Is AI in automotive a lost cause?

De regulă când văd “AI” lângă “automotive” ocolesc subiectul pentru că știu cât de departe este industria de ce pretinde că oferă. În frunte cu the mighty Musk și ce vrajeli vinde sub capota Tesla. Cine nu e de acord îl provoc să mă contrazică. Și totuși, să dețin o Tesla nu mi-ar displace pentru a o conduce de distracție și să o compar cu o mașină pe combustibil cu cutie manuală. Este o pasiune, deși aș mai aștepta vreo 10 ani până măcar să mă gândesc dacă merită ca mașină principală.

Știu că industria AI este aparte prin faptul că are în spate mostly o grămadă de if-uri. Chiar cred asta. Deci principiile de programare veritabilă nu (prea) se aplică. Din nou, dacă nu sunteți de acord vă provoc să mă contraziceți.

Fiecare lucru pe care îl știu în programare l-am învățat pentru că am vrut și mi-a plăcut, așa că nu am de gând să dau cu piciorul la tot ce am construit. Dar întrebarea mea este: inteligența artificială chiar este o cauză pierdută în industria automotive? Adică, for goodness sake, dacă îmi pun capul, chiar cred că pot planifica și construi un sistem de self drive, chiar dacă implică camere 360, analiza condițiilor de trafic, mai multe moduri de condus în funcție de cât de rău este drumul, chit că pun o Tesla să meargă cu 30 la oră pentru că nu a reușit să citească semnul care anula limitarea asta. Anyway, mă întind prea mult.

Mă interesează experientele celor care au lucrat sau lucrează în AI, ideal împreună cu automotive, să ne spună: este o rază de speranță, sau chiar AI este o grămadă de if-uri, fără mari speranțe?

De ce zici că e lost cause ?

AI-ul funcționează perfect pe multe mașini de lux pe lângă Tesla în special pe drumuri bune.

Tesla are o problemă fiindcă se bazează doar pe camere și radar. Nu are lidar, ceea ce i-ar da un avantaj major.

Lidarul se va ieftini masiv în viitor, deci o să fie și mai viabil.

În Europa Mercedes-ul e total independent doar că nu permite legislația utilizarea fără șofer.

1 Like

Self drive are niște premise: semne lizibile, marcaje vizibile, etc. Dacă nu este întrunit un minim de condiții, e greu să garantezi că mașina poate circula în condiții de siguranță pentru posesor și ceilalți participanți la trafic.

2 Likes

Problema e politica/umana, tehnic există multe solutii.

Eu mă îndoiesc că nu faci accident ca om dacă semnele sunt aiurea.

Eu în vacanță am ratat o ieșire și waze după m-a dus în altă țară ca să ma întorc fără să imi spună.

Mă uitam de ce am ajuns la vamă așa rapid. Navigațiile sunt pline de erori fiindcă nu e o problemă rezolvată, e ceva ce merge în majoritatea cazurilor. Poți avea drumuri închise ad-hoc sau ceva nu îți permite să te duci cum ai planificat.

1 Like

Păi tot ce ai zis poate genera fix aceleași probleme și pentru oameni. Marcaje greșite, semne lipsă și totuna e.

Tesla mi se pare că sunt de departe cei mai avansați la asta, iar faza cu Lidarul e discutabilă. Elon merge pe ideea că oamenii au doar ochi, n-au lidar și totuși conduc foarte bine. Da, lidar-ul ajută enorm dar are dreptate când zice că e doar un crutch oarecum. Nu știu dacă are dreptate sau nu, eu tind că da, și nu pentru că e Elon sau Musk, ci pentru că și lidar-ul are multe limitări.

E mai util să zicem știi că ai o bicicletă în fața ta (camere), decât să știi doar că ai ceva, dar nu știi ce (lidar) știi doar distanța dintre tine și obstacol. Când identifici ce e obiectul, atunci, la fel ca un șofer uman, poți face anumite estimări legat de comportament, capabilități, potențiale mișcări neprevăzute, mult mai multe informații decât doar distanța.

E plin pe youtube de clipuri de genul și mi se par foarte interesante. Ei practic au împărțit problema în 2, una e recunoașterea environmentului, și alta e deciziile pe care trebuie să le iei. Cumva așa poți lucra pe cele 2 probleme separat.

Recent am fost interesat de topicul ăsta si din ce am citit tehnologia e încurcată și de legislație.

In UE abia zilele astea se ia decizia privind permisiunea de a vinde automobile cu autonomie level 4.

Deci conform graficului, in UE s-ar putea ca până în 2030 să avem masini fără sofer, dar care să fie limitate prin geofencing.

Geofencing, in cazul de față, înseamnă ca mașinile astea să fie restricționate la circulație în zone limitate - ex oraș.

N-am citit asta, dar mi se pare rezonabil ca geofencing-ul să însemne definirea într-un sistem electronic a semnelor de circulație si să fie asociate cu locații GPS.
În cazul ăsta recunoașterea vizuală a semnelor de circulație ar fi verificată într-o bază de date similară hărților electronice.

Teoretic ar trebui ca autoritățile locale să aibă software capabil să mențină si sa editeze semnele de circulație.
Există așa ceva, dar nu este adoptat, iar asta durează.

Pe de altă parte, mai ține si de legislația privind viteza.
Dacă in orașe aglomerate, precum Bucureștiul sau Clujul, se permite o viteză de maximum 25 km/oră pentru mașinile autonome, rezultă două lucruri.
Tehnologia este capabilă să fie mult mai sigură.
Traficul ar putea fi încurcat.

2 Likes

Nu e nici pe departe „totuna”, că încă nu s-a inventat procesorul care să funcționeze ca un creier uman. Sau cel puțin n-am auzit eu de el.

Eu tind să cred că Tesla sunt cei mai avansați în a promova pe nedrept un sistem căruia-i spun Autopilot, dar care nu poate face asta la acest moment. Cât de „fair” e treaba asta, fiecare poate decide pentru el…

La noi nu prea ar merge
Semnerle de circulatie sunt acoperite de crengi prin orase, marcajele de pe drumuri sunt varza etc :slight_smile:
Plus ca il vezi pe unu ca vrea sa faca ceva si nu stii ce vrea cu adevarat.

1 Like

Stai liniștit ca sunt destui șoferi care nu ating nici 50% din ce știe un AI level 4 de azi.

Om avea un creier mai bun, dar după 3 beri are lag și nu funcționează senzorii. Un AI e mai bun ca un om căruia nu îi place și nu a învățat legile și condusul. Mai intervine orgoliul, nevoia de a se simti suprerior și omul e dezastru la condus în siguranță.

După 600-1000 de km pe autostradă mie mi se închid ochii și dacă cineva a oprit pe banda de urgență nu e de bine. Nu toți se opresc când sunt obosiți, în special cu prieteni.

În România vreo 5-10% din șoferi sunt analfabeți, nu știu să citească deloc. După 50% nu cred că au făcut mai mult de chestionare la minimul necesar.

Ca să treci fără noroc un examen în Cluj/București e ridicol de greu și pentru un om.

Cine are BMW știe că mai bine nu semnalizează când face stânga fiindcă dacă are un bizon în spate o să sară pe stânga ca să arate că nu îi place că tu faci stânga așa ușor.

Eu cred că ar merge fiindcă o mașină are telemetrie totală, adică camere și senzori omologati din fabrică. La un accident va fi foarte clar cine a fost de vină sau poate trimite automat orice încălcare la poliție.

Au mai avansat si altii nu doar tesla What!? Beating Autopilot?! The BMW i4 Takes On Our Hogback Challenge W/ Active Driving Assistant Pro - YouTube

Cum zicea Alex mai sus, algoritmul are niste parametri de intrare, dacă sunt greșiți sau nu există și ieșirea va fi greșită.

Sunt multe drumuri care se interseacteaza și nu ai semne că sunt ascunse de copaci sau căzute/îndoite. Nu sunt marcaje, drumul e acoperit de pământ și parcă nu mai există.

Ca un algoritm sa fie fezabil trebuie sa ia in considerare multi alți parametri, de genul istoricul drumului. Aici a fost intersecție unde ăla din dreapta avea prioritate, s-a schimbat dar știu că e 70% probabilitate ca cineva să se bage și să mă lovească așa că mai bine frânez.

Chestiile de genul asta sunt și periculoase că marketing, că vine clientul nemulțumit că de ce frânează unde are prioritate.

Oamenii nu au doar ochi^1 ci si creier, de o complexitate mult mai mare decat orice viseaza Elon.
De o complexitate mai mare decat toate retelele neuronale din toate Teslele din lume, prezente si viitoare.

^1 Chiar ochiul uman singur e mai complex decat stiu multi, deja contine o retea neuronala care face o preanaliza a imaginii.

2 Likes

Voi ați spus mai bine decât mine provocările cu care se confruntă industria. Am văzut recent un video în care era o căruță în fața unei Tesla iar camera afișată pe consolă era foarte derutată: Ba afișa autoturism, ba camion, ba un om pe jos în spatele unui autoturism. Recunoașterea video iarăși nu e o problemă, ci cum decizi când rezultatele sunt așa diferite?

În programare se obișnuiește să se implementeze un MVP și apoi să se tot îmbunătățească. Spre exemplu pe autostradă este cel mai ușor pentru un self drive. Dar cine se complică cu MVP?

A zis bine @isti37 că și politica complică treaba asta. IMO ar trebui resetate așteptările de la self drive și să se procedeze altfel. Dar îi scad acțiunile lui nenea Musk. Așa că mai vinde gogoși la supra preț încă vreo 10 ani.

Industria este abia la început, cum să fie o cauză pierdută? AI nu înseamnă numai self drive. Monitorizarea unghiului mort, frânare automată dacă există riscul unei coliziuni frontale, cruise control, recunoașterea semnelor de circulație și afișarea lor pe display în caz că n-ai fost atent, Lane Assist, Light Assist, Park Assist/ parcare automată sau detector de oboseală - aproape au devenit standard pentru autoturismele noi.

Self-drive la momentul ăsta deja depășește inteligența multora aflați în trafic. Modelele folosite caută un compromis între puterea de calcul și rezultate; recunoașterea unui semn de circulație este rezolvată destul de repede cu ajutorul unui model destul de simplu de clasificare, pentru alte obiecte fiind nevoie de un model mai complex. Provocări există și se vor găsi și soluții.

1 Like

Prea puține din ce ai enumerat sunt AI.

Iti dau o problema simpla pe care nu o rezolvi cu if-uri:
Franarea:
Cand masina detecteaza un obstacol trebuie sa franeze fara sa intre in obstacol si fara sa provoace discomfort pasagerilor (adica frana trebuie sa fie impartita cat mai lin pe distanta maxima de oprire data de conditiile de drum si viteza intre obstacol si masina). Daca distanta de franare e prea mica si un accident e iminent atunci masina va depasi obstacolul daca este posibil. Daca obstacolul care intervine are o viteza mortala la impact atunci masina trebuie sa efectueze o manevra care sa provoace un accident mai usor, fara sa omoare oameni sau sa omoare cat mai putini oameni. Daca din spate masina are un TIR care nu va putea opri chiar daca masina va opri la obstacol masina va trebui sa efectueze o manevra de evitare a obstacolului in loc sa franeze… In curbe nu poti frana intens, trebuie frana perfect impartita pe curba altfel masina va subvira cu tractiune pe spate, daca ceva te obliga trebuie sa redresezi dupa ce pierzi controlul.

Inafara masinilor care au franare bazata pe ML, toate franeaza de mai bine dezactivezi asistenta la franare ca la fiecare colt de strada/cap de pod iti pune o frana de dai cu capul de volan. Chiar si Tesla are probleme pe autostrada, se opreste in mijlocul autostrazii fiindca crede ca are ceva obstacol.

Artificial intelligence refers to any system that perceives its environment and takes actions that maximize its chance of achieving its goals.

Care dintre cele enumerate de mine nu analizează mediul înconjurător și nu întreprinde acțiuni pentru atingerea obiectivelor?

Cand se va accepta rata de erori permisa a unui AI, atunci o sa il vedem pe strazi. Acum ii cerem sa fie 100% sigur pe cand oamenii sunt departe de ideal.

2 Likes

Fix aici e problema cu Lidar. Lidar ce ar fi văzut?

Recunoașterea video a avut o problemă prima oară când a văzut-o doar, odată lămurită problema toate mașinile din flotă vor fi ok.

Apropo de asta când am adus niște străini acum 15 ani și am mers spre Cluj (din Oradea) fix cu așa ceva ne-am întâlnit și culmea, calul scăpase singur cu căruța alerga de nebun. Fix la fel ca Tesla a reacționat și el:)) Nu mai văzuse așa ceva efectiv s-a panicat am crezut că ne duce în șanț (el conducea).

Acuma deja e expert nu mai are treabă, dar înțelegi ideea.

Corect că un AI e departe, departe de capacitățile unui om și va fi mult și bine dar se poate strict vizual.

Sunt de acord și cu ce zice @anon31094663, sistemul vizual uman e mult mai complex decât doar niște camere aruncate acolo, dar personal cred că direcția e corectă.