Time Tracking in 2019 - Clockify?

Salutare și un început de an grozav tuturor!

Tot am citit și luna trecută pe aici depsre tool-uri de time tracking folosite de voi.

M-am uitat puțin peste cel prezentat de @iamntz, dar și peste celelalte, dar nu m-au convins suficient de mult.

Noi, în micul nostru business, avem nevoie să ne pontăm și din punct de vedere al task-urilor legate de management, dar ar fi drăguț să fie un tool care să fie util și în activitatea de software development.

M-am uitat peste povestea celor de la Clockify, despre care nu am găsit nimic pe aici, în discuțiile voastre, dar care sincer m-a încântat și care m-a făcut să îmi creez un cont.
La o primă vedere, site-ul, din punct de vedere al UI/UX îmi place - e curat, are integrare cu trello, deci la prima vedere m-a convins.

Acum vreau să aflu și părerea unor oameni care îl folosesc, de ce probleme s-au lovit și dacă per total e un tool care merită să fie folosit în viața de zi cu zi :slight_smile:

Cheers! :beers:

1 Like

Din punctul meu de vedere, problema Clockify este în prima lupă din imaginea asta:

Să explic: orice aplicație de time-tracking la care tu, utilizatorul, trebuie să-i dai drumul este doar un glorified clock. Ba uiți să-l pornești, ba uiți să-l oprești.

Gândește-te la următorul scenariu: sună curierul la ușă. Nu oprești ceasul doar pentru atâta lucru, doar te întorci în 30 secunde. Apoi sună telefonul. Apoi bate nu-știu-cine la ușă. Apoi primești un mesaj pe skype/slack/etc. Apoi un mail. Și tot așa.

Orice aplicație ne-automată are o precizie extrem de vagă; eu unul am observat diferențe majore între tracking automat și cel manual. La începutul carierei în freelancing eram convins că lucrez 7-8h/zi. Pentru că na, asta îmi arăta ceasul (foloseam o aplicație la momentul ăla, nu mai știu care). Doar că, surpriză, mi-am dat seama că, de fapt, lucram maximum 4-5 ore, restul erau task-uri mărunte ce nu le luam în seamă.

Cred că genul ăsta de aplicații sunt așa, o minciunică bună pentru toată lumea: clienții sunt bucuroși că văd pe ce dau banii, prestatorii sunt bucuroși și ei, doar sunt plătiți și… aia e.


Mi se pare destul de shady modul de monetizare. Se menționează în treacăt că sunt unele features extra și atât.

A trebuit să-mi fac întâi cont pentru a găsi un price table:

Cred că problema pe care ai pus-o apare cel mai mult în partea de software development și tind să fiu de acord cu tine - până acum am monitorizat lucrul doar prin upwork și pare că e ok, iar aici cred că aplicația celor de la toptal ar fi un înlocuitor ok.
Acum, 70-80% din ce ne trebuie nouă e legat de activități de marketing sau alte procese interne, mai puțin dev. Chiar și pe vorbit la telefon sau stat pe slack era faină o jucărie care să monitorizeze ferestrele și apelurile telefonice și să le centralizeze. Nu pot să spun că am prospectat suficient problema, dar nici nu văd multe variante în piață (la un cost rezonabil).
Tu ce propui, ce recomanzi? Te-a convins vreun tool suficient până acum?

Eu am mai zis: orice face tracking la ferestre e OK. Atât paymo cât și eu am cam renunțat la paymoplus; eu pentru că îmi îngreunează PC-ul (face un fișier sqlite care în timp se mărește și ajunge la sute de mb) și mai crapă așa, out of blue.

Mai sunt și altele: rescuetime ar fi cel mai renumit. Eu l-am folosit dar nu mi s-a părut că-mi dă detalii utile.

De vreo două luni am renunțat la a face tracking la ferestre și folosesc exclusiv Wakatime în editor.


Nu vreau să fiu picky, dar tabelul comparativ de la Clockify e ușor eronat:

Ce inseamna ‘a lucra’? Mie uneori imi merg rotitele la chestii legate de lucru si cand mananc. Uneori chiar si seara cand ma culc. Cum ar putea contoriza o aplicatie asta? Dar eficienta? Uneori lucrez patru ore pentru ce fac alta data in jumatate de ora.

Cea mai buna aplicatie de time tracking: un editor de texte cu un fisier txt pentru fiecare luna. Sau cel mult google sheet pentru cazul in care se doreste a fi partajata cu altii. Restul e pierdere de vreme aiurea, daca cineva vrea mai mult, mai pun doua ore / zi pentru time tracking :slight_smile:

1 Like

Am mai avut discuția asta pe forum, dar nu mai știu dacă cu tine sau cu altcineva.

Gândește-te în felul următor: îi pot spune clientului că-l taxez pentru că m-am gândit la proiectul lui în timp ce mâncam?

În relația cu un client ai nevoie de o unitate de măsură când stabilești prețul. Nu îi poți spune: „proiectul ăsta are o complexitate de 150 Langolieri, deci o să coste atât”. În primul rând pentru că acea complexitate nu este ceva standard (oricine îi va face estimarea va avea un număr diferit de Langolieri); în al doilea rând, nu îl interesează. Pe client îl interesează trei lucruri: cât durează, cât costă, funcționează fără probleme.

Prin urmare convertești Langolierii în ceva mai digerabil: ore.


Poți da detalii despre acel fișier txt? Cum arată? Câtă precizie are?

1 Like

Probabil nu cu mine… sincer, eu cred ca i-as spune verde in fata unui client ca il taxez pentru ca ma gandesc la proiectul lui in timp ce mananc. Daca chiar e curios. In general, nu-s curiosi deloc, par a fi interesati mai mult de rezultate si nu de detalii de-astea :slight_smile:

Adevarul e ca daca ai putea stabili corect cantitatea de munca necesara, plata pe proiect ar fi cea mai ok. Pana la urma pe client n-ar trebui sa-l intereseze cat imi ia mie sa-l fac, ci daca ii convine pretul pe proiect. Daca da, plateste, daca nu, altul. Problema mai mare e la mine, ca nu am cum sa estimez corect cat de complex este. E greu, foarte greu, cel putin pentru mine. Unul dintre motivele pentru care am facut proiectele alea open source a fost si pentru ca sa ma mai invat sa estimez cam care e complexitatea la proiecte relativ simple si nici acolo nu-mi reuseste prea grozav.

Exact pentru ca nu exista o masura buna pentru cantitatea de munca (nici numar de linii, nici ore, etc), nu are rost sa intri in detalii sau sa folosesti cine stie ce programe.

Fisierul text arata cam asa:

ziua X - y ore (asta doar pentru ca am convenit la plata cu ora)
Descriere activitate. Blablauri despre ce s-a implementat/modificat in perioada aia, si cam atat. Cu referiri la documentatie/librarii/etc.

Dupa ce am citit un articol la @iamntz pe blog am inceput sa testez si eu wakatime si mi se pare destul de bun. In trecut am testat si paymo, dar exact cum spune iamntz ba uitam sa il pornesc ba sa il opresc. pentru taskurile mici era chiar stresant de pornit/oprit.

credeam ca am ramas singurul care face trackingul cu stilou si hartie :slight_smile:

depinde foarte tare si de modelul de tarifare.
probabil ca lucrurile pot fi impartite in cost per proiect, cost per resursa (ora / zi per om per tip de serviciu), abonament de mentenata interventie + situatii speciale / hibride.
fiecare model are plusuri si minusuri si se potriveste mai mult sau mai putin unui tip de proiect si unui tip de om / business.
totusi, treaba asa cu munca efectiva e oarecum irelevanta cel putin pentru urmatorul motiv: presupunem ca pentru a semna un client e nevoie sa licitezi trei oferte (raportul e strict exemplificativ si nu discutam performanta acum, dar oricum nu se intampla nimanui sa mearga cu 100% clienti din total oferte depuse)…
ofertele necastigatoare inseamna munca?
daca da… cine o plateste?
daca nu… de ce o faci?
ideea de baza e ca indiferent ce fel de munca faci… atata vreme cat ea e in interesul businessului… ea reprezinta un cost care trebuie acoperit din incasari, deci de la clientii existenti.
evident, fiecare isi alege modelul de atribuire a acestor costuri, dar cata vreme nu e contorizat si timpul din pauza de masa in care caut solutia pentru problema clientului… inseamna ca afacerea nu e atat de profitabila pe cat vreau sa cred.

am putea dezvolta suplimentar problema cu diverse situatii particulare, incepand de la costul ofertarii, costul dezvoltarii specificatiilor tehnice (nu poti avea o estimare cat de cat corecta fara specificatii tehnice detaliate si nu poti avea specificatii tehnice detaliate fara ca cineva se munceasca pentru ele - foarte rar clientul vine cu ele), modul de acceptare sau nu a modificarilor in timpul dezvoltarii, costul si modalitatile de testare, costul si tipul garantiei, mentenanta, manualele (de utilizare, documentatia tehnica, etc), trainigul utilizatorilor, etc.

totusi, indiferent de model, in final costul proiectului e cam acelasi daca si conditiile dezvoltarii lui sunt similare.
problema mai dificil de controlat e sa estimezi cat mai apoape de adevar, iar lucrul asta e cu atat mai rar cu cat munca e mai nerepetitiva / nenormabila (practic definitia dezvoltarii software, pentru ca altfel am fi lucrat pe linia de asamblare auto).

ca sa ma intorc la subiect si in loc de concluzie:
mie imi e greu sa inteleg necesitatea (la modul general, nu pentru cazuri punctuale) trackingului la secunda.
in consecinta, utilitatea aplicatiilor sofisticate (dincolo de in tabel centralizator) este redusa in cazul meu.

ps. acum multa vreme incercam sa redescopar roata in domeniul asta si cautam modelul perfect de tarifare (care sa imi aduca incasari cat mai bune cu preturi cat mai atractive pentru clienti).
am aflat atunci despre modul in care doi avocati (echivalenti, dar de la firme diferite) facturau clientul pentru o interventie similara: drum pana in alt oras = 3 ore dus + 3 ore intors, interventie in instanta = 2 ore, pregatire interventie = 2 ore => total = 10 ore consumate.
una dintre firma factura exclusiv cele 2 ore de instanta la un tarif de 500 euro / ora, deci 1000 total, iar cealalta firma factura toate cele 10 ore consumate, dar la un tarif de 100 euro / ora, deci fix acelasi lucru.
ambele firme adaugau separat costurile cu transportul, diurna si alte consumabile.
atunci mi-am dat seama ca mai importanta e imaginea de ansamblu si ca interesul meu e sa dea cu plus la totalul general, nu musai la fiecare linie in parte.

ps2. sry pt offtopic, dar a parut un subiect potrivit pentru final / inceut de an

1 Like

Ți-ai răspuns singur, mai jos:

Atunci când stabilești un anumit preț, incluzi în prețul ăla și „pierderile”, ca să le zicem așa: timpi morți la transport, comunicații, research șamd.

Aia cu stiloul si hartia e aproape acceptabila, doar ca e mai greu cu backup-ul. Fisierele alea nu sunt numai pentru client, ci si in caz ca il apuca chefu’ de abuz pe organul represiv de stat. Trebuie sa dovedesti ca serviciul a fost prestat sau cam asa ceva… plus ca mai au nevoie si clientii de rezumatul ala (descrierea e mai importanta decat numarul de ore de pe-acolo) si ajungi sa faci scan-uri.

Nu poti nici macar atunci cand ai specificatii.

Studiu de caz, luna trecuta am facut asta (printre altele): https://www.silabs.com/documents/login/miscellaneous/SDS13783-Z-Wave-Transport-Encapsulation-Command-Class-Specification.pdf Mai precis, partea cu nivelul de securitate S2. Inca mai am de lucru pe partea asta, dar deja functioneaza. A fost in parte skill, in parte cred ca si noroc la mijloc… o sa explic imediat.
Pentru referinta, pag 112, fig 19, keys exchange. Secventa e descrisa mai departe in 30 de ‘pasi’. Pentru ca sa implementezi treaba aia, trebuie sa te uiti intr-o gramada de RFCuri (sunt referite pe-acolo prin diferite locuri) si trebuie sa le studiezi in suficient detaliu. Daca nu faci ceva corect, nu merge. Cand ajungi la pasul 15, esti blocat. Iti vine un pachet criptat pe care nu-l poti decripta. De ce? O gramada din lucrurile necesare pot fi gresite si nu stii ce. E posibil sa ramai blocat luni intregi, din cate am vazut. Am discutat pe GitHub cu unul care s-a apucat de treaba asta din august, si n-a progresat deloc.

De pe la pag 72 iti explica ‘building blocks’ (cu multe trimiteri la alte documente). Cred ca si pentru ca sa te faci ca poti estima ceva trebuie sa-ti petreci cateva ore sapand prin acele documente. Iar diavolul e in detalii, ti-a scapat ceva, nu merge. Si apoi… gaseste unde e problema. E ceva ce nu poti anticipa si estima.

Ca o treaba amuzanta (sau nu) cei care lucreaza pe proiecte open source legate de chestiunea asta inchid imediat orice propunere de implementare a S2 si raspund destul de iritati la comentarii pe tema asta. Stiu ei ceva :slight_smile:

de asta am spus ca precizia creste cand lucrezi cu chestii cu care ai deja experienta.

pentru asta am alte feluri de hartii, de genul celor care implica munca unui avocat.
depinde foarte tare si de modelul de tarifare, dar eu nu facturez ore, ci taskuri (in majoritatea cazurilor).
orele sunt folosite ca reper pentru estimarea si validarea costurilor, nu ca unitate de vanzare.
dupa cum spuneam… nu cred ca exista un model corect vs un model gresit, ci mai mult un model potrivit situatiei si paratilor implicate.

tocmai, dar nu exista aplicatie care sa poata contoriza la secunda lucrurile astea, deci si precizia totala a contorizarii va fi data mult inapoi.
si atunci nu e overkill sa faci tracking pe ferestre?
si cum face diferenta dintre folosirea browserului in interesul taskului si folosirea lui in interes personal?
personal, mi se pare prea multa birocratie si un cost prea mare pentru beneficiul adus.

În paymoplus, dacă filtrez după devforum, de exemplu, îmi arată toate ferestrele ce conțin cuvântul ăla în titlu: browser, editor etc.

Nu zic că genul ăsta de aplicații sunt exacte, dar cu siguranță sunt mai exacte decât pornit ceas manual, oprit ceas manual :slight_smile: Desigur, asta dacă chiar vrei să știi cât timp petreci pe diverse activități.

Genul ăsta de aplicații te ajută să îți observi obiceiurile proaste. Uite, de exemplu, paymo m-a ajutat să renunț la FB. Pierdeam câteva zile pe an pe FB fără să-mi dau seama.

1 Like

exact, eu sunt confortabil cu gradul de precizie pe care il am fara astfel de aplicatii.
repet, le consider necesare pentru cateva cazuri punctuale si nu contest preferinta unora de a le folosi pe scara larga, doar ca: 1. nu sunt pentru mine; 2. uneori imi e dificil sa inteleg cum se justifica efortul cu folosirea lor in beneficiul general (tot am impresia ca efortul e mai mare decat rezultatul).

cat despre facebook… sunt constient ca adun mult timp acolo (si inca in cateva locuri), dar fara asta as rata cateva informatii importante pentru mine despre evolutia comportamentului utilizatorului in general (mai ales ca masuratorile facute de altii apar de obicei tarziu si nu sunt localizate pt romania).
poate are legatura si cu “experianta”. de la o varsta incolo ai alte preferinte decat aveai la 20 de ani, dar asta nu inseamna ca nu poti ramane productiv (ba poate chiar mai mult, doar ca o faci in alt fel).

1 Like

Sunt multumit de Avaza. Folosesc versiunea gratuita de cateva luni si pentru ce imi trebuie, imi e de ajuns. Am un singur client/proiect, iar tracking nu fac neaparat pentru a sti cat sa cer clientului, ci si pentru a lua pauze la timpul potrivit (tinta este de 60 de minute, dar daca uit, pot ajunge si la 3-4 ore).

Foarte, foarte discutabil cat de mult creste precizia aia. Experienta mea (sic) imi arata ca nu ai un glob de cristal care sa ghiceasca viitorul, aproape intotdeauna apar chestii ne-anticipate, pe care toata experienta din lume nu le ghiceste. Uite aici un studiu despre valoare ‘expertilor’ in ‘forecasting’ pe chestiuni mai complexe: Human Verification “The seer-sucker theory: the value of experts in forecasting”

Sigur, daca ai de lucru pe chestii simple, merge. Daca e mai complicat, s-a cam terminat avantajul experientei. Individul despre care ziceam ca s-a apucat din august, are experienta pe domeniul ala. Se pare ca nu i-a folosit prea mult.

Cat despre hartiile alea (am si de-alea), informatiile mele pe subiect e ca nu ajung, in caz ca organu’ are chef de niste abuzuri. Bineinteles, daca nu te cheama insert here known politician name cand poti scapa usor :slight_smile:

1 Like

Cand am avut primul client ca freelancer l-am intrebat ce pot contoriza. Ma interesa in special daca pot fi platit pentru a invata tehnologii noi si in ce masura.
El avea acces la log-ul meu, inclusiv la screenshoturi.
Am scos din tracking tot ce nu tinea de proiectul la care munceam. Singura exceptie a fost rasfoirea documentatiei pentru tehnologiile pe care le foloseam, asa ca o buna parte am invatat-o in timp ce scriam cod.
Chiar si cand merg la toaleta sau vorbesc la telefon, pun pauza.

S-a dovedit a fi (dupa parerea mea) o idee de succes; poate ca as fi castigat mai multi bani daca nu faceam asa, dar nu am avut client care sa se planga ca m-a platit mai mult decat face, chiar dimpotriva, am primit bonusuri neasteptate.

asta nu e mereu un indiciu pozitiv despre tine (no offense).

sunt de acord ca la un job care are nevoie de mai mult de o saptamana de munca nu o sa estimezi exact (poate doar daca se aliniaza planetele special sau daca jobul e compus exclusiv din chestii normate clar).
totusi, atunci cand ai experienta si proceduri clare pentru acele neprevazute… poti sa o duci la capat intr-un mod macar decent pentru toata lumea implicata.

cand e sa fie abuzuri… ele se intampla indiferent de ce fel de hartii ai.
cat despre a demonstra ca ai prestat acel serviciu… nu prea intereseaza pe nimeni treaba asta daca indeplinesti cumulativ doua conditii:

  1. platesti taxe pentru ce e de platit
  2. nu esti implicat in spalare de bani sau alte scheme dubioase (adica nu ajuti pe tine sau pe altul sa scape de niste taxe sau sa albeasca niste bani).
    ba chiar cata vreme esti ok la pct.2… o sa fie bucuros daca platesti niste taxe pe un serviciu care nu exista si care altfel n-ar fi produs nimic pentru stat.

Nu te iluziona la partea cu ‘nu intereseaza daca’… as putea eu sa-ti povestesc niste situatii demne de Kafka.