Proces de gestionare a unui SRL

Eu m-am hotarat sa merg pe sistem SRL fara angajat.

Ma intereseaza un astfel de flow de proces pe partea asta de mentenanta a firmei. Cum o administrezi dpdv fiscal (taxe, etc).

Cum facturati? Cum tineti contabilitatea (Exista ceva soft online/ceva automat mai easy peasy, sau la cat timp trimiti actele la contabil [eventual ce acte trebuiesc trimise depinzand de ce solutii alegi {daca folosesti software sau nu}])?

In principiu contabilul te va lamuri cu tot. Ii spui fara rusine ca esti la prima firma si va avea grija sa-ti spuna ce sa faci/cum/unde. Fiecare are piticii lui pe creier cum sa ordonezi fisierele trimise, cand sa le trimiti etc.

In principiu rolul tau e sa-i trimiti lunar toate miscarile de bani (facturi intrare/iesire) si el sa-ti spuna “ai de platit X in contul Y” (taxe)

Te vei umple de hartii constant (decizii, contracte, facturi, recipise, declaratii, fise de inventar, note contabile etc) pe care trebuie sa la pastrezi cu anii. Daca ar fi sa-ti dau un sfat, incearca sa-ti faci un sistem de organizare de la bun inceput ca sa le poti gasi rapid in caz de nevoie.

4 Likes

O să bag o reclamă cu https://www.keez.ro.

Eu imi ordonez toate fișierele de la SRL intr-un OneDrive criptat.

În acest mod poți folosi excel/word-ul online care e gratuit.

Primești totul mura in gură, cea mai multă muncă e să generezi facturile și să încarci extrasele. (Dacă nu ai ceva plan plătit trebuie să aștepți cateva zile)

Când scoți dividende trebuie să plătești taxele pe firma și să depui formularul unic pe persoană fizică cu veniturile pe care le scoți ca dividende.

E bine să îți faci un calendar cu tot ce ai de făcut. Dacă ai un timesheet fa-l zilnic sau pe săptămână, nu-l lăsa la sfârșitul lunii.

Fa-ti cont pe ONRC, ANAF si ghiseul.ro.

3 Likes

Eu zic sa apelezi la un saman sau vrajitor cititor in cafea, cu siguranta nu la un contabil a carui treaba e efectiv sa se ocupe cu lucrurile acestea!

1 Like

Ei bine, fiind nou am zis sa intreb for guidance aici fiindca nu-s contabil la inceput de drum, ci FREELANCER la inceput de drum :smiley: si cele 2 raspunsuri de mai sus au fost perfecte fiindca mi-au zis exact ce treubie: experienta lor si un headsup pt ce se poate intampla si ca pot merge direct la un contabil fara ceva in prealabil. Multumesc de input :wink:

N-am vrut sa fiu rau, du-te cu incredere la contabil!

  1. De facturat, facturez cu excel. Nu e mare filozofie daca nu ai multe facturi. Trebuie sa-ti dai un interval de numere pentru fiecare an, pe care sa-l respecti si cam asta e. Intreaba contabilul. Bineinteles, asta presupune ca nu ai nu stiu cate facturi lunar.
  2. Folosesc Saga de la sagasoft pentru contabilitate, ajunge pentru ce am eu nevoie. Se plateste ‘licenta’ anual. In principiu ai nevoie de facturi si extrase de cont pentru contabilitate, exceptand situatiile mai putin intalnite. Intreaba din nou contabilul. Aici poate fi mai ciudat, cu inventare, etc, cu amortizari… Daca nu le ai cu contabilitatea… e mai bine cu contabilul decat sa intrebi pe net.
  3. Fa-ti semnatura electronica, o sa-ti fie mult mai usor. Ai de depus declaratii trimestrial si chiar lunar daca operezi cu de-astia ‘pe-afara’ din UE.
  4. Esti sigur ca vrei fara angajat? E mai ciudata treaba cu asigurarile daca nu esti angajat.
  5. Pe langa contabil o sa ai nevoie de un expert contabil pentru bilant (nu poate fi acelasi cu cel care tine contabilitatea, din ce stiu). Asta o data pe an.
1 Like

De unde increderea asta?

Experienta mea in lucrul cu contabili este ca sunt variatii foarte mari legate de know-how, multi nu sunt la curent cu modul de lucru cu servicii externe, stiu bine cum trebuie administrate operatiunile B2B pe RO si cam atat. Vii cu o intrebare despre cum tre sa facturezi pe upwork, cine plateste diferenta de curs sau orice altceva si se uita ciudat.

Ce vreau sa spun este ca inainte de a alege un contabil sa te lamuresti ca are experiza pe zonele pe care ai tu nevoie (daca incasezi din EU sau din afara) si vei economisi batai de cap mai tarziu.
Si in domeniul asta se aplica principiul ca cine lucreaza ieftin de obicei e mai slab pregatit.

2 Likes

Buna observatia, eu inca nu stiu cum se face cu intermediari de-astia. Nu ca as fi avut nevoie… just in case.

1 Like

Pentru situatii atipice la un ‘Expert contabil’ trebuie sa apelezi. Practic cineva care are experienta in a rezolva spete nu atat de comune. Un expert contabil sau o firma ce iti pune la dispozitie pentru consultanta si un expert contabil, nu va costa 100-200 lei/luna.

1 Like

Ty for all the knowledge!
4. pentru moment vreau sa merg fara angajat fiindca sunt angajat si voi merge relativ in paralel pe freelancing. Cel putin la inceput.

De depunerea declaratiilor firmei se ocupa contabilul. Ca si persoana fizica n-ai nimic de depus in afara de declaratia unica (pt care nu ai nevoie de semnatura electronica). Evident, daca incasezi dividende peste plafon.

Dar, da, o semnatura electronica e totusi bine sa existe. :slight_smile:

Care-i treaba mai ciudata? Daca incasezi dividende peste plafon, depui declaratia unica, platesti CASS-ul si esti la fel de asigurat ca si un angajat normal. Daca vrei, poti plati si CAS.

Ce formular e asta? Nu stiam ca exista. Te referi cumva la declaratia unica?

Iti trebuie semnătură electronică pe SRL dacă vrei să depui declarația de beneficiar real online sau sa comunici cu ONRC-ul.

La contracte iarăși contează, o semnătură electronică garantează că nimeni nu modifică pdf-ul. Dar mulți folosesc Adobe sau DocuSign, care sunt iarăși ok.

La UniCredit e inclus unul de la TransSped, motivul e să poți comunica direct prin email cu banca.

Da, declarația unică se depune pentru CASS când depășești plafonul de 12 salarii minime.

Taxele la dividende se rețin la sursă, deci nu declari nimic in declarația unică.

1 Like

Ai dreptate aici, uitasem de respectiva declaratie. Eu am depus-o offline avand treaba in zona. :slight_smile:

Noi platim impozitul pe dividende direct de pe firma. Asa ne-a recomandat contabila.

Da, se reține pe firmă, dar tu trebuie să depui declarația unică pentru CASS in termen de 30 de zile de la primirea dividendelor. (Il poți depune și inainte dacă vrei asigurare)

Responsabilitatea pentru toate astea revine administratorului, nu contabilului.

Dar da, contabilul poate ca poate sa o faca pentru tine. Doar ca tu iti iei amenda daca ceva nu e in regula, nu contabilul.

Chiar esti? E o plata retroactiva, a avut cineva nevoie de asigurare si a folosit-o pe-asta? Eu n-am avut nevoie (chiar daca aveam, platesc si din salariu), asa ca n-am idee. Sa nu apara surprize pe-acolo.

Impozitul pe dividende il plateste firma, nu cel care primeste banii.

Personal nu m-am folosit de asigurarea respectiva (prefer serviciile private chiar daca platesc CASS), insa am cunostinte care s-au folosit de ea si nu au avut nicio surpriza.

2 Likes