutii sunt pentru orice.
Intrebarea ramane: Cat de scump este sa ajungi la client?

1 Like

Riscurile depasesc enorm castigurile daca stai jos si planuiesti bine.

Tehnic totul e ok azi, legal e dezastru - faci o aplicatie si trebuie sa ii arati utilizatorului sa accepte cookie-uri, sa semneze contract de GDPR, trebuie sa ai un sistem de management al datelor, ISMS, furnizori cu audit de securitate la zi. Aceste lucruri costa o gramada de bani in UE cel putin. Poti ignora toate aceste lucruri si ajungi la un pret mai mic/competitiv pentru client, dar se intampla ceva cu clientul potrivit si faci dupa romanisme cu inchis SRL si rulat cu alt brand. Daca lucrezi cu mobile ai App Store si Google Store, ti se duce 30% din start pe platforma, aceste platforme scaneaza sa ai cod up to date si fara vulnerabilitati, daca incarci ceva cu probleme nu se aproba.

90% din service-urile auto din Romania au un model de business ca sa evite amenzile si autorizatiile fiindca nu se dau, mereu sunt 2-3 firme si mai multe branduri pe care le ruleaza ca sa poata functiona intr-un spatiu neautorizat.

Avand experienta cu asta (peste 20 de aplicatii pe stores) pot zice ca ei verifica foarte superficial aplicatiile la incarcarea lor. In niciun caz nu verifica daca codul este “up-to-date” (am impresia ca nu verifica nimic la nivel de cod). Dupa care, la update-uri nici nu se mai chinuie sa verifice ceva (doar sa functioneze aplicatia).

Also, e 15% pentru Google Play pana la primul milion iar la iOS e undeva la 13% (daca esti in small business program)… Deci hai sa verificam informatiile astea inainte de a le pune online.

4 Likes

1 milion sunt bani de seminte in software, atat te costa dev env-ul la AWS/Azure pe un an la o aplicatie mai mare.

Majoritatea programelor de start-up sunt tepe bine puse la punct daca nu stai sa faci calcule in Excel.

Azi ca sa faci ceva in software iti trebuie o fabrica de soft in care sa planuiesti ca un singur developer sa lucreze deodata la 10 aplicatii diferite dar similare in acelasi timp.

Acum revenind la subiectul initial, hackathon for fun & education, banii si legile nu prea conteaza oricum.

Isti, discutiile de aici ar trebui sa fie despre cum transmitem colegilor cunostinte si incredere pentru a lucra, testa si lansa produse proprii.

Opiniile tale sunt pertinente, insa nu prea constructive, mai ales ca unele informatii prezentate de tine nu sunt reale sau nu-si au rostul aici.

Probabil tu esti obisnuit sa lucrezi intr-un mediu enterprise unde ai acces la solutii si bugete enorme, ceea ce majoritatea dintre noi nu avem.

Aici discutam despre micii antreprenori la inceput de drum.

Propun ca cei care sunt interesati sa scoatem ceva din aceasta idee si sa vedem cum ne putem organiza, sa-mi dea un pm si ulterior actualizam subiectul cu chestiile agreate impreuna.

Let’s do this!

4 Likes

Mi se pare excelentă ideea.
Nu-mi permite timpul și contextul să mă implic, dar sugerez să vă inspirați din https://www.indiehackers.com/ și https://marclou.beehiiv.com/ și alții din sfera asta de solopreneurship și indie hacking. Pare fix mindset-ul corect.
Succes și dacă mai postați update-uri pe aici, o să încerc să-mi dau cu părerea. :slight_smile:

2 Likes