Marea electrificare

In mare s-a decis deja ca muritorii de rand (cei care nu isi vor permite masini de lux) nu isi vor mai permite combustibil bio pentru masinile cu ardere interna si din 2035 nu se vor mai fabrica masini cu emisii de carbon.

Din 2027 vor fi obligatorii incarcatoarele rapide in majoritatea benzinariilor din Europa.

Sunt 100% sigur că nu se va întâmpla nimic din astea. De ce? Pentru că nemții din asta trăiesc efectiv. E doar un fel de noi ne facem că legiferăm, voi vă faceți că sunteți de-acord, ca să fie liniște următorii 5 ani că avem alegeri.

Găselnița aia cu combustibil lichid alternativ e genială. Când vom ajunge prin 2030 vor zice că totuși mașinile alea merg cu combustibil sintetic, daar…surpriză, vor merge perfect OK și cu benzină. După care vor interzice dieselurile în oraș (ceea ce sunt de-acord, prea mulți cocalari cu dpf off) și vom rămâne cu benzina și electricele, probabil un 70-30 benzină/electric.

Saudiții dacă nu mai au petrol vor muri de foame, iluziile lor grandomane că vor trăi din turism e doar o prostie vândută de zeci de ani de către consultanții vestici care mai aduc din banii de petrol înapoi în europa și US prin firmele de construcții care finanțează proiectele alea de ego. Toate sunt absurde și la suprapreț, pe soluțiile tehnice cele mai scumpe.

Am văzut acum ceva ani clipul ăsta mi s-a părut foarte funny despre șocul unui arab care vine în vizită în Germania:

1 Like

Sauditii nu mor de foame, au investitii masive in tot ce tine de energie verde, turism, imobiliare.

Desigur ca vor functiona si cu benzina, iar in functie de tara o sa fie sau nu o sa fie doar combustibil ecologic. Eu imi imaginez ca singura diferenta va fi probabil pompa, nu o sa poti fizic alimenta cu pompa de benzina fara o palnie :smiley:

Diesel-urile sunt deja interzise in cam toate orasele mari din vest sau chiar toate masinile inafara de cele electrice platesc taxa.

Degeaba pentru că la cât consumă vs cât produc toate alea se vor duce rapid în câțiva ani.

1 Like

germanii nu pot trai si din masini electrice? Cat despre sauditi, petrolul tot va fi folosit pt transport logistic, plastic si multe altele, oricum au prea multi bani.

Problema la electrice e că lipsește toată infrastructura aia de piese de schimb din spate. Azi producători alternativi OEM produc piese și pentru mașini produse acum 20 de ani.

Pe o electrică complexitatea scade enorm, pur și simplu nu ai nevoie de atâtea fabrici care să producă diverse componente, de la transmisie, motor, diferențiale (dacă e 4x4,că toate mașinile 4x4 electrice au motor dedicat pentru fiecare punte).

În spate la o piesă clasică ai metalurgie, cad, ingineri, fabrici, casting, utilaje reglate, transportul materiei prime/produsului final, angajați care să facă toate astea.

Uită-te câte kg are un motor + invertor de electrică și cât volum ocupă vs un ansamblu motor + transmisie.

Până și manopera devine mult mai simplă că operațiunile posibile sunt puține și simple:
din start sunt mai puțin servisabile, dacă se strică schimbi motorul sau invertorul întreg și aia e, merge la recondiționat și cam atât. La baterii poți avea probleme la BMS care se schimbă tot probabil + să testezi un set de celule dacă e problematic și îl trimiți la recondiționat și pui altul nou/recondiționat și aia e. Eventual climatizarea bateriei dar aici e standard.

Și 90% din diagnosticare va fi automatizată și anticipată, adică ajungi la service și omul deja știe exact care e problema, efectuează operația indicată și ai plecat, din nou, mult mai puțini oameni specializați pe diverse arii, un om pe transmisie, un om pe motor, un om pe distribuție, alt om pe electronice, etc.

Un singur om (specializat, evident) cu laptop și internet, un robot pentru ridicare a mașinii și scule probabil se va descurca singur, va angaja eventual doar pentru scalare și cam atât.

Ai vreo listă actualizată pentru asta, cumva? :slight_smile:

Eu zic că se va face tranziția, chiar cu succes.
Nici nu m-aș mira dacă nu cumva există motive tehnice pentru care e dorită tranziția.

Zic asta pentru că totuși la nivel de UE există indeajuns lobby pentru a se decide în favoarea unei tehnologii sau a alteia.

Dacă tranziția are succes, UE devine economic un mamut.
Gândiți-vă că va direcționa global piața automotive. Va asigura surse pentru materiale și vor fi in general din afara Europei.
Fabrici - care vor trage economii ale unor țări, așa cum e Dacia la noi.

Cred că in final Ucraina va deveni motorul economiei europene. Pentru reconstrucție va apela la UE și SUA, iar Ucraina are foarte multe resurse, inclusiv umane.
Ucraina are/avea capacitate energetică, de producție de materii prime, porturi, zăcăminte de litiu, etc.

Și țările africane au șansa de a deveni parteneri pe partea aprovizionării cu materii prime.

Așadar, nu cred că schimbarea de tehnologie este așa de simplă încât să se facă fără a anticipa perspectivele.

1 Like

Eu m-am gandit la Londra, ceva orașe din Germania/Olanda care au abțibild special.

Trebuie să caut, nu am o listă.

https://www.germanemissionssticker.com/zones/

1 Like

Eu personal nu vad sa se intample asta curand. Deja cand s-a discutat initial, era vorba de 2030 parca. S-au aliat niste tari, printre care si Germania si Romania si au reusit sa impinga pana in 2035 in prima faza.
Iar faza cu combustibilul sintetic mi se pare geniala, Le Mans 24h s-a facut deja cu sintetic, exista planuri sa se introduca si in F1, iar de acolo nu trebuie mult pana intra si in masinile personale.
Legat de interzicerea motoarelor cu combustie interna nu sunt de acord sincer. Dintr-o data toata lumea e fan electrice, ca vezi doamne doar asa salvam planeta. Bullshit. Ajuta, dar nu in masura in care se prezinta asta oficial.
Am condus electrice, sunt fun, nu zic, dar eu o sa trag de diesel si benzina pana nu o sa mai pot. Motivul momentan e simplu: comoditatea “reincarcarii”. Masina mea cu un plin la stilul meu de condus normal merge ~650 km in oras, ~750-800 km “afara”. Daca ma limitez la dinamism putin, merge spre 900-950. Tesla long range cred ca este momentan spre 600 km parca (in conditii ideale de vara) si costa de 3-4 ori cat masina mea, iar diferenta aia de pret nu iese din revizii si combustibil veci.
Ma rog, discutie mai ampla aici si nu am rabdare sa scriu atat, dar ar fi un topic interesant pentur un live meet daca se mai face. :smiley:

3 Likes

M-ati terminat astia cu fraza asta, toti soferii conduc 800-900km fara pauze. Chiar si pe iasi - bucuresti pe care-l fac dintr-o bucata cu o electrica (mai raman cu 25-30% la stilul meu de condus) tot mai bagi cate-o pauza. Nu stiu de ce toti ce n-au electrice au impresia ca o electrica trebuie incarcata ca o masina pe combustie, adica 0-100%. O electrica se incarca cat ai nevoie sa ajungi din A in B unde o vei incarca la destinatie.

Cat faci, in medie Iasi-Bucuresti?

4-6h, depinde de trafic si de cat de tare apesi pe acceleratie

a raspuns colegul mai sus dar ultimile dati cam 4h30-5 in functie de trafic

Am zis undeva ca as conduce constant 8-900 km fara pauza? :stuck_out_tongue: Nu. Am zis doar ca masina poate face asta la nevoie fara probleme.
Iar legat de Iasi-Bucuresti, nu umblu acolo, dar cred ca sunt vreo 400 km, cu urcus-coboras destul. Daca tu faci drumul ala in 5 ore sa zicem, rezulta o medie de viteza de 80 km/h (nu discutam limitele legale de viteza :stuck_out_tongue: ). Nu stiu ce masina ai de mai si ramai cu 30% la final sincer, ar insemna sa ai un range de aprox. 600 km, care la viteza aia media nu indica un stil de condus “pensionar”…

Anyhow. Legat de alimentare si pauze, da, mai fac pauze si eu pe drum, dar deobicei putine si scurte. Daca o sa fiu nevoit sa imi iau masina electrica, o sa ma obisnuiesc cu noul stil de a conduce si a merge la drum, iti dai seama. Dar pana atunci…

Iar ca si exemplu personal:

  • drum Cluj - Targu Secuiesc, ~360 km. La cum e drumul ala iarna de exemplu nu stiu cu cat as ajunge la destinatie cu electrica.
  • drum Cluj - Bucuresti, ~430-450 km. Il fac in aprox 5 ore pentru ca inafara de Valea Oltului peste tot e autostrada si altfel se aseaza masina acolo la consum. Da, stiu, exista puncte de incarcare la Sibiu, la Ramnicu Valcea, la Pitesti, dar pentru asta trebuie sa intru in oras, trebuie sa ma opresc, asta daca nu sunt ocupate (da, stiu, exista Plugshare, etc., dar din relatarile celor cu electrice da rateu des flagul de ocupare a statiei) si sa stau sa se incarce masina. In comparatie cu a mea daca este nevoie, m-am oprit la OMV, am bagat motorina si in maxim 10 min am plecat. Si am range maxim iarasi…
  • drum Austria la ski: ~1000 km. Trebuie o planificare mult mai atenta ca sa parcurd drumul asta cu o electrica, sa am grija la pauze, sa gasesc statie de incarcare, sa am statie ori la cazare ori preferabil in parcarea de la statiunea de ski, etc. Da, stiu, pot inchiria masina pentru drumurile astea mai lungi, dar am facut un calcul cand mi-am schimbat masina, mie personal nu merita diferenta aia de bani.

Masina electrică e economică, in special Tesla/KIA, ai valoare reziduala bună. Dar îți trebuie casco care e vreo 6-8000 lei pe an, altfel dacă intrii în cineva la o neasigurare iese culpă comună și ai aruncat vreo 30000 euro pe fereastră.

Trebuie casco și la o mașină termică mai nouă deci nu e un motiv bun, dar cine cumpără termice de noi. Motoarele de azi sunt oribile la drum lung, 1.0, 1.5 cu 3 cilindrii… Un 2 costă încă o dată cât mașina de bază.

Rămâne range-ul și softul prost de pe Tesla, celelalte opțiuni sunt mai mult de oraș. Iar majoritatea mașinilor noi sunt mai late, ceea ce e oribil în oraș. În Budapesta/București eram la limită cu 10cm în minus față de Tesla Model 3, la 1800cm nu intrii ușor pe străzile cu sens unic.

Pilotul automat la mașinile termice e cu ani lumină în fața Tesla pe autostradă. Se simte frumos și lin, Tesla nu știu ce face, zici că pune frâna ca și cum ar avea etrierul blocat, vibrează…

Plus la Tesla e prea complicat, eu am nevoie doar de limitator sau viteză constantă.

Nu dezbat utilitatea lor in oras, am condus, sunt exceptionale. Inclusiv tigaia de Spring. :stuck_out_tongue:

Tesla e misto ca masina dar eu unul nu mi-as lua pana nu se face reprezentanta in Cluj. Chiar si atunci as fi sceptic la Model 3 din ce am mai povestit cu toti care folosesc pentru ride sharing. Model S e alta calitate, dar si la alti bani. :stuck_out_tongue:

Legat de Casco, eu nu concep viata cu masina fara ea sincer. Am avut tot timpul, am si avut nevoie sa folosesc inclusiv la daune cu regres (ala care a intrat in mine avand RCA la Euroins, care nu lucra cu reprezentanta bineinteles).

Downsizingul este o problema specific europeana pentru emisii, in America nu exista asta de exemplu. Alta legislatie, alta cultura. Eu am 2.0 care in oras e ok, iar la drum lung se aseaza frumos.
Portita la noi momentan (cel putin in multe judete) este hibrid. Motor de 3.0 mild hybrid (aka are un beltstarter acolo) plateste impozit ~110 RON in loc de ~2500 cat ar fi in mod normal, mai putin decat mine inclusiv. :stuck_out_tongue:

Pentru mine masina electrica momentan nu merita strict din punct de vedere economic. Iar sa detin 2 masini nu are absolut nici un sens iarasi. Peste vreo 4-5 ani cand o schimb pe asta vad unde a ajuns piata si poate atunci trec pe electric. Sperand ca se fac suficiente cercetari si imbunatatiri la baterii si range. :slight_smile:

1 Like

Subiectul asta e ca orice alt subiect ce e dezbatut intre oameni ce au incercat un produs indelung incat sa poata avea o parere, oameni ce sunt documentati, si cei ce doar au citit de pe net.
Ca sa dau cateva exemple cum am ajuns la concluzia asta:

  1. A zis cineva mai sus ca tesla are softul prost - e de departe cel mai bun soft de pe masini electrice si n-o zic eu ci si restu. Tesla sta mai jos decat altii dar la alte capitole, nu la soft(comunicare, cat de greu iti aduc unele piese daca ai nevoie(eg. accident), calitatea vopselei de pe masini - nu as pune neaparat service-ul ca e doar in bucuresti deoarece o sa fie destul de putine cazuri in care ai nevoie de el - nu ai de facut revizii)
  2. Lumea se leaga de ‘reprezentanta’ - tesla nu lucreaza prin reprezentante tocmai de aia nu au markup la preturile pe care le vezi pe site-ul lor, de aia nu e un pret pe net si unul in realitate.
  3. Colegul de mai sus ‘nu ma crede’ ca eu raman cu acel range in conditiile in care eu am facut de mai multe ori acel drum, inclusiv ieri. Ah da nu voi ramane cu 30% iarna cand sunt -10 grade, toata lumea stie ca la electrice iarna scade rangeul destul de mult - ce inseamna asta? probabil o oprire in plus.
  4. Am mai zis in alte randuri, daca esti sofer ce face sute de km pe zi si trebuie sa fii la ora in stanga si in dreapta, cel mai probabil nu e pentru tine o electrica - in Romania - deocamdata.

Se face prea mult tam-tam impotriva electricilor in online si multe din ceea ce cititi sunt false. Sa nu mai zic ca lumea compara in cele mai multe randuri prin articole masini de game diferite, de ex consum unde se compara masini cu motor de 0,9-1.5 cu motor de 400-500 cai - Totusi de obicei cine da bani pe-o electrica dintr-o gama ridicata n-o i-a ca plateste pe curent mai putin ca nici unu care isi ia AMG nu se uita in benzinarie cat il costa. In timp se aduna o diferenta dar nu sta lumea sa o calculeze la virgula.

Poate o sa considere unii ca sunt asa pornit pentru ca detin o astfel de masina dar sincer e fix aceeasi discutie ce e si intre telefoane(apple vs samsung), laptopuri (vezi mac vs dell vs lenovo etc). Atata lume a trecut pe mac-uri dupa ce s-au ferit mult timp din cauza articolelor si threaduri unde le blamau si-au ajun sa fie suprinsi de performante si calitate.

In concluzie, minusuri sunt la electrice, n-am negat nicaieri asta, doar ca in mare parte nu cele pe care le prezentati voi mai sus.

2 Likes

comoditatea comoditate, as zice mai degraba ignoranta, gazele de esapament sunt canceroase, orice damage cronic e canceros, si da multi zic ca nu ii intereseaza, dar de ex stiu persoane cu probleme la ficat, si imi amintesc ca acum x ani le ziceam, sa nu bea asa mult, si ma ridiculizau, si acum se intreaba cum de i-a lovit napasta, cum de ei doamne, de ce nu le-a zis nimeni, ca doar toata lumea bea un pahar, in fine asa e omu.

1 Like

Dati si voi un Google Translate: