Pareri - Toptal

Salut,
Recent am primit o propunere de la o prietena sa imi faca un referral la Toptal. Am fost curioasa de Toptal de ceva timp, asa ca ma tenteaza sa incerc.
In urma research-ului, though, am dat peste un numar enorm de review-uri negative pe Glassdoor (si cele pozitive sunt obviously fake si complet impersonale). Sunt tot felul de chestii despre conducerea fucked up a companiei, CEO-ul lor nebun, lipsa de work/life balance, burnout, faptul ca te incurajeaza sa nu-ti iei deloc concediu, ca esti expected sa fii attached to your phone/laptop 24/7, ca te pot da afara fara niciun warning in secunda doi, am vazut si pe cineva care spunea ca nu a fost platit o luna intreaga sau cineva care a stat 3 luni fara proiect.
Prietena de care ziceam lucreaza de doar 3 luni cu ei, pe iOS, deci nu stiu daca a apucat deja sa intre mai deep sa vada exact ce si cum ca sa aiba o parere. Mi-e frica ca zvonurile sunt justificate si nici nu as vrea sa imi dau demisia de la un job stabil pe care il am acum si care e foarte lejer si plateste relativ decent pentru ca dupa sa ma trezesc data afara peste noapte de la Toptal si sa nu raman cu niciun safety net.
Pareri? Experienta voastra cu Toptal, daca este sau daca aveti cunostiinte? Eu as vrea sa aplic pe React.

Mersi de raspunsuri si o seara faina :slight_smile:

1 Like

Eu lucrez pe Toptal de 2-3 ani; dintre toate platformele pe care am lucrat, mi se pare cea mai OK din punct de vedere al banilor, al clienților și chiar a… stabilității, să zicem.

Nu știu nimic despre conducere și CEO, dar în rest sunt doar fake news (cel puțin din punct de vedere al freelancerului, poate angajații lor sunt tratați diferit, nu știu).

  • Trebuie să înțelegi că ei funcționează ca un intermediar: te pun în legătură cu clientul și mai departe e treaba voastră ce faceți, putând discuta despre orice… mai puțin despre bani.

  • Pe scurt, fiecărui proiect îi este atribuit un recruiter iar acesta se ocupă să găsească talentul (TopTalent, dacă nu era evident :smiley:). Recrutorul ăsta se uită în globul lui de cristal și în funcție de… factori (experiența ta anterioară, bugetul clientului, altele), trimite invitații prestatorilor. Poți aplica tu la proiecte sau poți aștepta să te abordeze recruiterul;

  • Despre plătit o lună întreagă: unul din lucrurile care diferențiază Toptal de restul platformelor este că odată un job pornit, vei fi plătit cu siguranță, indiferent dacă sunt probleme de plată din partea clientului;

  • Despre work/life: te pui disponibil(ă) câte ore vrei tu. Poți fi hourly, part time (20h) sau full time (40h) săptămânal. În funcție de aia primești proiectele;

  • Cât timp ai ore disponibile, vei fi bombardat(ă) cu oferte de job-uri. Eu primesc cel puțin unul pe zi, dar au fost zile când am primit 4-5 oferte, și am hourly rate mai mare decât au recomandat ei. Dacă nu primești nici o ofertă, cel mai probabil ai rate-ul mult prea mare…

  • Despre burnout: așa cum ziceam mai sus, tu discuți cu clientul, clientul îți umple timpul și tu decizi ce faci mai departe (am clienți de la care am 2-3h/lună de lucru). Tot cu clientul stabilești pe ce intervale de timp lucrezi (unii cer un overlap de cel puțin X ore, alții comunică doar pe mail), ce task-uri șamd

  • Despre safety net: pe Toptal poți spune că ești în aceeași situație în care ești ca angajat: dacă te concediază, rămâi în aer. Teama de faptul că nu vei găsi proiecte este legitimă; cu toate astea, eu nu am avut nici măcar o zi fără cel puțin un proiect activ.

Una peste alta, este o platformă OK, dar dacă faci trecerea de la angajat la freelancer, vezi că s-ar putea să fie și alte chestii nu doar unde găsești proiectele: lipsa socializării cu colegii sau a rutinei poate fi o problemă pentru unii.

Pentru început, îți recomand să intri în platformă, lucrezi în paralel la job-ul curent și la job-uri de pe Toptal și vezi cum e :slight_smile: Btw, NU recomand să faci asta pe termen lung, 1-2 luni maxim.


Sunt doi utilizatori pe forum pe care îi cunosc:

  • unul pe WP, intrat recent a găsit de lucru în prima săptămână;
  • unul pe UI (btw, nu intri pe React, intri UI). A găsit de lucru în primele zile în care a început să caute;

Pe glassdoor este un rating de 3.9: Reviews voor Toptal | Glassdoor

Mi se pare un rating OK.

7 Likes

Un pic sunt confuz legat de ce e pe Glassdoor: reviewuri ale angajatilor Toptal sau ale freelancerilor pentru care Toptal e doar un marketplace? Din cate stiu, Glassdoor ar trebui sa fie pt angajati, si asa mi se pare. Ca freelancer, nu vad ce treaba ai avea cu CEO-ul Toptal sau cu politicile interne ale firmei, pentru ca tu pana la urma vei lucra cu clienti si Toptal asigura doar ca banii ajung la tine.

4 Likes

Pe Glassdoor nu le-am citit, dar ce am vazut in mare negativ pe Trustpilot era scris de:

  • oameni care aveau asteptari gresite (de angajat, nu de freelancer)
  • care nu treceau testele si dadeau note pe procesul de recrutare
  • unii clienti care erau si ei nemultumiti din varii motive

Daca ai mai avut de a face cu alte platforme si ai ceva experienta ca freelancer, Toptal e chiar next level. Daca nu ai experienta, cea mai buna idee e sa incepi part time, in paralel, sa vezi cum e.

2 Likes

Experienta mea pe platforme de-astea e practic nula.

Am incercat pe vreo doua, freelancer si upwork, dar n-am insistat.
E drept ca m-am ales cu clienti care m-au contactat in afara platformei…

Nu-s deloc lamurit cum se face contabilitatea in situatii cu asemenea intermediari.

Facturezi clientii finali? Daca da, cum se factureaza comisionul, in special daca e o situatie in care tu nici macar nu cunosti suma finala?

Facturezi intermediarul?

Facturezi platforma - cel puțin în cazul Toptal.

Diferența dintre upwork/freelancer și Toptal este semnificativă din toate punctele de vedere, de la modul de „câștigare” a bid-urilor la calitatea clienților.

Acel race to the bottom specific upwork nu este la fel de pronunțat pe Toptal.

2 Likes