In acest moment lucrez ca si junior in php la o firma de programare, promovare SEO ect. Ce am observat la site-urile pe care unii clienti doresc promovare este ca de multe ori site-ul nu este optimizat pentru partea de SEO. Stau si ma intreb daca au inclus programatori optimizarea acelui site in pretul final. Unii poate nici nu vor sa faca (sau nu stiu) iar pretul este unul standard. Parte mai putin placuta pentru un client este cand se gandeste ca vrea sa il promoveze pe anumite cuvinte chei si se duce la o firma de promovare si trebuie sa mai plateasca onpage inca 100-200 de euro.
Ce presupune “optimizarea SEO”?
Pai de exemplu am gasit site-uri cu no-index in head (clar programatorul nu a fost atent). Optimizare SEO dupa mine este H1 titlu pagini, H2 de doua ori pe pagina, h3 de 3-5 ori daca textul permite asta. Cuvantul cheie stabilit prin underline, bold si italic. Alt tag la imagini. Sa existe minim 500 de cuvinte pe paginile optimizate.
Păi și e treaba programatorului să adauge conținut?
Last time I checked, aici e Romania, nu?
personal nu includ in pretul site-ului si partea de seo, aia ori o face clientul ori o fac separat cu alt pret…
Normal, tie ca programator ti se da sa faci un site, ulterior vine clientul si adauga continutul, si acolo intervine partea de seo insite, in functie de ce cuvinte cheie vrea, trebuie sa creeze continutul corespunzator (iar asta nu depinde de programator)
Desigur, mai exista si seo offsite, care nu are treaba cu site-ul propriuzis ci cu backlinkuri si socializare, dar aia iar, e treaba persoanei care se va ocupa de seo nu de programator.
Tine cont de urmatoarele aspecte:
- web designer - persoana care creaza template-ul si tot ce tine de partea vizuala dupa specificatiile clientului
- front end developer - persoana care integreaza template-ul in cms/site si se ocupa de codul html/css/js/jquery
- back end developer - persoana care creaza module si improvementuri noi la site/cms si repara bugurile
- database administrator (sau business inteligence cum am mai vazut) - persoana care gandeste structura tabelelor si interogarile si legaturile intre baza de date si cerintele clientului (in general partea asta e facuta de obicei de back end developer in majoritatea cazurilor) - asta cand se cere proiect facut de la 0 fara un cms in spate.
- beta tester / ui tester / ergonomy tester etc - persoana care se ocupa de verificarea si testarea site-ului din punct de vedere functional, vizual (pe diverite rezolutii si diferite sisteme de operare/browsere) (atentie, ea nu se ocupa de coding, doar testare)
- security tester - persoana care se ocupa de auditul de securitate (nici ea nu se ocupa de coding, doar testare din punct de vedere al securitatii)
- seo manager - persoana care se ocupa de partea de seo online/offline (adica care are grija ca paginile si continutul sa fie potrivite pentru cuvintele cheie dorite + baclink-uri si socializare
- marketing manager - persoana care se ocupa de promovarea site-ului/produselor, cauta parteneri online si incearca sa promoveze imaginea si produsele clientului
- clientul ar trebui sa se ocupe doar de plata si asigurarea fluxului de vanzare/marfa/achizitii + eventual sa ceara la persoana potrivita improvementuri si modificari.
Deoarece toate persoanele de mai sus costa bani, ca sa se faca toti pasii ca la carte un site ar trebui sa depaseasca 10k iar firmele ca sa reduca din cheltuieli cauta minioni, persoane care sa se descurce sa faca mai multe puncte odata (dar nu la fel de bine ca o persoana care e strict specializata pe bucatica lui).
Un freelancer de exemplu nu va putea niciodata sa asigure calitatea la toate punctele de mai sus, cel mult se va descurca la partea vizuala si cand apar probleme “las’ ca plateste clientul pentru repararea bugului sau pentru optimizare”
Deci, daca pretul de creare a site-ului e mic, inseamna ca nu s-au facut toti pasii de mai sus sau nu exista persoane in firma respectiva care sa se ocupe de aspectele respective sau daca exista, nu sunt incluse in pretul de creare ci sunt discutate ulterior.
Cea mai mare parte a ceea ce ai scris aici (heading-uri cu nivel corespunzator structurii continutului, atributul alt pt imagini, em, strong pentru cuvintele cu importanta mare in continut) sunt chestii ce tin de semantica HTML si orice developer bun le va include in markup inca de la inceput (nu neaparat pentru SEO, chiar daca in final vor exista beneficii si din punct de vedere SEO)…
Faptul ca multi nu le includ este pentru ca semantica si standardele nu sunt ceva care sa influenteze rezultatul final intr-un mod vizibil si functional (un site facut doar din div-uri poate arata si functiona la fel la prima vedere ca si un site corect dpdv semantic) asa ca de multi sunt ignorate (nu neaparat doar de incepatori).
Nu prea conteaza SEO pentru Google din 2016, SEO ar fi in ziua de azi ca site-ul sa fie cat mai rapid si sa aibe layout mobil. In rest e absolut 0 ce faci daca ai aceste 2 criterii, exceptie la magazine online, unde te intereseaza sa iti apara produsele/review-urile direct pe google si sunt niste trucuri. Chestiile precum link-urile nu conteaza, structura in sine nu conteaza daca poate fi prelucrat de google (sa nu avem totusi pagini full js fara continut static)
Cuvintele cheie se genereaza din articole automat indiferent ce precizezi tu in tag-uri.
Defapt, eu am auzit tocmai opusul. Nu mai merg aceleasi lucruri, dar sunt trucuri categorisite drept SEO, care pot ajuta foarte mult. Spre exemplu, pot ajuta bouncy-rate-ul, care face site-ul sa fie vazut mai bine de google, daca ai Google Analytics pe site si, deasemenea, ajuta cu raportul dintre link-urile interne si link-urile externe, daca imparti un articol (spre exemplu, de pe blog) in mai multe pagini.
Continutul nu tine de programator, linkurile externe sunt mereu nofollow de cand ma stiu. Google Analytics nu e precis si nu il recomand incepatorilor, are cateva functii frumusele dar te induce in eroare.
Sa nu mai zic nimic ca e o prostie sa te uiti la views-uri si vizitatori, pe tine te intereseaza exclusiv oamenii care baga adresa de email intr-un formular/se inregistreaza/fac un comment, dau click pe o anumita reclama sau care vin de pe anumite pagini (in special tracking la facebook si email), pentru aceste lucruri folosesc mautic. Practic singurul rost al unui articol e sa faci un om sa se inscrie la tine/sa poti vinde reclama sau un produs.
Pentru promovare prin platforma de marketing (repet NU SEO) care garanteaza conversii, cer in jur de 100-200 de euro lunar.
Ca un alt exemplu, care poate tine de programator, site-urile cu butoane de share sunt vazute mai bine de nenea Gogule (adica Google).
Nu stiu de unde ai scos acest lucru, respectiv butoanele alea de share mai adauga in jur de 2-3 secunde de incarcare in 50% din cazuri din cauza faptului ca tu ai serverul in Bucuresti si Facebook are serverul la 3000 km distanta. E mult mai bine daca faci un modal box prin care sa ceri utilizatorului sa iti dea like la pagina daca ii place (de exemplu daca a facut scroll pana la sfarsit sau da click sa scrie un comment) in loc sa lasi pe 500 de pagini niste butoane nenorocite pe care nu dau click decat copiii si chiar iti strici audienta.
In aceste cazuri da, e vorba de programator si de o platforma complexa de marketing (eu chiar verific daca utilizatorul e logat pe facebook/google cu un mic script si daca nu e ii cer email-ul in locul unui share social), nu ca tu faci optimizare punand niste butoane aiurea. Chiar am si un script care ii detecteaza pe cei care sunt logati pe medium/wordpress/youtube/twitch si verifica automat background-ul. (gen afiseaza un mesaj special unui streamer/vlogger/blogger popular de pe twitch/youtube/wordpress decat pentru un vizitator obisnuit) Dar pentru aceste lucruri eu nu cer 200 de euro o data ci 200 de euro lunar daca e vorba de un site serios.
Nu, SEO nu e automat inclus in pretul oricarui website. Nici responsive nu e, chiar daca in 2016 ambele ar trebui sa fie si trebuie explicat clientului exact la ce renunta. Dar cateodata bugetele sunt limitate si astea doua capitole sunt lasate pentru faza 2, moment in care este nevoie de un specialist in marketing si ajung la voi.
Iar dincolo de markup si posibilitatea de a administra continutul meta-tags in CMS, cele mai importante capitole pentru un programator legate de SEO sunt performanta (cache, combine, minify, compress, optimize) si mobile-friendliness.
Revin asupra acestui thread pentru ca mi se pare extrem de interesant, iar lucrurile, cumva, par sa se schimbe. SEO nu mai este doar… SEO, ci este content marketing, user engagement, social media. Toate au legatura cu programarea.
Incerc sa va ofer cateva motive pentru care elemente de SEO ar trebui neaparat incluse in pret. Si nu cred ca este un moft, ci un trend de urmat, daca vrem clienti cu rezultate.
Asa cum s-a spus (si repetat) mai sus, contentul in sine nu tine de programator. Dar SEO inseamna mult mai mult de atat si o sa vedeti de ce. Din punctul meu de vedere, o companie ce face programare for a living ar trebui sa aiba un colaborator pe partea de IM (Internet Marketing), daca nu full-time, atunci macar project-based, remote.
Cateva specificatii tehnice ce pot implementa de programatori, despre care content-writerii si beneficiarii n-au nici cea mai mica idee. Si sunt tehnici SEO 100%. Imi cer scuze pentru ordinea si formatarea lor, consider ca mai importanta este informatia in sine
- site-urile modulare ar trebui sa aiba o structura a URL-urilor clare - de tipul it/calculatoare/laptops/macbook/macbookpro-model
este SEO si nu tine de content writer; se poate implementa doar de un programator - exista situatii, destul de frecvente, in care main-keyword ar trebui sa fie inclus in title-tag sau in meta-description(s).
bineinteles ca cel mai probabil va trebui sa fie generat sau gasita o solutie pentru a se adauga automat la snippetul preluat din context. Nu se poate genera de content-writer sau ar fi mai putin eficient daca ar fi editat, de fiecare data, manual -
Teaserele (de exemplu the_excerpt in WP) pot fi PITA, atat ca numar de cuvinte, cat si dpdv al consistentei
pot fi user-written, insa cel mai probabil sunt generate automat; aici trebuie atentie la duplicat si la schema.org’s specs -
viteza de incarcare a site-ului
n-are treaba cu content-writerul, ci doar cu modul in care programatorii pot optimiza librariile externe, dar si cu server production-environment -
canonical tag (rel canonical)
pentru site-urile cu mai multe versiuni in functie de device/OS, canonical nu mai este optional; nu poate fi user-generated -
language tag (rel alternate) sau hreflang
este SEO, este doar programare -
uniformizarea platformei pe toate browserele
este un common misconception; asta se face pentru ca SEO, nu pentru ca asa vrea sefu’. -
optimizarea imaginilor
este un task impartit intre programator si user; daca utilizatorul incarca o imagine de 10MB, platforma ar trebui sa stie s-o micsoreze fara sa-i scada din calitate
in situatie in care trebuie sa se serveasca mai multe dimensiuni, instante ale aceleiasi imagini, trebuie bine gandit focusul, cropul
as putea sa integrez la lucrul cu imaginile si tehnici prin care se evita hotlinking, economisind resurse importante pe server, daca site-urile sunt image heavy -
latest articles-like widgets ordinea ultimelor articole nu tine de utilizator, ci de platforma
lucrul cu stickies face parte tot din SEO, sunt sectiuni de content ce trebuie promovate, mai importante pentru client decat alte sectiuni ale site-ului; ele nu pot fi decat programate -
alternative content
nu trebuie sa preia content din articolul vizualizat; algoritmul cel mai frecvent dupa care se genereaza alternative articles este categoria, dar pot fi si cuvintele extrase din context - este, din nou, treaba de programator. Si este SEO. -
reading time / comment no. / category article no.
unele foarte frumos implementate pe devforum; fac parte din user experience, extrem de utile -
syndicated content
facut bine, poate sa duca la un awareness de calitate; daca nu se genereaza corespunzator, nu ti-ai facut treaba. Nu stiu daca este optional, eu as zice sa se pierde mult fara. -
multimedia snippets si structured data
microdata sau rdf sau alte formule “acreditate” pot duce la un CTR mai mare in SERPs, apoi, implicit, la pozitii mai bune in rankings. Sunt platform-generated, pot fi incluse doar de programatori -
erorile in HTML output
sunt un ranking factor de foarte mult timp; chiar daca browserele stiu sa interpreteze corect in anumite situatii si rendereaza html-ul fara erori, nu inseamna ca site-ul “trece” cu brio peste acest aspect -
codul modern este intotdeauna interpretat in context
anumite atribute / data-type pot da consistenta partilor de continut modular; formatarea corecta a sectiunilor este un mare plus - na: aria roles, html5 elements, a list is always a list etc - sitemap inteligent
-
mobile optimized
AMP, responsive sau adaptive, mobile version or tablet version
cineva spunea mai sus ca nu include in pret chestiunile legate de responsiveness; foarte bine, dar clientul stie ca are nevoie de asta? ca exista un index separat pentru mobile? - social media modules
-
noindex/nofollow
robots metas are tricky
in anumite situatii avem nevoie de ele, in combinatii destul de ciudate (noindex/follow; index/nofollow; noindex/nofollow) -
server redirects
este obligatoriu ca site-ul sa serveasca o singura versiune (http sau https cu www sau fara)
Cred ca as putea sa ma mai gandesc la inca 20 de factori, insa nu lipsa unuia dintre ei cred ca e importanta, ci abordarea in sine. A programatorului fata de SEO.
Eu fac SEO, dar sunt, la baza, front-end. Nu stiu daca-s lucruri noi, insa si eu fac greseala de a le mai omite.
Nu cred ca vreun element de mai sus este optional.
Sper sa ajute cuiva.
În cazul site-urilor cu react/vuejs mai sunt niște noutăți, de exemplu site-urile offline-first/mobile-first, clasate ca PWA-uri sunt deja probabil avantajate de Google cel puțin în cazul căutărilor pe dispozitive mobile.
SSL-ul iarăși este obligatoriu pe fiecare site. Pentru noscript, accesibilitate sau viteză de încarcare ar fi preferabil să avem și site-ul generat izomorfic, cel puțin părțile critice de conținut.
Mă rog vorbim de total altă clasă de aplicații și site-uri, la care SEO e dificil din cauza noutăților. Vorbim și de total alte prețuri și cerințe, pentru optimizarea SEO din aceste puncte de vedere probabil ar fi nevoie de înca 2-3 ore de muncă, nu văd de ce ar lucra cineva aceste ore gratis.
“Nu prea conteaza SEO pentru Google din 2016” am ras de m-am scapat pe mine putin=)))
Nu contează ce a contat până acum, Google își generează automat tag-urile și meta-urile din cauza abuzurilor, nu contează nici url-ul din 2015, nu îți trebuie sitemap, erorile din html nu contează doar refresh-urile la DOM (performanța), nofollow nu este luat in considerare, modulurile de social media chiar îți reduc performanțele site-ului, grija la request-uri (cu sprite-uri) nu mai e relevantă din cauza HTTP/2, iar de înscrierea site-ului în cine știe ce directoare sau cumpărarea de backlink-uri nici să nu mai vorbim.
Pe SEO conținutul contează 90%, degeaba faci site-ul lacrimă dacă conținutul e scris de un analfabet care dă copy paste la keyword-uri în fiecare propoziție.
Sunt multe aspecte care tin de SEO si care trebuie implementate de programator, dar nu sunt incluse in pret daca nu au fost incluse in cerinte. Similar unui autoturism, il cumperi full-options (la alt pret) sau iei mai ieftin si mergi la dealer dupa sa-ti monteze scaune cu incalzire.
In functie de client, o parte dintre aspectele pe care le-ai enumerat pot fi implementate si oferite ca bonus si clientul trebuie sa stie asta.
Multe elemente de SEO, chiar daca trebuie implementate de catre programator, tin de strategiile de marketing/comunicare/SEO. Cum pui title? “Brand - kw” sau “kw - Brand”? Daca respectivul client se pricepe, le va include in cerinte; daca nu, sa mearga la un specialist SEO!
If you’re good at something, never do it for free!
Tu vorbesti strict on page si din ce observ nici pe asta nu o stapanesti bine. De 15 ani se tot aude din gura unor tipi ca tine “Ohh SEO is dead dude…etc” and other b$%&%’$s. Inca o data, ma prapadesc de ras pe aici la unele aberatii pe care le-ai scris. Pentru cine va citi acest topic, isti37 nu stie SEO si este pe dinafara total. O sa-ti dau un hint “User intent”
User intent ține 100% de conținut, chiar dacă e conținut dinamic. SEO nu e mort, dar nu ține mai deloc de programatori ci copywriteri și marketing. Dacă ai o aplicație iarași nu e SEO ci low bounce rate care se ia din calitatea aplicației, dar nu e SEO ci e normal ca o aplicație bună să îți aducă trafic și una proastă nu.
Practic dacă vrei SEO în ziua de azi fă video-uri despre produsul tău, tutoriale video/interactive, documentație, forum dar niciunul nu ține de optimizare ci content.