Situatia predarii informaticii in invatamantul romanesc


(cosmos) #1

In opinia mea, modul in care este predata bazele programarii calculatoarelor este neatractiv pentru elevi si “poate” ineficient.
Ca fost elev nu pot spune ca eram atras de modul de predare al profesoarei de la clasa.
Mi se pare ca este destul de greu sa ti atenti 20 si ceva de elevi, sa ii faci sa fie interesati de ceea ce se preda.

Ce ar putea fi imbunatatit ca sa-i faca pe elevi sa inteleaga conceptele de baza si fie interesati ?

Side note:

  1. sa fie cu iertare daca mai exista o postare asemanatoare
  2. stie cineva cum se poate face ceva de genul “in continuarea discutiei” ?

In continuarea discutiei Informatica clasa a X-a


Ce anume ati schimba/imbunatati in IT-ul romanesc?
Fenomenul industriei IT - un success prea mare pentru o tara atat de nepregatita
(Gabriel Horatiu Petchesi) #2

De acord, eu am doua propuneri:

  1. Limbajul de programare care folosesc in clasa sa fie unul “interpretat” si cat mai simplu. Sunt o sumedenie de motive pentru asta da cel mai important este ca elevul sa nu fie frustrat de tooling ci sa poata fi productiv direct. Poate si o platforma online care sa ruleze un interpretor ar fi perfect gen codepen.io sau un editor/IDE online de genul c9.io care sa permita sharing-ul usor de informatii/proiecte.

  2. Programa sa fie impartita in doua pentru incepatori si avansati. Nu are rost sa incarci programa cu algoritmi care nu vor fi asimilati de o parte dintre studenti.


(Pocsan Titi Ionut Catalin) #3

Proiecte interesante care sa atragă atenția elevilor.E foarte dificil sa înveți ceva dacă ceea ce se preda nu se pune în practica. Teoria și exercițiile sunt foarte importante, însă atunci când lucrezi la un proiect concret, ceva ce poate fi folosit, pricepi mult mai bine.

Toți elevii trebuie sa se atingă de programare, nu doar cei de la mate-info…

Consider ca este mult mai bine ca elevii sa studieze un limbaj de programare încă din clasele 5-8, evident nu c++, ci un limbaj mai simplu.


(István F.) #4

Eu nu cred ca limbajul e foarte semnificativ. Nici macar nu sunt de acord ca programarea e chiar asa de importanta.

Cea mai mare problema e ca ne bazam pe profesori invatati la tipar in loc sa mergem pe modelul finlandez de a lasa copiii sa exploreze si sa invete dupa interese, respectiv sa primeasca sprijin din partea profesorilor/mentorilor care la randul lor invata si lucreaza in echipa cu elevii cu entuziasm.

Nu avem e-learning, tot ce a facut statul a fost facut de siveco in cel mai mizerabil mod. Pentru a invata informatica cel mai important e sa poti sa cauti pe google si pe internet si sa pui informatiile laolalta, respectiv sa ai video-uri la care sa te poti uita de 15-20 de ori pana intelegi. Ceva interactiv ar fi deja lux. Intradevar exista foarte multe resurse IN ENGLEZA, dar nu ne putem astepta ca toti sa stie engleza la perfectiune din clasa a 9-a, chiar daca ar fi ideal.

Eu as zice ca cel mai important pentru a invata informatica e sa ai proiecte, sa inveti cum sa fii ‘inginer’ de mic, copiii au milioane de idei, respectiv fac lucruri foarte grele doar din amuzament si plictiseala. Daca ii punem sa invete si sa isi realize ideile cu sprijinul profesorilor C++ sau orice alt limbaj va fi inteles de ei ca o unealta, nu ca o materie care trebuie invatata si vor jongla cu uneltele in functie de nevoi. Iar algoritmii, structurile de date, matematica, fizica iarasi vor deveni doar unelte de care vor avea nevoie in mod practic ca sa faca ceva fain si sa concureze cu colegii sau sa isi rezolve o problema in loc sa se duca la ore doar ca sa ia minim un 5.

De ce zic ca limbajul nu e asa important ? Nu limbajul defineste ce poti sa faci, poti linistit sa faci un blog cu C++/Pascal, dar nu e cel mai ideal limbaj pentru acest lucru. Daca nu s-ar invata la tipar nici nu s-ar pune problema limbajului predat.


#5

Eu am invatat in liceu progamare cu creionul pe hartie. La propriu, nu la figurat! Ca sa rulam un program trebuia sa editam instructiunile pe cartele perforate. Fiecare instructiune, o cartela. Aveam un singur calculator in liceu care ocupa o incapere, se numea Felix C 256. Asta nu ne-a impiedicat sa invatam si sa ne placa.

Elevii de azi au acces la nenumarate instrumente, care mai de care mai atractive si la indemana. Va garantez ca dintr-o clasa de elevi, dupa patru ani de studiu de programare, inca mai exista cativa care nici macar nu si-au instalat mediul de programare pe computerul personal. Se discuta foarte mult despre temele de acasa. Eu ma intreb cum poate invata un individ fara studiu individual.

Ca sa invete programare elevii trebuie sa depuna efort. Ca sa depuna efort trebuie sa aiba motivatie. Ca sa aiba motivatie au nevoie de modele de succes. Care sunt modelele de succes promovate in Romania?


(cosmos) #7

Imi amintesc ca prima cand am scris un program de caluclator aveam 13 ani. L-am scris acasa. ajutat de bunicul meu in BASIC.

problema in scoala romanesca este ca deja elevii au teme la multe materii chiar din clase mici(al 2 a , a 3 a erc)

Ora de informatica este scurta. Nu cred ca 50 de minute sunt suficiente pentru explicarea conceptelor. Intr-adevar aceste pre sunt dostribuite conform profilului(mate-info, mate info intesiv etc)
Am vazut ca au inceput sa apara platforme care sa faciliteze invatarea programarii. Una din ele, wellcode.ro a fost amintita si aici.

Ma gandesc ca ar fi bine ca proferorul sa incerca sa gasesca si o aplicatie practica. In clasa a 11 a am impresia ca se fac grafuri. Probabil ar fi bine sa vada si elevii faptul ca se folosesc la harti pt calcularea de rute etc.
De asemenea ar fi o idee corelarea programarii cu alte materii de exemplu fizica. Eu scriam din cand in cand un programel sa ma mai ajute cu calcute la fizica, matematica

Pt un copil care este in clasa a 5 a C-ul mi se pare cam greu. Plus ca uneori erorile sunt criptice. Mai vad pe grupurile de Facebook post-uri cu o eroare data de C, dar defapt cel care a postat a uitat & la scanf. scanf(&variabila)
Nu toata lumea este pasionata de acest domeniu. Am avut in liceu colegi care nu erau interesati de ora de info.

Python-ul si Js-ul vad ca sunt limbaje folosite pe afara la cursurile de bazele programarii.
La noi se practica memoratul in detrimentul intelegerii. Nu numai la informatica ci la tote materiile

Implicarea studentilor de la facultatile cu profil ar fi o idee buna. Sa asiste la ore si sa ajute. Elevii sunt demotivati cand programul da erori sau nu functioneaza cum trebuie. Exista la facultate modul pedagogic, in anul 3 se face proactica, dar studentii de la unuele facultati sunt repartizati la licee tehnice unde nu prea gasesti elevi interesati de programare

Corect. Eu as si scoate anumite lucruri din programa. care oricum se fca in anul 1 la facultate in cursurile de SD si PC(structuri de date si programarea calculatoarelor). In clasa a 11 a ar fi o idee buna introducerea unor notiuni depre web, cum functioneaza internetul, realizare de pagini web simple apoi cu php, este cel mai simplu de instalat si configurat plus ca abordarea procedurala se muleaza mai bine pe ceea ce au invatat in clasele anterioare.

Cum a zis si Istvan, engleza este un must. La fel si cautatul pe google, stackoverflow etc

Side note: am sters postarea anterioara intrucat era un raspuns la o alta poastare si am transformat-o in raspuns la discutie :slight_smile:


(Adavidoaiei Dumitru-Cornel) #8

Programa e veche din ani '90 si trebuie actualizata, lumea sa schimbat de atunci dar inca cred ca trebuie sa stim complexitate timp, spatiu algoritmi si structuri de date.


(cosmos) #9

Ai dreptate !

Notiuni destul de greu de digerat pt un copil de 14-15 ani. Sigur ca sunt si elevi care le ar intelege, dar trebui sa pastrezi un nivel al notiunilor accesibil pt toata lumea. Daca te focus-ezi pe un anumit grup de elevi risti sa dai la o parte pe ceilalti care isi pierd interesul.

Incurajare dialogului este foarte importanta. Ajungi sa inveti multe lucruri doar punand intrebari si cineva iti raspunde

Ba nu pun intrebarea ca este tampita si rad colegii de mine !

Eu as merge si pe ideea introducerii ca sitem de operare a unei distributii Linux. Elevii ar fi expusi la ceva nou si ar lua contact cu linia de comada. S-ar simtii ca hack-erii din filme :joy:


(Horia Coman) #10

Parca nu am făcut la liceu complexitatea algoritmilor.

In orice caz, la noi e mereu gândirea asta în învățământ - “trebuie sa ne schimbam, dar tot trebuie sa facem $lucru_care_e_demonstrabil_ca_pana_acum_nu_a_mers”.

Imo, informatică de generala / liceu ar trebui sa fie un “gateway drug” pentru sectorul IT. Sa faci chestii interesante gen siteuri, joculețe, aplicații mobile mici etc. Chestii care sa ii facă pe oameni interesați de domeniu încât să-l urmeze la facultate și care să aibă și o bariera relativ mica de intrare. E mai ușor să înveți algoritmi, sisteme de operare etc când îți trebuie pentru ceva sau când ești deja investit in domeniu și vrei sa te faci un IT-ist mai rotund, decât în abstract, la comanda scolii, că asa e bine.

Nu cred că e o schimbare realista in contextul nostru din nefericire. Treburi precum code camps sunt mai fezabile, dar presupun efort înafara orelor de școală, așa că au șanse mai mici de reușită din start.


(cosmos) #11

Pe modelul invatarii timpurie aplicat in Europa a aparut si la noi http://digitalkids.ro/
Instructorii sunt studenti de la Automatica, Matematica-Informatica


(Adavidoaiei Dumitru-Cornel) #12

Cum a zis si @isti37, nu ai cum sa faci informatica fara matematica.


#13

Eu cred ca daca sistemul de invatamant va mai trece printr-o schimbare, aceasta va fi o schimbare majora, de concept. Schimbarea ar trebui sa se produca la toate nivelele procesului de invatare inclusiv la cel de evaluare si ar trebui sa fie sustinuta de comunitate.
Am vazut un filmulet despre invatamantul finlandez care le ofera elevilor libertatea absoluta de a alege sa invete strict ceea ce le place .Ei au eliminat testele si examenele de evaluare a cunostintelor plecand de la ideea ca elevii nu trebuie sa invete ca sa treaca examenele ci ca sa devina profesionisti. Recunosc ca acest sistem de invatamant depaseste puterea mea de intelegere, dar in timp de urmaream filmuletul mi-am impus sa accept ideea ca este posibil, si sa cred ca un profesor poate indruma eficient activitatea de invatare intr-un mediu atat de putin dirijat.
Ei spun ca functioneaza. Si ca da rezultate.Probabil ca asa suna mai demult si ideea ca omul poate zbura. Si iata ca acest lucru este posibil.
In privinta invatamantului clasic si a mult discutatelor teme pentru acasa, nenorocirea este ca profesorii ii suprasolicita pe cei mititei cu teme, iar pe cei de liceu, culmea, au tendinta sa ii scuteasca, mergand pe principiul ca daca nu este materie de bacalaureat, sa nu ii streseze. Cand lucrurile ar trebui sa stea exact pe dos.
Va rog sa luat o pauza de 15 minute si sa urmariti acest filmulet:)
https://www.facebook.com/EduardPeter2/videos/1750178515284708/?pnref=story


(Adrian) #14

Una dintre probleme ar fi salarizarea. Plus accesul in invatamant, dar salarizarea e importanta.

Unul care termina matematica sau fizica sau istorie sau geografie, etc, are sanse mai mici sa-si gaseasca altceva de lucru pe domeniu in afara invatamantului, comparativ cu un ITist. In special cu salarizare asa de buna ca in IT. Asa ca e o sansa bunicica sa ajunga in invatamant ITisti care nu-si gasesc altceva de facut. Ceea ce poate fi cam nasol.

Nu zic ca nu exista profesori buni si in domeniul asta, doar ca e de asteptat ca sansele sa-i gasesti sa fie mai mici…

In plus, sunt tot felul de alte piedici, cum ar fi modulul pedagogic, care se face cum se face cand se face prin facultati, fiind un domeniu pseudo stiintific, dar problema nu e doar aici, ci si la faptul ca ‘expira’. Daca nu intri in invatamant in x ani dupa ce ai terminat, esti terminat. Poti sa lucrezi ca suplinitor si sa iei un salariu si mai jalnic.

Plus ca ponderea pedagoblablaogiei si psihopupologiei cand se dau examene de definitivat/whatever e mult prea mare in defavoarea testarii cunostintelor pe domeniu.

Ar fi multe de spus despre distrugerea sistematica a invatamantului romanesc, nu e ceva limitat la IT (doar ca la IT e mai grav), dar prefer sa ma opresc aici, dupa niste ‘hint’-uri.


#15

Eu am constatat ca si in mediul privat, ajungi cu greu sa sustii un test de evaluare a cunostintelor deoarece primeaza la angajare alte calitati: varsta, istoricul, disponibilitatea, statutul social, profilul psihologic, sexul.


#16

Una din calitatile pe care trebuie sa le aiba un profesor este metodica. Metodica presupune sa folosesti eficient resursele pentru ca sa iti atingi obiectivele. Una dintre resurse este timpul si nu este nelimitata. Daca stii sa faci asta, te poti incadra in 50 de minute. Si neaparat, unul dintre obiective ar trebuie sa fie acela ca la sfarsitul orei toti elevii sa ruleze cu succes programul. Crescand treptat gradul de dificultate al problemelor propuse poti sa reusesti in acelasi timp sa acoperi si programa.


(Kilo Grammer) #17

Daca profesorii ar avea salarii mai mari, atunci am avea profesori mai buni. Si nu ma refer ca profesorii prosti de azi, s-ar transforma in unii super ca au leafa mai mare. Altfel, se explica bagarea de picioare. Si asta porneste de sus, vedem cine ne conduce azi.
Daca Romania ar fi un copil, ar fi unul sarac, cu un tata betiv si o mama ciorditoare (familia Ciordache), dar cu un IQ peste medie, care ia 8 in teze la materii cu profesori exigenti. Oricum, Romania de azi, peste 100 de ani va fi istorie din multe puncte de vedere. Doar o minune ne-ar salva.

Profesorii si invatatorii (nu toti) au create un ecosistem in care impreuna cu politicul sunt pradatorii. Se tot arunca vina numai pe politic, pe ministrii. Dar ati vazut cumva profesori si invatatori in strada protestand impotriva manualelor si programei care sunt jalnice? Eu i-am vazut numai protestand pentru interesul propriu.


(Adrian) #18

Daca vrei sa spui ca si cei mai slab pregatiti isi gasesc de lucru in mediul privat (si isi gasesc), asta e cu atat mai rau pentru invatamant.


(cosmos) #19

Salariile sunt o problema intr-adevar


#20

Nu am vrut sa spun asta! Vreau sa cred ( cu toate ca am auzit destule) ca cei din privat au interesul de a gasi oamenii cei mai potriviti. Iar eu nu am pregatire in recrutarea personalului ca sa imi exprim o parere. Era o observatie… Presupun ca cei mai eficienti nu sunt cei care stiu cel mai mult ci aceia care sunt capabili sa indeplineasca sarcinile de lucru. Capacitatea de indeplinire a unei sarcini nu este conditionata numai de cunostinte ci si de disponibilitate, capacitatea de colaborare, etc. etc. Discutia a plecat de la ideea ta ca in invatatmant nu ar prima la angajare testul de evaluare a cunostintelor.


(cosmos) #21

In mediul privat exista o triere. Se cam vede daca te duce capul sau nu .